טושיבה משיקה את מסכי ה-CEVO באירופה

חברת טושיבה מציגה לקהל עיתונאים רחב ברומא את מסכי ה-CEVO החדשים.עפר לאור מדווח מהשטח.


גילוי נאות: עפר לאור הוא אורח חברת טושיבה ברומא לצורך סיקור אירוע ההשקה

הקדמה

 

חברת טושיבה הכריזה כבר בשנה שעברה על מסכי ה-CELL TV החדשים שלה. מסכים אלה בעיקר התמקדו ביפן וכללו יכולות מטורפות כגון הצגה והקלטה של מספר רב של ערוצי HD במקביל, כונן מובנה ועוד יכולות מתקדמות. בתערוכת CES 2011, הציגה החברה לראשונה את הדור הבא של מעבדי מסך ומסכים מתקדמים – CEVO.

ה-CEVO הוכרז כמסך ה-LCD האולטימטיבי, אשר כולל למעלה מ-3000 לדים המקובצים ב-512 קבוצות שונות במסך, ולכן מאפשרות יחס ניגודיות ANSI גבוה במיוחד. סדרת Z2 מציגה לראשונה מסך עם מעבד Multicore cell אשר כולל בשלב הנוכחי שני Cores. בין היתר, הדבר מאפשר עיבוד תמונה שהוא בסדר גודל יותר מהיר וחזק ממה שראינו עד כה ממסכים לצרכן הסופי (כלומר, מחוץ למעבדה).

בהכרזה מאמש, מתברר שהמעבד של CEVO, שהוא בעצם מעבד Cell (זה ה CE מ-CEVO), מתברר שהשיפור במעבדים הוא משמעותי. לא מדובר במעבד עם Dual Core בלבד, אלא 7 ליבות שרצות. למה צריך כל כך הרבה?


אווה הלר מכריזה על CEVO

מנגנוני העיבוד החדשים אחראים על מספר רב של אפליקציות חדשות, ובראשן זיהוי פנים. את נושא זה צפינו מזה זמן רב כאן באתר, אך מדהים לראות את זה בכ"ז בפעולה. הרעיון פשוט מאוד. למסך יש מצלמה קטנה – ממש סוג של Webcam. כאשר היא מזהה אדם כלשהו שנמצא ברשימה (עד 10 זויות צילום של פנים ניתנות לשמירה), היא בעצם עושה התאמה של המסך לאותו אדם. 

עד 4 אנשים כרגע ניתנים לתכנות, המנגנון מאפשר להתאים את ה-EPG, את עוצמת הווליום, תכנים ייעודיים ועוד פונקציות רבות אחרות. ניתן גם לעשות את הפעולות הללו על ידי לחיצה על כפתור בודד בשלט – אדום לאמא, ירוק לאבא, צהוב וכחול לשני ילדים…

בתחום תלת המימד, אנחנו מדברים על מעבד חדש אשר כאמור הצצה ממנו נראתה לראשונה ב-CES 2011. כאשר צפיתי בו אז אמרתי שמדובר בהמרת ה-2D לתלת מימד הטובה ביותר שנראתה עד כה. ככל הנראה לא מדובר באלגוריתם שונה במהותו ממה שאנחנו מכירים, אלא פשוט כח עיבוד המטורף של המסך הוא זה שמאפשר את השדרוג בכל הנוגע לתלת המימד.

 

מנגנון ההמרה עצמו מבוסס על ניסויים שטושיבה הריצה על 1400 סצנות שונות. בצפיה בתכני ההדגמה ניכר שהם התאמצו שהם יהיו קיצוניים ולכן קשה להעריך כיצד זה יפעל כאשר זה ירוץ על תוכן אמיתי. אפשר לומר, שניתן לזהות העדפה ברורה של המנגנון לקרב אובייקטים בתחתית המסך אלינו ולהרחיק את החלק העליון של המסך. עם זאת, זה תפס כמה אובייקטים ממש יפה ומרשים.

