איך לבנות קרוס לחיתוך תדרים נמוכים?

(Do It Yourself) עשה זאת בעצמך: טיפים, טריקים ועזרה ב-DIY.
peter (פותח השרשור)
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 331
הצטרף: נובמבר 2005
מיקום: מרכז
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 0

איך לבנות קרוס לחיתוך תדרים נמוכים?

נושא שלא נקרא #1 

יש לי סט קומפוננט ברכב ואין בקרוס שלו חיתוך תדרים נמוכים למיד. עודף באס גורם לחריקות בפנל של הדלת, ואני מעוניין לבנות קרוס בכדי לפתור את זה. הבנתי שאני צריך קבל אחד בשביל זה, זה נכון? ולפי החישוב שלי יצא שקבל אמור להיות כ550 מיקרופארד, זה הגיוני? ואיפה ניתן לקנות את קבל כזה?

HazooM
כתב
כתב
הודעות: 6805
הצטרף: ינואר 2005
נתן תודות: 306 פעמים
קיבל תודות: 958 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

לפני שעושים את זה, ברדיודיסק טוב צריך להיות פילטר כזה שמאפשר לך לחתוך את הנמוכים, אבל בלי קשר כל זה מצריך סאבוופר על מנת לפצות על המחסור בתדרים נמוכים שיווצר בעיקבות זה.

AssafAviv
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 934
הצטרף: ספטמבר 2005
מיקום: הרצליה
נתן תודות: 8 פעמים
קיבל תודות: 7 פעמים

נושא שלא נקרא #3 

לך תנסה את המזל שלך ברחוב שד' הר-ציון בחנויות אלקטרוניקה, קנה זוגות קבלים בגדלים שונים, ותנסה כל פעם זוג אחר עד שתהיה מרוצה. הם עולים מקסימום חצי שקל ליחידה

בהצלחה

peter (פותח השרשור)
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 331
הצטרף: נובמבר 2005
מיקום: מרכז
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 0

נושא שלא נקרא #4 

hazoom, ברדיודיסק יש חיתוך תדרים גבוהים לרמקולים אחוריים, ואני משתמש בזה. הם מפיקים באס חזק ויורדים לתדרים נמוכים יותר מהקדמיים הודות לשטחם (6*9) והתקנה על פלטת עץ עבה. חוסר חלקים פלסטיים דקים גורם לכך שאין רעידות וחירחורים בחלק האחורי של הרכב, משלא קורא בהתקנה בדלתות הקדמיות. למרות כל החיזוקים שעשיתי הבאס עובר לפנל של הדלת וגורם לו לרעוד ו"לשיר".
השאלה היותר חשובה זה האם חישבתי נכון את גודל הקבל. מצאתי נוסחת חישוב הבאה:
גודל הקבל = 0.1592 חלקי ( התנגדות כפולה בתדר החיתוך).
ובמקרא שלי:
c=0.1592/(4ohm*75hz)=0.00053
זה 530 מיקרופארד, נכון?
I will never be free
I shall never be released
From the chains that bind me
That torture and blind me
And keep me from peace

peter (פותח השרשור)
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 331
הצטרף: נובמבר 2005
מיקום: מרכז
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 0

תגידו, אין כאן אנשים שמבינים בקרוסים?

נושא שלא נקרא #5 

חוץ מגודל הקבל יש לי עוד שאלות נוספות:
1. איך לחבר את הקבל, טורי או מקבילי?
2. להתקין אותו לפינ הקרוס הקיים, או אחרי הקרוס ולפני המידבאס?
3. איך לגרום לירידה של 12DB או יותר של התדרים הנמוכים, דהיינו איך לבנות קרוס HF מדרגה שנייה או יותר? להשתמש בכמות גדולה יותר של קבלים בגודל ראשוני(550 מיקרופארד)? בחיבור טורי?
I will never be free
I shall never be released
From the chains that bind me
That torture and blind me
And keep me from peace

motico
כתב
כתב
הודעות: 1509
הצטרף: מרץ 2005
מיקום: גבעתיים
נתן תודות: 100 פעמים
קיבל תודות: 114 פעמים

נושא שלא נקרא #6 

peter

אם המטרה זה להנחית את הבאסים מתחת ל 75 הרץ אז החישוב שלך נכון, אבל גם בעיתי :)

התנגדות הרמקול לא קבועה ומשתנה בתדר. בתדר התהודה של הרמקול העכבת עולה בהרבה מ 4 אוהם ובתדרים אחרים יורדת מ 4 אוהם.

