עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

CES 2012 - סיכום תחום הצילום

25/01/2012 - 07:00



 
 
 

הקדמה

השנה, לראשונה בהיסטוריה של תערוכת CES, הוחלט לאחד לתוכה תערוכה אחרת מתחום הצילום - PMA. תערוכה אמריקנית זו, אשר החלה את דרכה ב-2004 והלכה ודעכה בשנים האחרונות (ולמעשה לא התקיימה כלל בשנת 2011), הייתה אירוע הצילום והציוד הגדול ביותר בארה"ב בעשור הקודם. בדומה ל-CES, גם PMA התקיימה באופן היסטורי בלאס וגאס אך לרוב בחודש פברואר. מארגני התערוכה הבינו כנראה כי החברות הגדולות אינן מעוניינות להשקיע בביתנים מפוארים חודש אחרי חודש באותו המקום ולכן בחרו לשלב את שני האירועים.



ביתנים מושקעים - קנון בתערוכת CES 2012 (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

במבט לאחור כשבוע לאחר סיום התערוכה קשה להעריך האם ההחלטה על שילוב התערוכות הייתה נכונה. גם אם CES 2012 עצמה הייתה גדולה ותוססת לא פחות (ולמעשה יותר) משנים עברו, החלק אשר הוקצה למארגני תערוכת PMA במלון ה-Sands/Venetian כלל בעיקר מוצרים סיניים זולים ולא מעניינים בעליל. נותנת החסות הרשמית לחלק זה של התערוכה הייתה לא אחרת מאשר חברת KODAK אשר הודיעה על פשיטת רגל כמה ימים לאחר סגירת התערוכה (כמה יאה...). למרות החזות העגומה משהו של PMA, נושא הצילום בכללותו ממש לא הוזנח השנה בוגאס, נהפוך הוא - כל היצרניות המרכזיות (כולל חברות דוגמת ניקון אשר הדירו את רגליהן מתערוכות קודמות) השתתפו וחלקן אף בחרו לחשוף במסגרתה מוצרים מתקדמים חדשים אשר הכרזתם שמורה לרוב לתערוכות צילום ייעודיות (אל אלו נחזור לקראת סוף הכתבה), אלא שכל החברות עשו זאת בתערוכת CES עצמה (מרביתן אגב באולם המרכזי של התערוכה).

מי אם כן הציג מה ב-CES? ערכנו עבורכם תקציר כולל תמונות ומספר סרטונים אותם צילם נציגנו בתערוכה.

ניקון

ההכרזה החשובה ביותר בתערוכת CES שייכת לחברת ניקון אשר חשפה ימים ספורים לפני פתיחתה את מצלמת הרפלקס המקצועית החדשה שלה - ה-D4 ועימה גרסה חדשה לעדשת ה-85 מ"מ בעלת צמצם f/1.8. לא נלאה אתכם עם רשימת התכונות והיכולות המתקדמות של ה-D4 (היא ממלאת בקלות כתבה שלמה) אבל צלמי עיתונות וספורט מקצועיים ימצאו בה את פסגת טכנולוגיית הצילום הנוכחית עם רגישות חסרת תקדים לאור, מערכת פוקוס מהירה ומתקדמת במיוחד, מסך גדול מבעבר, מהירות צילום רצף גבוהה במיוחד, כפתורים מוארים ושלל תכונות מתקדמות. כל זאת כמובן כל עוד אלו יהיו מוכנים להכניס את היד עמוק לכיס ולשלוף משם לא פחות מ-6000 דולר (או 5999.99 כפי שהאמריקנים אוהבים להדגיש).


ניקון D4 - מלכת התערוכה (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

ב-D4 הקדישה ניקון תשומת לב רבה גם לנושא הוידאו (נושא אשר נכנס חזק מאד למצלמות הסטילס בשנים האחרונות) והחברה מקווה כי לראשונה תצליח להדביק את הפער בינה לבין קנון בתחום זה (עדיין קשה לשפוט משום שהמצלמה טרם הגיעה לשוק אך עסקנו בסוגיה לא מעט לאחרונה).

ואם לא הספקתם לשבוע מה-D4 נזכיר עוד יכולת מעניינת של המצלמה וייחודית (בוודאי בקרב מצלמות מקצועיות) - אפשרות שליטה מתקדמת במצלמה היישר מן האייפון או האייפד כולל צפייה בזמן אמת בתמונה המגיעה מן המצלמה - כל זאת דרך הרשת (תזדקקו לשם כך למתאם אלחוטי מיוחד של ניקון שעלותו כמה מאות דולרים אך מה אלו לעומת היכולת לשלוט במצלמה מרחוק).