יש גם שיפור משמעותי בכל הנוגע ל-Resolution+. הרעיון כאן הוא מעניין למדי – הוא מבוסס על השיפור שבעצם הוא המשמעותי ביותר שמשפר את איכות H264 ביחס ל-MPEG2 – עיקרון המשוב החוזר. הרעיון הוא שלאחר שידרוג של התמונה, המנגנון מקטין אותה בחזרה למימדיה המקוריים ומשווה למקור. בכל מקום שבו יש טעות הוא עושה מקצה שיפורים ועושה תיקונים. כך הדבר נעשה 3פעמים, מה שבעצם מבטיח שהוידאו ששודרג ברזולוציה הוא אכן קרוב יותר משמעותית למקור ביחס למה שניתן היה להשיג לפני כן. 

עוד סיבה למסיבה, הוספת סנסור יעודי שניתן להרכיב על המסך ואשר מאפשר לו לעשות כיול מלא, גם ברמת primaries וגם ברמת צבע הלבן. לכל מי שתכנן להכנס לתחום הכיול, אני מציע לשקול את צעדיו המקצועיים מחדש…

עולם הטלויזיה המחוברת

טושיבה הכריזה בעצם על Toshiba places, תשתית טכנולוגית שתאפשר רכישה והפצה של תכנים מסוגים שונים אשר תהיה Cross platform. על גבי המחשב, ניתן יהיה לרכוש ולצפות בסרטים, לרכוש מוזיקה, תמונות, משחקים ואפליקציות. על גבי המסכים ניתן יהיה לקבל את אותם התכנים, אך עם תוספת של דברים מותאמים למסך.

במסכים ניתן יהיה לראות אפליקציות נוספות, אשר יותאמו למסך ואשר יציגו תכנים מגוונים ביותר. 

עדיין לא הציגו, אך בהמשך טושיבה תשחרר אפליקציות לאייפון ולאייפד (שאר הפלטפורמות גם בעבודה) אשר ניתן יהיה להזרים תכנים מתוך המסך אל האפליקציות ובחזרה! כלומר, אינטרקציה מושלמת עם המסכים הניידים.

 אך כאמור, כאן ההפתעה היתה שהאפליקציות לא היו מוכנות עדיין.

טושיבה התמקדה מאוד בכל נושא הלוקליזציה ובאירופה היא מתרכזת תחילה בצרפת, אנגליה וגרמניה (יתכן שעוד כמה מדינות) ובגלים נוספים בהמשך השנה ובשנה הבאה, לשאר אירופה.

תלת מימד ללא משקפיים

טושיבה יודעת שזה בתאכלס מה שמעניין את הקהל והיא הציגה לא מעט מידע חדש על המסכים הללו.

בעצם ראינו שוב את שני מסכי התלת מימד ללא משקפיים של טושיבה ועם תוצאות די זהות לאלה של CES (אם כי היה יותר זמן ונוח יותר לבחון את הטכנולוגיה הפעם). המסקנות שלי היו זהות: ההכרזה שהטכנולוגיה הזו תהיה מוכנה בעוד שנה נראית לי מוגזמת ונראה לי שנאלץ להמתין בין שנתיים לחמש עד שזה יעבוד כמו שצריך.

כמובן שה-20GL1 הוצג, הלא הוא המסך הראשון המסחרי עם תלת מימד ללא משקפיים והפעם טושיבה סיפקה לא מעט מידע על המסך הזה וככל הנראה על המסכים הבאים בסדרה. המסך כולל רזולוציה של 4K, כאשר יש לו בעצם מטריצה של 3X3 של עדשות מעל כל פיקסל אשר מכוונות את הפיקסל הזה לעין כזו או אחרת. בפועל משמעות הדבר היא שהרזולוציה של המסך מתחלקת ל-9 (ואז שוב ל-2 עבור שתי העיניים). בפועל, מדובר על 9 Sweetspots (אפקטיבית זה משהו כמו 8), כאשר לכל זוג עיניים מכוון 1280 על 720P. כאשר אני אומר זוג עיינים, זה בפועל אומר שכל עין מקבלת בעצם חצי מהרזולוציה הזו. נציג טושיבה גם הודה שהפאנל של המסך הוא של LG, החברה היחידה שיכולה לייצר פאנל ברזולוציה הנדרשת למסך כזה.

