הטאנוי שלי עוברים דירה (וגם אני..)

פורום המיועד לציוד אודיו וינטאג' על כל סוגיו וכן אודיו אנלוגי - פטיפונים, ויניל וטייפים
Tankpopper (פותח השרשור)
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 542
הצטרף: מרץ 2012
נתן תודות: 11 פעמים
קיבל תודות: 81 פעמים

הטאנוי שלי עוברים דירה (וגם אני..)

נושא שלא נקרא #1 

שלום חברים.

בשעה טובה ומוצלחת עברתי לדירה אליה יכולתי להביא את המערכת (שעד עכשיו נשארה אצל אמא שלי).

לרגל המעבר לא הסתפקתי בלהביא את המערכת כולה - לשמחת בת הזוג שלי ננטשו התיבות הקודמות וטובת תצורה חדשה - OPEN BAFFLE!

את הרגליים לקחתי מהחברה שבה אני עובד (דגם ישן שלנו, זמני אצלי) ואת הBAFFLE עצמו בניתי מבירץ'. בקרוב הקרוסים יקבלו תיבות ראויות (אחרת הכלב יאכל אותם..).

[img2=550x412]https://lh4.googleusercontent.com/-TAPV ... T%255D.jpg[/img2]

[img2=550x733]https://lh4.googleusercontent.com/-vzTm ... T%255D.jpg[/img2]

[img2=550x733]https://lh3.googleusercontent.com/-YijX ... T%255D.jpg[/img2]

[img2=550x412]https://lh3.googleusercontent.com/-ngYi ... T%255D.jpg[/img2]

מרוב התרגשות לא טרחתי אפילו לשייף את הפינות החדות או את הלוח עצמו - רק רציתי לחבר הכל ולשמוע! ואיך התוצאה? לא פחות ממדהימה! אני לא רואה את עצמי חוזר אי פעם לתיבות.. הבמה גדלה, הכל חד יותר, מפורט יותר וטבעי יותר. האם חסר באס? קצת, אבל לא מאוד, בעיקר בהקלטות ישנות ובעיתיות.

השלב הבא? להוסיף זוג יחידות באס 15 אינץ של EMINENCE כדי להשלים את התחום התחתון ולהתחיל לעבוד על הגימור של כל זה.

והכי חשוב - שתי המפלצות עפו מהסלון - אז האשה מרוצה!

תהנו (f)

Form78HiFi
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1102
הצטרף: ינואר 2012
נתן תודות: 49 פעמים
קיבל תודות: 125 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

יש עוד אישה שמחה - אמא שלך..

עכשיו יש לה מקום בסלון..

tnsilver
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

נושא שלא נקרא #3 

אני לא מבין את הקטע הזה של OB... כל יצרני הרמקולים ב-60 שנים האחרונות טעו? סתם השחיתו יערות גשם? כל תיבות העץ האלה מסביב לאלמנטים זו עוד חוסר הבנה מצער של המהנדסים?

תגיד, בנושא הזה, ואם כבר זוגיות... הפסנתר של אשתי מרגיז לי את העיניים ותופס לי מקום של שולחן ביליארד שאני רוצה להכניס במקומו. אם אני אפרק ממנו את התיבה (שבינינו היא זו המעצבנת באמת) ואשאיר לה את המיתרים, הפטישים והמקלדת, ואתלה את הכל על הקיר כדי לחסוך מקום, זה ישפיע לנו על הזוגיות?

Form78HiFi
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1102
הצטרף: ינואר 2012
נתן תודות: 49 פעמים
קיבל תודות: 125 פעמים

נושא שלא נקרא #4 

can she play this





if so

keep the Piano

Tankpopper (פותח השרשור)
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 542
הצטרף: מרץ 2012
נתן תודות: 11 פעמים
קיבל תודות: 81 פעמים

נושא שלא נקרא #5 

יא טומי! מה יש לך? עבדו עלייך כל השנים! תיבות לרמקולים זה קנוניה של הסמול התבוסתני שרוצה לתת את המדינה לפלסטינים!