ניקון D4 - שליטה מלאה מהתקנים חיצוניים (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

לחברת ניקון יש היסטוריה ככובשת תערוכות וגם ב-CES 2012 - הופעת הבכורה שלה בואגס, החברה לא אכזבה. על הבמה ניתן היה לראות דוגמניות בלבוש ססגוני נושאות את מצלמות ה-V1 הזעירות של החברה ובאחת העמדות ניתנו הרצאות מסביב לשעון כולל הדגמות עם דוגמנים ודוגמניות (חלקם אפילו היו לבושים בבגדי חתן/כלה). אחת התצוגות עליהן עבדו בניקון לא מעט כללה תמונות של צלמים מכל רחבי העולם אשר עשו שימוש במצלמות החברה. על מסך גדול ניתן היה לראות את מפת כדור הארץ ובכל נקודה בה לחצתם קיבלתם תמונות אשר צולמו באותו אזור - בהחלט קונספט חביב.

ניקון V1 ודוגמניות הבית (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

ניקון - תצוגת תמונות מכל העולם בביתן (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

קנון

חברת קנון - יצרנית הצילום הגדולה בעולם, לא חשפה ב-CES 2012 מצלמות מקצועיות חדשות (ולמעשה גם שום מצלמת רפלקס או מצלמה חסרת מראה כפי שרבים קיוו), אך לחברה היה בכל זאת שפן אחד בכובע - ה-PowerShot G1 X. מצלמה זו מהווה ניסיון מעניין של קנון לקחת את קונספט המצלמה הקומפקטית המתקדמת (סדרת ה-G המפורסמת של קנון למי שמכיר) צעד גדול קדימה. החידוש המרכזי במצלמה - שילוב בין חיישן "ענק" (במושגים של מצלמות קומפקטיות לפחות - גדול כמעט כמו זה המצוי במרבית מצלמות הרפלקס) לגוף מצלמה קטן וקומפקטי ולעדשת זום איכותית אך קבועה (כזו אשר איננה ניתנת להחלפה).


קנון G1 X ב-CES (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

מה קיבלנו בסופו של דבר? מצלמה קטנה יחסית (אם כי לא סופר קלה - משקלה קצת יותר מחצי ק"ג), עם יכולת צילום טובה מאד בתנאי תאורה נמוכים (קנון טוענת כי בשילוב מעבד התמונה החדש איכות התמונה איננה נופלת ממצלמות רפלקס חצי מקצועיות דוגמת ה-7D). לא פחות חשוב, למצלמה טווח זום מכובד למדי ביחס לגודלה ובעיקר לגודל החיישן (אורך מוקד הנע בין 28-112 מ"מ בשווה ערך למקובל בפורמט 35 מ"מ הסטנדרטי). מה עוד ניתן למצוא במצלמה? מסך מפרקי ברזולוציה גבוהה, מהירות צילום מכובדת, וידאו ברזולוציה גבוהה מלאה (1080P) ואפילו עינית אופטית בסיסית (יש כמובן עוד למי שרוצה להעמיק אך זאת התמצית). מה החסרונות? (ותמיד יש כאלו) - הצמצם אמנם מתחיל יפה ב-f/2.8 אך בקצה אורך המוקד הוא כבר יורד ל-f/5.8 מאכזב למדי, מה שאומר שיהיה לכם קשה לקבל את ההפרדה היפה מהרקע אותה נוטים לראות בתמונות המצולמות עם מצלמות רפלקס ועדשות "מהירות" יותר ואולי חמור יותר עבור קהל הלקוחות הפוטנציאלי - המחיר צפוי לעמוד על לא פחות מ-800 דולר - בהחלט כואב בכיס.

סרטון קצר בו נציג של קנון בתערוכה מציג את ה-G1 X

מלבד ה- G1 X הציגה קנון בביתן גם את ה-1D X המקצועית (המתחרה הישירה של הניקון D4) אשר צפויה להגיע לשוק בהמשך השנה (וממש כמו הניקון כוללת שורה אינסופית של תכונות מתקדמות ותג מחיר של לא פחות מ-6800 דולר). כמו כן ניתן היה לראות בביתן את ה-C300 - הניסיון הראשון של קנון לפרוץ אל נישת שוק הוידאו/קולנוע המקצועי עם מצלמה מתקדמת אשר נחשפה בשנה שעברה באירוע נוצץ בהוליווד אשר כלל בין השאר דברים אותם נשא הבמאי מרטין סקורסזה. מהביתן של קנון נעדר באופן מוזר אב הטיפוס למצלמת ה-K4 העתידית של החברה (חיה משונה אשר משלבת גוף של מצלמת רפלקס מקצועית עם חיישן ייעודי לוידאו אשר הוצגה אף היא לראשונה בשנה שעברה).