במסך 20" זה לחלוטין סביל אך גם בטושיבה מודים שהטכנולוגיה עדיין לא בשלה ושהם זקוקים עד לסוף השנה בכדי להחליט באיזה פאנל, באיזו רזולוציה ובכמה Sweetspots הם רוצים להשקיע. הכיוון כרגע הוא ככל הנראה מסך בגודל של כ-40", לדעתי ברזולוציה של 4K וככל הנראה לא פחות מ-9 אזורי צפיה.

בין היתר, הטכנולוגיה של טושיבה מדברת על החפיפה בין המסכים ואכן המסכים הם בטכנולוגיה של Parallex barrier אבל ה-20" היה עדיין משמעותית איכותי יותר מהמסכים הגדולים ואני עדיין מתקשה להבין כיצד הדבר יסתדר עם סלון נורמלי שבו המרחק של הצופים עלול להשתנות. לשאלה זו שהצגתי לטושיבה התשובה הפתיעה – הם טוענים שמרחק הצפיה גמיש מאוד, אבל הם עדיין חוקרים את הסיבה לכך ואין תשובה חד משמעית מדוע הטכנולוגיה גמישה כל כך בציר המרחק מהמסך בעוד שהיא כל כך לא סלחנית בצירים האחרים (אורך וגובה).

עוד נושא מעניין שניתן לו דגש בשלב השאלות והתשובות היה טמון בשאלה – האם במסך 3D ללא משקפיים יש בכלל דרך לצפות בתוכן 2D (רגיל) בכלל. לדברי נציגי טושיבה, התשובה שלילית עם הטכנולוגיה הנוכחית ובעצם צריך קפיצת מדרגה שבה העדשות על המסך הן אקטיביות וניתן לשלוט בהן. מדובר כמובן בטכנולוגיה שעובדים עליה, אבל שהיא עדיין לא בשלה ואפילו על הספרים סבוכה מאוד לביצוע. טכנולוגיה זו גם קריטית לבניית מסכים כאלה שיזהו את מיקום הצופה ולפי זה יכוונו את העדשות ישירות אל העיניים שלו. משמעות הדבר היא שכאשר רואים במסך כזה תוכן, התוכן הזה חייב לעבור סינון כלשהו דרך מנגנון המרה 2D ל-3D.

תלת מימד רגיל ותאורה אחורית

זוכרים את ה-7 ליבות של המסך (אגב, בתחום תלת המימד, יש גם co-processor שמשפר חישובים גרפיים…?  אז מנינו לא מעט פונקציות שהמעבד הזה עושה, אבל יש לנו עוד כמה פרטים קטנים ומעניינים.

בתחום התלת מימד, טושיבה היא השלישית שנכנסת לטרנד של מסכים עם משקפיים פסיביות לצורך הורדת העלות. לדברי החברה, כרגע הטכנולוגיה הזו מאלצת ירידה למחצית הרזולוציה. באותה נשימה גם הוזכר שעל מוצרים חדשים של טושיבה שעדיין לא הוכרזו, הם לא יכולים לדבר, כלומר מסכים עם תלת מימד פסיבי אך ללא איבוד רזולוציה (2FHD) בדרך.

בתחום התאורה האחורית, טושיבה שוב הזכירו את נושא 512 האיזורים השונים, כאשר מתברר שהם מהבהבים באופן חכם ומתחלפים באופן שכזה שמאפשר בזמן המעבר בין המשקפים להכבות באיזור המשתנה על גבי המסך באופן אבסלוטי. כך נוצר שכאשר יש תקופת מעבר בין העיניים – האיזור שמשתנה כבוי לחלוטין ובכך מונע זליגת אור בין העניים (crosstalk). זליגה שכזו גורמת לתחושה של רוח רפאים כאשר ניתן לראות חלקים חצי שקופים שאמורים היו להיראות על ידי העין השניה בלבד. בצפיה בתוכן עם משקפיים אקטיביות לא ראיתי שהתופעה נעלמה לחלוטין, אך בהחלט יש שיפור ביחס למה שראינו בתערוכות קודמות ויש להניח שהמצב רק ימשיך וישתפר.