ועכשיו ברצינות.. אתה צודק וטועה - למה? כי תיבות הן לא דבר רע, הן עושות חיים קלים יותר למהנדסי הרמקולים כי אז יש להם נתונים ברורים להתמודד איתם. ברמקול OB החדר עצמו הוא התיבה ולכן הרבה יותר קשה להגיע איתם לאיזון. כמו כן, מבחינה שיווקית רמקול עם תיבה הרבה יותר קל לשיווק. וגם ברמת הדרייברים הסיפור קצת מסובך.. לא כל דרייבר מתאים לOB (מבחינה צורת התנועה שלו) ולרוב אלו שמתאימים יותר מסובכים ויקרים לייצור. כמובן שגם מסורת והרגל משחקים פה תפקיד - הציבור רגיל למשהו מסוים וקשה לשנות את דעתו.

דרך אגב, קיימים לא מעט רמקולי וינטאג' מצוינים שעבדו בOB ולא מעט רמקולים מודרנים שגם מיוצרים ככה.

ובנוגע לפסנתר - אין לי שום דבר חכם להגיד :lol:

harel
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1244
הצטרף: אוגוסט 2005
שם מלא: harel
נתן תודות: 559 פעמים
קיבל תודות: 533 פעמים

נושא שלא נקרא #6 

הי
אני מרשה לעצמי להתערב כאן בשלושה היבטים, ואולי לבעוט בכמה אקסיומות.
1) יחידה בינונית בתיבה תשמע "בינונית" גם ב OB. אתה לא יכול לקחת יחידה בינונית, ולצפות שהיא תישמע נהדר ב OB.
2) לתיכנון OB יש משמעות מהותית לגודלה של חזית הרמקול- היא תשפיע על ה"במה" ובעיקר על היכולת להפיק את הצלילים הנמוכים
אין ספק שקל יותר להפיק את התדר הנמוך באמצעות שימוש בקופסא, בכל מיני ווריאציות כמו באס רפלקס HORNS למינהם ומה לא??
ALTEC התייחסו לכך בלא מעט מאמרים ראה ALTEC HERITAGE לחומר נוסף.
גם EMINEMCE לא טמנו את ידם בצלחת - אפשר לראות באתר הבית שלהם גם חומר נוסף.

3) זה לא דבר חדש! לאורך השנים, לא מעט יצרנים עבדו במקביל על תכנון "קופסא" ו OB במקביל בניהם CARVER INFINITY APOGEE WHAFDALE JAMO ו DAHLQUIST.
לא אצל כולם, כל יחידות הסט-אף היו ע"ג ה OB, זאת מכוון שכאמור הייתרונות והחסרונות של השיטה, משתנים על פני תחום תדרי השמע:
הצליל הגבוה והמיד, קל יותר ליישום ב OB וגודל הפנלים נשאר "הגיוני" ל"חדרו הממוצע" של המאזין ...
(יש דבר כזה??? אין דבר כזה "חדרו הממוצע" וכמו שנאמר למעלה-לאקוסטיקה בחדר ובמיוחד להחזר מן הקירות יש משמעות גוברת בשימוש ב OB.
מה לעשות - השיווק להמונים) רמקול OB יישמע אחרת לחלוטין בחדר "אדיש" אקוסטית לעומת חדר שבו ההחזר מהקירות "טוב".
הפקת הצליל הנמוך לעומת זאת דורשת כ "רבע אורך גל" לרוחב חזית הפאנל להפקת באס משמעותי -
ביחידה בת 15 אינטש זה רוחב מטר ויותר...
כן... ניתן להתגבר על כך ע"י "תיגבור" או "פיצוי" ע"י יחידות נוספות לבאס נמוך, סאבים ומה לא...אבל אז ה ROI של הסט-אף עומד בשנית בסימן שאלה...