גם אם נתעלם משינוי ההתנגדות, להוסיף קבל של כ 500U בטור לרמקול זה לא ממש מעשי כי הקבל חייב להיות קבל לא קוטבי, או בשפה יותר טכנית, קבל לא אלקטרוליטי. קבלים לא אלקטרוליטים בערכים כאלו הם די גדולים פיזית.
קיימת אפשרות לעקוף את הבעיה ע"י שימוש ב 2 קבלים אלקטרוליטים של 1000U מחוברים גב לגב ( ה + של קבל אחד מחובר ל + של הקבל השני), אבל גם זה לא רצוי כי לקבלים מהסוג הזה יש התנגדות פנימית גבוהה (כ 1 אוהם) וזה מקלקל את הפילטר הרצוי, גורם לחימום הקבלים ומשנה את התנגדות היציאה של המגבר לכל שאר התדרים.

אולי כפתרון, אפשר להחליף את הרמקול לרמקול יותר קטן - הוא כבר ידאג להנחית את הבאסים.
מוטי

peter (פותח השרשור)
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 331
הצטרף: נובמבר 2005
מיקום: מרכז
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 0

נושא שלא נקרא #7 

מוטי, תודה על התגובה :)
לאחר חיפוש רב באתרי CAR AUDIO למיניהם, מצאתי מאמרים מעניינים על הנושא: מתברר, שכאשר לרמקול גבול רזוננס של 50HZ, הרמקול עדיין יורד נמוך יותר, ועצם זה מושך עוצמה מתדרים גבוהים יותר, באיזור של 100HZ, שזה תדר חשוב במידבאס ואחראי על צליל פאנצ'י. דהיינו, כאשר חותכים מתחת ל70HZ מגבירים את איזור ה100HZ, וכל צליל הרמקול משתפר!!!
אכשיו לגבי המימוש של הקרוס. אמרתה שניתן לחבר שני קבלים 1000U , אבל זה יגדיל את ההתנגדות בכאוהם אחד. OK, ואם אני מחבר גם נגד במקביל, בכדי להוריד את ההתנגדות באוהם אחד, זה יפתור את הבעיה? ומה אם במקום הנגד לחבר במגביל עוד שני קבלים עם התנגדות מתאימה? זה יוצר קרוס מדרגה שנייה, לא?
I will never be free
I shall never be released
From the chains that bind me
That torture and blind me
And keep me from peace

peter (פותח השרשור)
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 331
הצטרף: נובמבר 2005
מיקום: מרכז
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 0

נושא שלא נקרא #8 

מוטי, לאחר בדיקה נוספת, דווקה חיבור של שני קבלים טורי פותר לי את כל הבעיה!!! הרי גם ההתנגדות של רמקול וגם של קבל היא לא קבוע, וההתנגדות של רמקול יורדת בתדרים נמוכים, כאשר התנגדות של קבל גדלה. במקרא של שני קבלים ההתנגדות גדלה מהר יותר, זה קרוס מדרגה שנייה!!! דהיינו החיתוך יהיה חד יותר!!! ההתנגדות המשותפת של קרוס ורמקול לא תשתנה בהרבה!
ולגבי חימום הקבל, זה הרי תלוי באיכות, לא?
I will never be free
I shall never be released
From the chains that bind me
That torture and blind me
And keep me from peace

HazooM
כתב
כתב
הודעות: 6805
הצטרף: ינואר 2005
נתן תודות: 306 פעמים
קיבל תודות: 958 פעמים

נושא שלא נקרא #9 

פיטר, אישית לא כל כך הבנתי את התשובה האחרונה שלך :?