עוד חידוש בתחום התאורה האחורית היא תאורה צידית חכמה עם 32 איזורי תאורה מקומיים. הרעיון פשוט – נורות ה-LED ימצאו בשני צידי המסך מימין ומשמאל במקבצים של 16 איזורים מכל צד. התוצאה כמובן לא מושלמת ביחס ל-512 איזורים, אך מדובר בפיתרון זול מאוד וצריך יהיה לבחון עד כמה הוא מפריע ועד כמה ניתן לזהות תופעות כתוצאה מ-מבנה של מסך כזה.

אודיו

הפתעה מעניינת נוספת הגיעה דרך שיתוף פעולה מעניין עם יאמהה. מתברר שהשיתוף כרגע רק בחיתוליו אך החברה הדגישה שלא מדובר ברכישה או במיזוג או שום דבר בסגנון הזה, אלא רק בשיתוף פעולה אסטרטגי בין שתי חברות בעלות מוצרים שמשלימים זה את זה.

זה מתחיל ברמה של סאונד בר (מקרן קול) של יאמהה שישולב במסכי ה-CEVO מהמדרגה הגבוהה ביותר.

זה המשיך בחדר סאונד שבו מערכת של יאמהה (9.1, החדר היה חשוך והם לא ממש נלהבו לתת פרטים אבל הרמקולים הזכירו את קנטון) שולבה עם מסך CEVO לכדי חוויה קולנועית חזקה מאוד. אין ספק זה היה מרשים וזה התפתחות מעניינת.

וידאו

 

סיכום

בסופו של יום הוכרזו סה"כ בעצם מספר קטן של הכרזות מפתיעות שלא ראינו מאז CES. תחילה הכניסה של טושיבה לתחום המסכים הפסיביים, הכרזה שכבר מלווה בפרטים טכנים נרחבים יותר בנוגע לנתוני מסכי התלת מימד ללא משקפיים של החברה. הכרזות משמעותיות נוספות היו הנתונים הטכניים של המעבד (7 ליבות, מעבד קו-פרוססור, וערוץ סופר מהיר לזיכרון בקצב של כמעט 9GHz), שיטת התאורה האחורית החדשה עם 32 איזורים, זיהוי הפנים ותחילה של מהפכת הפרסונליזציה האוטומטית. 

אחרון חביב – העניין של Toshiba places שלדעתי רק התחיל את דרכו ואשר כולל אסטרטגיה רב שכבתית שחובקת את עולם התכנים – אפליקציות, משחקים, מוזיקה, סרטים והיכולת להזרים תכנים ממכשירים שונים למסך. ההצהרה של טושיבה שהיא לא מצפה מהלקוח הסופי לרכוש ממנה את כל המוצרים שהמשתמש המודרני יזדקק לה, ולכן שהיא תעבוד עם מוצרים פופולריים שונים (כגון מוצרים מבוססי iOS ו-Android) היא ברכה לתעשייה והתחלה של התעשתות לגבי יכולותיה של חברה בודדת לשלוט בשוק. משמעות הדבר היא חופש בחירה גדול יותר ואינטראופרביליות בין מכשירים ומערכות של חברות שעל הנייר הן מתחרות. כל זה מצויין לצרכן.

נקווה שהאפליקציות הללו יצאו בקרוב ושנוכל ונספיק לבחון אותן בשטח. 

ועכשיו נותרה השאלה הגדולה: מתי בארץ? לפי נציגי ניופאן שהיו המארחים שלנו ברומא, לא מדובר בת

קופת המתנה ארוכה. מה שכן, יש להניח שתצטרכו לשבור תוכנית חיסכון או שתיים בשביל להרשות לעצמכם את המסך הנכסף הזה, הוא בהחלט לא הולך להיות זול במיוחד.

להמשך הדיון בנושא הכרזת CEVO של טושיבה.

גילוי נאות: עפר לאור הוא אורח חברת טושיבה ברומא לצורך סיקור אירוע ההשקה

10:00
  /  
06.04.2011
  
מאת: עפר לאור

1