הייתרונות
ב OB-
פחות עץ - יותר יערות וגם פחות כסף....פחות השקעה ב MACHINING בתהליך היוצר, הוזלת עליות וכיו"ב.
חיסול ה COLORATION של הקופסא "אותו באס "בומי" והצבע שהקוספא מוסיפה לצלילים באיזור המיד התחתון והבאס
ניטרול "הגב מאוחר" של באס במספר "קונפיגורציות-קופסא" בהם הבאס מגיע "באיחור" עקב באס רפלקס, שופרים ארוכים מאוד" ראה "VOIGHT"
אפשור נוח יותר של "PHASE ARRAY" דהינו - מיקום היחידות במרחב כך שמהירות תגובתן תסונכרן לכדי תמונת סאונד רציפה (ראה DQ10 DHALQUIST).
FS קטן יחסית - נפתרים מהמקררים הגדולים של 300 ליטר...
שימוש ביחידות בעלי ממברנה במסה נמוכה כמו "LOWTHER" ו "ATALIER" "FOSTEX" (מקוה שאייתתי נכון רחמנא לצלן...:-) )אך גם ב אלטק, סימנס ואחרות . עושה נפלאות במיד בעיקר... בעיקרבמקום שהיחידה עובדת "באויר החפשי" ללא ריסון של תיבה להתגבר עליו.
החסרונות:
אם קראתם עד כאן...כמעט ואין.
אה כן.... אתם תצטרכו לעשות את זה כמעט לבד... ללמוד את הנושא או ליישם תכנון של מישהוא אחר
אני ממליץ בחום!
בהצלחה!!
לינקים (איך אפשר בלי?)
הצעת בנייה לא יקרה http://www.audiocircle.com/index.php?topic=99369.0
הצעת בנייה יותר יקרה אבל - http://www.linkwitzlab.com/orion_challenge.htm
יצרן מעניין בתחום http://hawthorneaudio.us/
פוסט AK המאזכר אותו - http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=498282
השוואה בן מספר סטאפים של OB ב 6MOON - http://www.6moons.com/audioreviews/ob/ob.html
עוד פרוייקט DIY http://www.enjoythemusic.com/diy/0709/open_baffle.htm
עוד חברה המייצרת ל OB http://www.pureaudioproject.com/classic ... -speakers/
עוד אתר מעניין בנושא לא מעט דוגמאות - http://www.pinterest.com/richmeinke/ope ... -speakers/
ראה פוסטים נוספים שלי ב "סטריאו ישראל" בפייסבוק
האזנה טובה - גם לווינטאג'!

HazooM
כתב
כתב
הודעות: 6805
הצטרף: ינואר 2005
נתן תודות: 306 פעמים
קיבל תודות: 958 פעמים

נושא שלא נקרא #7 

כי תיבות הן לא דבר רע, הן עושות חיים קלים יותר למהנדסי הרמקולים כי אז יש להם נתונים ברורים להתמודד איתם
...
שום תיבה לא עושה חיים קלים למי שמתכנן את הרמקול, אבל תיבות OB הן דווקא פחות כאב ראש למתכנן.
ברמקול OB החדר עצמו הוא התיבה ולכן הרבה יותר קשה להגיע איתם לאיזון.
...
בדיוק ההיפך. רמקול OB "מתקשר" עם החדר הרבה פחות מרמקול בתיבה סטנדרטית. אין דבר כזה "החדר הוא התיבה".
לא כל דרייבר מתאים לOB (מבחינה צורת התנועה שלו) ולרוב אלו שמתאימים יותר מסובכים ויקרים לייצור.
...
מה זה "צורת התנועה שלו"? תכלס כל דרייבר יכול להתאים ל OB. אלו שנהוג להעדיף הם בעלי Q גבוה יותר פשוט בגלל שאז נדרש פחות פיצוי בקרוסאובר (או עם EQ), ודרייברים כאלו הם דווקא יותר זולים ופשוטים מאלו שמיועדים לעבוד בתיבה!
החסרונות: אם קראתם עד כאן...כמעט ואין.
...
הבעיה היא שהחסרונות הקיימים הם מאד קריטיים:

1. חיצונית מדובר ברמקולים שלא יקלעו לטעמם של הרבה אנשים.
2. בסים, בסים, ועוד פעם בסים. אם רוצים רמקול שנראה "נורמלי" ומסוגל לרדת נמוך ולהפיק SPL גבוה בבסים, אז OB זה לא הפיתרון.

harel
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1244
הצטרף: אוגוסט 2005
שם מלא: harel
נתן תודות: 559 פעמים
קיבל תודות: 533 פעמים