ה-C300 - וידאו מקצועי גם עם עדשות סטילס (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

אם נעזוב לרגע את הטכנולוגיה ונחזור לתערוכה, הביתן של קנון לעומת זה של ניקון היה מאופק עד משמים (כזאת היא קנון ואין זאת הפעם הראשונה). עיקר הפעילות בביתן מלבד משחק עם המצלמות והעדשות (תמיד כיף ובמיוחד כשיש הזדמנות לנסות עדשות טלפוטו ארוכות ויקרות אשר אין כמעט שום הזדמנות אחרת לגעת בהן) הייתה סביב אזור ההרצאות שם נשאו דברים צלמים מקצועיים שונים במגוון רחב של נושאים הנוגעים לצילום ולוידאו - אנו צילמנו והמשכנו הלאה.

משחקים בעדשות בביתן של קנון (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

הרצאה בביתן של חברת קנון (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

פוג'יפילם

חברת פוג'יפילם מנסה בשנה האחרונה להמציא את עצמה מחדש. אחרי שעזבה את שוק הרפלקס לפני מספר שנים והתמקדה בעיקר במצלמות קומפקטיות ובמצלמות אולטרה זום, החליטה החברה לעבור מהפך ולמצב את עצמה כבעלת ליין מצלמות פרימיום בסגנון "לייקה" (אם כי במחירים מעט שפויים יותר). ב-2011 הכריזה החברה על שני דגמי מצלמות פרימיום מסדרת ה-X בעלי עדשות קבועות - ה-X100 בעלת חיישן גדול ואיכותי וה-X10 הקטנה יותר בעלת חיישן מעט גדול מזה של מצלמה קומפקטית סטנדרטית - שתיהן בעלות מראה רטרו מובהק.

סמוך לתערוכת CES הכריזה פוג'י על המצלמה לה ציפו רבים זמן רב - דגם פרימיום מתקדם בעל עדשות מתחלפות תחת השם - X-PRO1. המצלמה מזכירה מבחינה חיצונית כמעט במדויק את מצלמות הריינגפיינדר הקלאסיות של חברת לייקה (בגודל, בצורה ובמבנה), אלא שמבפנים מדובר בעולם אחר לגמרי עם מה שנראה על הנייר לפחות כיתרון ברור לפוג'י.


ה-X-PRO1 בביתן של פוג'י (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

בליבה של ה-X-PRO1 חיישן מתקדם במיוחד (פוג'י מגדירה אותו כמהפכני ממש ואנו לא מסתייגים אמנם אבל ממתינים לבחון את יכולותיו בעצמנו בעתיד הקרוב), הפועל בדרך מעט שונה מכל החיישנים הקיימים כיום בשוק. מבלי להיכנס לפרטים טכניים מידי נאמר כי אופן הסידור הייחודי שלו אמור לאפשר לו לדברי החברה חדות חסרת תקדים ביחס לגודלו (ו-16 המגה פיקסל שלו אמורים להקנות לדברי החברה לכידת פרטים השקולה בקירוב לזו המתקבלת מחיישן פורמט מלא של מצלמה מקצועית בת 20+ מגה פיקסל).

למצלמה עצמה ישנה עינית היברידית המאפשרת מעבר בהזזת כפתור בין מצב דיגיטלי (למעשה מסך זעיר ברזולוציה של 1.4 מליון נקודות) לבין מצב אופטי (כמקובל במצלמות רפלקס או קצת אחרת במצלמות רינג'פיינדר). פוג'י חנכה את הטריק המעניין הזה בדגם ה-X100 ובמצלמה החדשה הציגה גרסה מעט משופרת של אותו העיקרון. ל- X-PRO1 עוד כמה תכונות מעניינות, אבל החידוש העיקרי בה, פרט לחיישן כאמור, הוא העדשות המתחלפות. החברה יצרה תושבת עדשה חדשה ועימה ליין עדשות (לפוג'י תמיד היו עדשות איכותיות ביותר ולמעשה רבים מסרטי הקולנוע שאתם מכירים צולמו עם עדשות Fujinon מקצועיות). בשלב הראשון שיחררה פוג'י שלוש עדשות בלבד - כולן עדשות פריים קבועות ומהירות - 18 מ"מ צמצם f/2, עדשת 35 מ"מ צמצם f/1.4 ועדשת 60 מ"מ מאקרו צמצם f/2.4. פוג'י אמנם לא חשפה את המחיר הרשמי של המצלמה אבל צפו לחור לא קטן בכיס (השמועות מדברות על 1500-1700 דולר לגוף ללא עדשות).