קבל בעל ערך מסויים, בטור חותך תדרים נמוכים. שני קבלים בטור פשוט יורידו מהערך של עצמם, כלומר הערך הגבוה פחות הנמוך. על מנת לקבל קרוס מסדר שני, אתה צריך קבל בטור, וסליל במקביל. שני קבלים במקביל בטור יעלו את ערכם, וככל שהערך גבוה יותר, ככה התדר שנחתך נמוך יותר. ההתנגדות של רמקול כמו שנאמר משתנה, כאשר בתדר התהודה של הוופר ההתנגדות היא הכי גבוהה !, ובתדרים מעט גבוהים יותר היא יורדת מעט ואז עולה בחזרה.

peter (פותח השרשור)
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 331
הצטרף: נובמבר 2005
מיקום: מרכז
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 0

נושא שלא נקרא #10 

הבנתי שבתדרים נמוכים ההתנגדות קטנה... זה מששועף את הקוח של המגבר (למשל הרדיודיסק מהבהב בבאס). אבל זה די לא חשוב כאן...
ההצעה היתה לחבר שני קבלים דוקוטביים בצורה נגדית בכדי ליצור קבל לא קוטבי. והדאגה כאן זה שההתנגדות המשותפת שלהם תגדל בצורה כזו. אני לא בטוח בזה... אבל אם כן, אז זה רק יגרום לחיתוך חד יותר, לא?
ובקשר לזה שקרוס משנה את ההתנגדות של המערכת, ראיתי מודלים של קרוס מדרגה ראשונה, והוא דווקה מישר את גרף.
I will never be free
I shall never be released
From the chains that bind me
That torture and blind me
And keep me from peace

peter (פותח השרשור)
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 331
הצטרף: נובמבר 2005
מיקום: מרכז
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 0

hazoom help!!!

נושא שלא נקרא #11 

אחי, אני ראיתי את הרמקולים שעשיתה!!! גדול!!! ואתה בטח מבין בקרוסים!!!
פשות תציא לי דרך לחתוך במידבאס תדרים מתחת ל70HZ, בבקשה :roll:
I will never be free
I shall never be released
From the chains that bind me
That torture and blind me
And keep me from peace

HazooM
כתב
כתב
הודעות: 6805
הצטרף: ינואר 2005
נתן תודות: 306 פעמים
קיבל תודות: 958 פעמים

נושא שלא נקרא #12 

אישית אני ממליץ לך להימנע מכל הסיפור הזה ופשוט לשחק עם ההגדרות ברדיודיסק, כלומר להנמיך את העוצמה של הבאסים, או להנמיך אותם דרך האקולייזר - זה הטורים מצד שמאל, או אפילו לכבות (אם דלוק) את פונקציית ה loudness. כל אלו יורידו את התדרים הנמוכים לרמה כזו שאולי הם לא יפריעו לך. התעסקות עם קרוס למטרה הזו עלולה יותר להזיק מלשפר.

peter (פותח השרשור)
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 331
הצטרף: נובמבר 2005
מיקום: מרכז
נתן תודות: 0
קיבל תודות: 0

נושא שלא נקרא #13 

hazoom, נו באמת!!!
אם אני מדבר על קרוס, אז אני יודעה למה! וברור שכבר נישיתי את כל השער, ומזמן. וההסבר שלך על האקולייזר, זה כבר די מעליב...
אז אני אסביר עוד פעם, וטיפה יותר מסודר:
יש לי רדיודיסק של פיונייר, סט קומפוננט קידמי עם קרוס של 12DB (דרגה שנייה) בין מידבאס לטוויטר, וסט רמקולים אחוריים 6*9.
אני רוצה שכל רמקול יעבוד בטווח תדרים ניפרד, עד כמה שאפשר. כאמור טוויטר ומידבאס מחולקים ע"י קרוס, ויש גם חיתוח של הרדיודיסק לרמקולים אחוריים ב100HZ(כנירא מדרגה ראשונה, לפי הנמכה לא כ"כ טובה של תדרים גבוהים, אבל מילא...). נישאר רק לחתוך את המידבאס. מה גם, שההתקנה של המידבאס בדלתות הקדמיות, למרות כל השיפורים, עדיין גורמת לרעידות של פלטת הדלת בתדרים נמוכים (בין 100 ל50 הרץ). לפי החיפשים שלי באתרי CAR AUDIO, חיתוך תחתון של מידבאס מקובל ומומלץ מאוד. חיתוך כזה לא רק מתחם את הצליל בצורה נכונה, אלה גם משפר את דיוק ועוצמה של הצליל , בעיקר בתחומים הקרובים לגבול (100-150 הרץ).
כמו שאתה מבין מזה, אני די מתמצאה בתחום, אבל, מה לעשות, לא ממש מבין באלקטרוניקה. אני יודעה מה ולמה אני רוצה, אני רק לא יודעה איך לעשות את זה. ולכן ביקשתי ממך, כמאחד שיודעה ועשה בהצלחה, עזרה בבניית הקרוס הרצוי.
I will never be free
I shall never be released
From the chains that bind me
That torture and blind me
And keep me from peace