נושא שלא נקרא #8 

הי
מצטער... לא מסכים עם הנאמר למעלה...
צריך לקחת את הטוב מכל העולמות ולא "להנעל" על גישה אחת!
רמקול טוב הוא לא "One size fits all" אלה בחירה מוקפדת של טכנולוגיות, גישות תכנון, בחירת יחידות ולבסוף עיצוב.
שלוש התייחסויות ספציפיות לנאמר:
1) שימוש ב OB לא תמיד נוח ולא תמיד נכון בכל תחום השמע. אני חושב (וכך חושבים לא מעט מתכנני רמקולים) שהתחום הנכון לכך הוא ה MID-HIGH
כל סאב יכול לעשות את העבודה בתחום הנמוך (בין אם הוא חלק אינטגראלי מהרמקול או נסתר / נפרד ממנו).
2) החדר משחק תפקיד חשוב בכל רמקול. ב OB הקיר האחורי (בעיקר), והתקרה ויכולת-ההחזר (REFLECTION) שלהם,
משפיעים דרמטית על ה"במה","מיקום הכלים" וכיו"ב...(לטעמי...- אתה יכול לבוא לשמוע...)
3) לגבי העיצוב אביא רק דוגמה כי הרי זהו היבט מאוד אינדיבידואלי - והאמת היא בעיני המתבונן
דוגמה:
http://www.hometheater.co.il/vt213116.A ... Viper.html
ראה פוסטים נוספים שלי ב "סטריאו ישראל" בפייסבוק
האזנה טובה - גם לווינטאג'!

FOXY
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1042
הצטרף: ספטמבר 2007
נתן תודות: 16 פעמים
קיבל תודות: 42 פעמים

נושא שלא נקרא #9 

תתחדש עומרי 8)

בהמשך לדוגמאות, JAMO גם יצרו רמקול OB:
http://www.6moons.com/audioreviews/jamo/909.html

tnsilver
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

נושא שלא נקרא #10 

Tankpopper כתב:יהציבור רגיל למשהו מסוים וקשה לשנות את דעתו.
...
נכון מאוד. הנה אני לדוגמה, לא השתכנעתי בכלל. קרא לי 'שמרן' אבל אני שוב מקבל את התחושה הזו שמישהו חוסך עלי והולך לי על חבל דק מאוד של היגיון. אחר כך יספרו לי שאני חייב סאב כדי ליהנות מהיתרונות של ה-OB ובינינו, אני מעדיף ניתוח לשינוי מין.
Tankpopper כתב:ובנוגע לפסנתר - אין לי שום דבר חכם להגיד :lol:
...
·זה בגלל שזו היתה שאלה מכשילה. stay with me... הכוונה האמתית לא היתה להתייעץ בנושא זוגיות. אנחנו מסתדרים מצוין. רציתי לשאול אם לאור הקלות שבה הפכה תיבת הרמקול למיותרת, גם תיבת התהודה של הפסנתר אינה נחוצה ואפשר להפוך אותו ל-OB.

Tankpopper (פותח השרשור)
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 542
הצטרף: מרץ 2012
נתן תודות: 11 פעמים
קיבל תודות: 81 פעמים

נושא שלא נקרא #11 

אהלן HAZOOM

רמקולי OB מתקשרים מאוד עם החדר, לפחות זה מה שהנסיון שלי לימד אותי, ולהגיד שהחדר משמש להם כתיבה זו בהחלט אמרה לגיטימית. הם גם לא פחות כאב ראש למתכנן.. לפעמים אפילו יותר כי יש הרבה פחות נתונים קבועים להתמודד איתם.

בנוגע לדרייברים מתאימים, ברור שאפשר לשים כל דרייבר שרוצים אבל אף אחד לא אמר שזה ישמע טוב. כשכתבתי שצריך יחידות עם תנועה מסוימת התכוונתי בדיוק לנתון הQ, ובעוד שיחידות קטנות קל יחסית למצוא עם Q גבוהה, יחידות באס כבר יותר קשה. ותתפלא, אפשר להוציא באס מעולה מOB כשיודעים איך.


אחת הבעיות הקשות עם OB זה שיש המון מיסקונספציות שם בחוץ ומעט מאוד מידע יבש שיכול לאמת את הנתונים לכאן ולכאן, ומה שאתה כתבת זו דוגמה מעולה. אנא, שמור על ראש פתוח בנושא הזה.. תמיד אפשר ללמוד משהו חדש, מה גם שזה נושא שאני חי אותו בימים אלו וחוקר אותו מאוד לעומק.

בנוגע לבעיית המראה, אני חושב שזה בעיקר אלמנט פסיכולוגי.. אנשים פשוט רגילים לראות תיבה.

וטומי - THE PROOF IS IN THE PUDDING.. לך לשמוע זוג, אני מבטיח לך שתופתע.

roberts
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 729
הצטרף: דצמבר 2007
נתן תודות: 151 פעמים
קיבל תודות: 70 פעמים

נושא שלא נקרא #12 

tnsilver כתב:אני לא מבין את הקטע הזה של OB... כל יצרני הרמקולים ב-60 שנים האחרונות טעו? סתם השחיתו יערות גשם? כל תיבות העץ האלה מסביב לאלמנטים זו עוד חוסר הבנה מצער של המהנדסים?
...
·

בכדי להגיע לעוצמות סבירות באיזור ה-30-40 Hz , בתיבה פתוחה, אתה יודע לאיזה "תנועתיות" אדירה אתה נדרש מהאלמנט אם הוא נניח 6-8 אינצ' ? או להבדיל אם אתה רוצה להקטין את "גודל התנועה" אתה נדרש לאלמנט של 30-40 אינצ'.

יצרני הרמקולים לא טעו, כחסיד ואוחז ברמקולים פלאנאריים אני מבין בהחלט את ההחלטה של יצרני הרמקולים להשתמש בקופסא........אבל קשה מאוד להגיע עם קופסא ל"ראליזם המוסיקאלי" של OB ......... שום כלי נגינה לא מנגן כמו רמקול (רק מקדימה ) כל הכלים מנגנים בשני הצדדים ומכאן הראליזם של רמקול פלאנארי.

avihuli
סמל אישי של משתמש
חבר שלא מהעולם הזה
חבר שלא מהעולם הזה
הודעות: 8415
הצטרף: אוגוסט 2011
נתן תודות: 1376 פעמים
קיבל תודות: 1230 פעמים

נושא שלא נקרא #13 

תתחדש על המעבר וכמובן גם על הלוק החדש.
מצפה לתוצאה הסופית.. 8)
Main 7.1.2: LG 77C9, Yamaha RX-A2050, Emotiva BasX A-150, Yamaha BD-A1020, Tronsmart Vega S95 Telos, Wii.
SVS ULTRA Bookshelf / Center, Focal Bird, M&K M40T, SVS Prime Elevation, SVS SB-3000.

Bedroom: LG 55EG910Y | Media Room: in progress

tnsilver
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

נושא שלא נקרא #14 

roberts כתב:בכדי להגיע לעוצמות סבירות באיזור ה-30-40 Hz , בתיבה פתוחה, אתה יודע לאיזה "תנועתיות" אדירה אתה נדרש מהאלמנט אם הוא נניח 6-8 אינצ' ? או להבדיל אם אתה רוצה להקטין את "גודל התנועה" אתה נדרש לאלמנט של 30-40 אינצ'.
...
אין לי מושג על מה אתה מדבר. לא יודע למה אתה מתכוון ב'סבירות' לא מבין מה זה 'תנועתיות' ואני אפילו לא בטוח למה אתה מתכוון בתיבה פתוחה בהקשר הנידון. האם הכוונה ל-excursion? ונניח שכן... מה הקשר? למה אני צריך להקטין אותו? מה רע לי עם אלמנט "12 נורמלי? למה תמיד צריך פנס, זכוכית מגדלת ושרוך כדי לנסות להבין את המשפטים העלומים שלך. תעשה סדר! תסביר פעם אחת כמו בן אדם נורמלי למה אתה מתכוון.
roberts כתב:שום כלי נגינה לא מנגן כמו רמקול (רק מקדימה ) כל הכלים מנגנים בשני הצדדים
...
הסטראטו שלי מנגנת רק מהצד של המארשל. כאילו דא!

roberts
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 729
הצטרף: דצמבר 2007
נתן תודות: 151 פעמים
קיבל תודות: 70 פעמים

נושא שלא נקרא #15 

עוצמות סבירות לגבי הם 105 dB אקוסטי .

לא מבין מה מסובך לך להבין שבכדי להגיע לעוצמה סבירה באלמנט של 6-8 אינצ' , בתיבה פתוחה, אתה נדרש ל"תנועתיות" אדירה (בשפתי) ו-excursion אדיר (בשפתך) שאלמט בגודל האמור אינו מסוגל לבצע ? ......לחזור על זה באידיש?

עקב הטרנד העולמי של רמקולים "דקים" אלמנט של "12, להצעתך, הוא ברוב המקרים לא אופציה - יש מבין?........הפעם אולי בפולנית ?

והסטרטו שלך ......עם המארשל, דוגמא מצויינת ל"כלי אקוסטי".........באיזה שפה תבחר הפעם?
נערך לאחרונה על ידי roberts ב 27/06/2014 1:15, נערך פעם 1 בסך הכל.

שלח תגובה

חזור אל “וינטאג' ואנלוגי”