בביתן של פוג'י הספקנו לצלם סרטון קצר בו הדגים נציג החברה את ה- X-PRO1 החדשה

כל היתר

פנסוניק

אף שניקון, קנון ופוג'יפילם היו שלוש החברות המעניינות בתערוכה בתחום הצילום, גם בשאר הביתנים של חברות הצילום והאלקטרוניקה היה ניתן למצוא פה ושם הפתעות. פנסוניק לדוגמא הציגה בתערוכה לראשונה ארבעה מתאמים אופטיים אשר מאפשרים להפוך את עדשת הקיט של ליין המצלמות חסרות המראה של החברה לעדשת מאקרו, טלפוטו, Wide ועין דג. למה זה טוב? זה קטן, קל ובעיקר זול יותר מאשר לקנות עדשה ייעודית לכל אחת מן המשימות הללו. הפשרה המתבקשת - האיכות האופטית היא כנראה לא מה שתקבלו מעדשה של ממש, אבל אנו בהחלט יכולים לראות לכך קהל בקרב משתמשי ליין המצלמות של החברה.


מתאמים אופטיים חדשים של פנסוניק וליין עדשות החברה ברקע (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

סיגמא

חברת סיגמא המוכרת בעיקר מתחום העדשות חשפה בתערוכה שלוש עדשות חדשות. שתי עדשות קטנות (ואם לומר את האמת לא מרגשות במיוחד) עבור ליין המצלמות חסרות המראה של סוני (NEX) ופנסוניק/אולימפוס (מיקרו 4/3), אך בנוסף חשפה החברה גם עדשת מאקרו גדולה מקצועית ומעניינת למדי בעלת אורך מוקד של 180 מ"מ, צמצם f/2.8 קבוע ויחס הגדלה של 1:1 (או במילים אחרות כושר הגדלה "מיקרוסקופי" ממרחק של מטר ויותר - אידיאלי לחובבי חרקים). עד כאן הכל טוב ויפה, אך כשנציגנו בתערוכה הגיע לדוכן וביקש לראות את העדשה (אב טיפוס אחד מבין 2 בלבד אותם יצרה החברה), התברר כי לאחר הלילה הראשון בתערוכה העדשה נעלמה באורך מסתורי ואיש לא יודע מה קרה לה. אנו נוסיף כי אם אתם נתקלים במקרה באבטיפוס של עדשת מאקרו ייחודית ב-e-bay, תבדקו טוב טוב את זהות המוכר...

חלקכם תוהים בוודאי כיצד זה שעד כה לא אמרנו כמעט מילה על מצלמות קומפקטיות בתערוכה המיועדת בראש ובראשונה לצרכן (מה שנהוג לכנות באנגלית ה-consumer). אם לומר את האמת ההזנחה לא נובעת מהיעדרן של מצלמות קומפקטיות חדשות ב-CES 2012, אלא מן העובדה שלא ראינו כמעט שום חידוש אמיתי מעבר למה שכבר הזכרנו. כמעט כל החברות הציגו דגמים קומפקטיים חדשים (בלטה בהעדרה ניקון), ולמעשה ספרנו למעלה מ-60 מצלמות קומפקטיות ומצלמות אולטרה זום חדשות, כאשר חברת פוג'יפילם מובילה עם לא פחות מ-27 דגמים חדשים (!), רובם לא שונים כמעט בכלום זה מזה (הכל בכדי למצב מצלמה בכל רמת מחיר אפשרית).


מצלמה קומפקטית של סמסונג בעלת מסך מתהפך (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

פולרואיד

מוצר קומפקטי אחד אשר ראוי אולי לאזכור בכל זאת הגיע מחברת פולרואיד הוותיקה. מדובר במצלמה קומפקטית המופעלת על ידי מערכת ההפעלה אנדרואיד. למצלמה המכונה SC1630 חיישן בן 16 מגה פיקסל, זום אופטי בן X3, מסך מגע בן 3.2 אינצ' וכמובן חיבוריות WIFI (אך לא G3 - זה איננו טלפון למרות המראה המטעה). גולת הכותרת של המכשיר - האפשרות להוריד אפליקציות צילום ישירות למצלמה. שיחקנו קצת עם אב הטיפוס בדוכן ולמרות שהרעיון מעניין, הביצוע (לפחות בשלב זה), מזכיר יותר מצלמה סלולארית מאשר מצלמה קומפקטית (אפילו בסיסית).