motico
כתב
כתב
הודעות: 1509
הצטרף: מרץ 2005
מיקום: גבעתיים
נתן תודות: 100 פעמים
קיבל תודות: 114 פעמים

נושא שלא נקרא #14 

peter

לבצע קרוס ב 75 הרץ ברמת הרמקול זה לא פשוט טכנית.

שימוש בטריק של 2 קבלים אלקטרוליטים גב לגב מקובל בקרוסים פשוטים (כדי לחסוך כסף), וגם זה רק בתדרים גבוהים, מה שאומר קבלים בערכים של כ 5U.
אם אתה בכל זאת רוצה לנסות להשתמש בשיטה הזאת בקבלים גדולים, אני חייב להזהיר אותך ממשהו. הקבלים שנקנים בתחנה מרכזית הם לרוב ללא מפרטים, כלומר, אתה לא יודע עליהם כלום מעבר למה שכתוב על הקבל וזה בדרך כלל הקיבול, מתח עבודה ולפעמים טמפרטורה מקסימלית. בוודאי שתה לא יודע מה ה Q שלהם, שזה קשור ישירות להתנגדות הטורית הפנימית של הקבל.
המינוח הטכני של ההתנגדות הפנימית של הקבל - ESR, וכמה שיותר נמוך יותר טוב.

בהנחה שהתנגדות הקבל היא 1 אוהם, 2 קבלים בטור יתנו 2 אוהם וזה כבר יוריד לך את ההספק יחסית ל 4 אוהם של הרמקול.
יוריד את ההספק בכל התדרים כמובן, ואיבדת את האיזון בין יחידת הבאס לטוויטר.
הבעיה העיקרית שחלק מההספק שלא עובר לרמקול יעבור לקבלים והם עלולים להתחמם וגם להתפוצץ. לא נעים לראות אלקטרוליט מפוזר בכל מקום.

אישית לא הייתי ממליץ על הפתרון הזה אבל אם אתה בכל זאת מתעקש לנסות, תחבר את הקבלים בטור לרמקול, שים מוזיקה רועשת, תפתח ווליום למשך כ 10 דקות ומידי דקה תמשש את הקבלים. אם הם לא מתחממים אז הקבלים טובים, אם הם מתחממים תפסיק הכל וזרוק לפח :lol: .

אם יש לך גישה לרמקולים, הייתי ממליץ לפרק אותם ולהרכיב אותם בחזרה בתוספת דיסקיות מרווח, כך שהרמקול לא ישב הדוק לפלסטיק , אלא, יווצר מרווח אויר בין הרמקול לפלסטיק. זה יאפשר לאויר שהרמקול דוחף לחזור לאחורי הרמקול במהירות וזה יקלקל את הבאסים ויצור קרוס אקוסטי. את גודל המרווח אתה צריך לקבוע נסיונית.
מוטי

HazooM
כתב
כתב
הודעות: 6805
הצטרף: ינואר 2005
נתן תודות: 306 פעמים
קיבל תודות: 958 פעמים

נושא שלא נקרא #15 

פיטר, הבעיה אצלך זה התקנה רשלנית. צריך קודם כל לטפל בזפה באופן פיזי, ולא לנסות לעקוף את זה עם פילטר חיצוני שרק יקלקל את ביצועיו של הרמקול שלך.

שלח תגובה

חזור אל “DIY”