ה-SC1630 מצלמת אנדרואיד של פולרואיד (צילום: יוסף גוטליב; MegaPixel)

לפני שנסיים ונעבור לראות בקצרה מה צפוי לנו בהמשך השנה בתחום הצילום, נזכיר רק עוד תחום אחד אשר בלט השנה בתערוכה - כרטיסי זיכרון. כמה מהשחקניות הבולטות בשוק, ביניהן סנדיסק, לקסר וסוני הציגו דגמים חדשים, מהירים ובעלי נפח חסר תקדים ואפילו פורמט זיכרון חדש בשם XQD (כרגע מיוצר על ידי סוני בלבד ונתמך על ידי ה-D4 של ניקון).

מה צפוי בהמשך השנה?

עד כאן בכל הנוגע לתחום הצילום בתערוכת CES 2012. לפני סיום אנו רוצים להזכיר שני מועדים אליהם חובבי הצילום צריכים לשים לב במיוחד בשנה הקרובה.

המועד הראשון הוא חודש פברואר הקרוב אשר במהלכו צפויה להתקיים תערוכת הצילום הגדולה +CP בעיר יוקוהמה שביפן. אף שמדובר בתערוכת צילום ייעודית (וקטנה באופן משמעותי מתערוכות ענק דוגמת CES), מדובר במבחן יוקרה שנתי חשוב לחברות הצילום (אשר רובן ככולן יפניות) ואלו מתכננות בסמוך אליה ובמסגרתה שורה של הכרזות מעניינות. בין שאר הדיווחים (הלא רשמיים כמובן) מדברים על ה-D800 המקצועית של ניקון, דגם כניסה רפלקסי של קנון (אשר יחליף את ה-EOS 600D), מצלמה חסרת מראה מתקדמת של אולימפוס בסגנון רטרו (כפי הנראה בשם OM-D), מצלמה חדשה ומתקדמת של פנסוניק (אפשר ומדובר בדגם ה-GH3 לו מצפים חובבי סטילס/וידאו רבים) וכפי הנראה גם לא מעט עדשות ומצלמות קומפקטיות.

המועד הרלוונטי השני השנה יגיע בסוף חודש ספטמבר בו תתקיים תערוכת הצילום הגדולה בעולם - פוטוקינה בעיר קלן שבגרמניה. תערוכה זו המתקיימת פעם בשנתיים בלבד, היא המכה של עולם הצילום והציוד מזה עשורים רבים. אף שפוטוקינה 2012 עוד רחוקה, ישנן מספר מוצרים הצפויים כנראה להיות מוכרזים בה (או בסמיכות). אם להאמין לדיווחים השונים חברת קנון תציג בה לראשונה את המצלמה המקצועית העתידית שלה - ה-5D Mark III (מחליפתה של ה-5D MARK II - אולי המצלמה המקצועית הפופולארית ביותר בשנים האחרונות - לחילופין יש הטוענים שהיא עשויה להגיע כבר בפברואר הקרוב במסגרת +CP). סיכוי סביר שמסגרת התערוכה (או אולי עוד לפניה) נראה גם את ה-7D Mark II - דגם חצי מקצועי מתקדם אשר גם הוא צפוי להיות ממשיך דרך של דגם פופולארי למדי של החברה.

מנגד ניקון עשויה להציג את ה-D400 (הדגם המקצועי למחצה המקביל ל-7D של קנון) ואם ההיסטוריה מלמדת אותנו משהו ככל הנראה גם את מחליפתה של ה-D7000 - אחת המצלמות הרפלקסיות הנמכרות ביותר בשנה החולפת. מעבר לשתי החברות הגדולות ידוע כבר באופן רשמי כי חברת לייקה תחשוף בתערוכה מצלמה חסרת מראה וככל הנראה את דגם הריינג'פיינדר החדש (M10) וסוני צפויה כנראה להציג מספר מצלמות מקצועיות ראשונות מדור חדש לגמרי. בקיצור צפויה שנה מעניינת מאד בתחום הצילום.

זוהי הסנונית הראשונה לשיתוף הפעולה בין אתר הצילום המקצועי MegaPixel לבין קבוצת HT ובעתיד נוכל לראות כתבות נוספות בנושא להנאתכם.

לדיון בנושא: CES 2012 - סיכום תחום הצילום


נושאים מקושרים

צילום
צילום


עוד מ: עידו_גנוט
תגיות


דרגת קושי: 3
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0
(2) הצבעות

בהקשר זה

 עוד על צילום


המאמר הפופולרי ביותר בתחום צילום:
עדשות חיצוניות לאייפון 4/4S
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht