שרשור תגובות: מילון מונחים נפוצים בתיאור סאונד

חדשות ועדכונים של HT Magazine
epony (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר במועדון 10K
חבר במועדון 10K
הודעות: 10572
הצטרף: מאי 2005
נתן תודות: 647 פעמים
קיבל תודות: 1368 פעמים

שרשור תגובות: מילון מונחים נפוצים בתיאור סאונד

נושא שלא נקרא #1 

למאמר: מילון מונחים נפוצים בתיאור סאונד

תמונה
פעמים רבות מופיעות כל מיני מילים בתיאורים של סאונד בביקורת של רכיב כזה או אחר במערכת שנראות כאילו הן שייכות יותר לשירה מודרנית, הרצאה בפיזיקה או ביקורת יין. הז'רגון של תיאורי סאונד מתפתח כל העת, אבל בהחלט יש מקום להכיר את המונחים הבסיסיים.

mikel1999
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1806
הצטרף: פברואר 2013
מיקום: בית שמש
נתן תודות: 223 פעמים
קיבל תודות: 128 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

אני בטוח שיש אנשים שקוראים לסאונד מסוים יבש ויש כאלה שיקראו לו מתכתי :)

בכל מקרה חיכיתי למילון כזה, תודה רבה(f)

sky1sky10
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3324
הצטרף: יולי 2005
נתן תודות: 886 פעמים
קיבל תודות: 187 פעמים

נושא שלא נקרא #3 

כל הכבוד!
מאמר חם (במובן החיובי) (f) (f)

oferlaor
סמל אישי של משתמש
מנהל
מנהל
הודעות: 75318
הצטרף: נובמבר 2004
שם מלא: עפר לאור
מיקום: מודיעין, ישראל
נתן תודות: 640 פעמים
קיבל תודות: 4750 פעמים

נושא שלא נקרא #4 

חזק, חידש לי לא מעט שמות

molvy
סמל אישי של משתמש
חבר במועדון HT
חבר במועדון HT
הודעות: 6718
הצטרף: מרץ 2010
נתן תודות: 1245 פעמים
קיבל תודות: 1309 פעמים

נושא שלא נקרא #5 

תודה רבה אור.

למדתי!

thom
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 462
הצטרף: מרץ 2008
מיקום: ראשל"צ
נתן תודות: 1 פעם
קיבל תודות: 25 פעמים

נושא שלא נקרא #6 

כל הכבוד! השכלנו. (Y)

Ilyan
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 2541
הצטרף: מרץ 2007
נתן תודות: 133 פעמים
קיבל תודות: 155 פעמים

נושא שלא נקרא #7 

שאפו על ההנגשה.

ממה שראיתי, אנשים בארץ שאינם מהנישה האודיופילית הרבה פעמים נוטים לתייג שימוש בטרמינולוגיה כזו של סאונד כ"שפה של האודיופילים", כלומר פלצנות פרופר. זה מגיע מתוך בורות בגלל שאין רפרנס מקובל לשפה הזו ובגלל שאנשים שכן משתשים בטרמינולוגיה נוטים להשאיל מונחים ולהוציא אותם מההקשר המקורי הלוגי ואז זה נשמע פשוט מקושקש. אז עכשיו אם מישהו שחשוב לו שדיון יהיה ענייני עם תיאורים ממוקדים ומדוייקים יהיה לאן לפנות בעברית.

SONYES
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3055
הצטרף: דצמבר 2006
נתן תודות: 574 פעמים
קיבל תודות: 269 פעמים

נושא שלא נקרא #8 

יפה מאד(f)

ufffnick
סמל אישי של משתמש
גורו
גורו
הודעות: 4623
הצטרף: ספטמבר 2008
מיקום: Fiat 500 שחוטה (כשר), ברחוב סומסום
נתן תודות: 127 פעמים
קיבל תודות: 466 פעמים

נושא שלא נקרא #9 

חשבתי רבות אם להגיב לפוסט (המושקע, סחתיין!!!).
אני מכיר את הטרמינולוגיה מהמקור (לפני כמה שנים), ואני מצטער לבשר - זו פלצנות (ואת זה אני אומר בעיקר בתסכול...).
הפוסט הזה (המקורי, אין לי טענות לתירגום והנגשה), ממחיש היטב כמה הטרמינולוגיה מכילה כשלים לוגיים, כפילויות והתפלפלויות.
אם עוד זרמתי עם הגדרות כלליות (ואני לא, אבל זה סיפור אחר), תאורי האופי והגוון (רגע, מה ההבדל בעצם?) איבדו לחלוטין קשר עם המציאות, ועברו למימד סיפרותי סיפורי המתאים לערבי הקראת שירה.
סקירה קצרה:
1. "אגרסיבי" כאופי סאונד קדמי ובהיר (למי זה אומר משהו שירים את היד - וישאיר אותה שם כי תיכף באה שאלה), כי לבהיר יש סוג של הסבר בהמשך (בגוונים) אך קידמי משום מה נטול הסבר. אשמח להבהרה. ומה ההבדל ממוצק?
2. מה ההבדל בין מוטעם, מפורט ואנליטי שדורש 3 מונחים שונים? אשמח להסבר לכל אחד.
3. מה ההבדל בין אטום, בוצני, חלק ושטוח?
4. מה ההבדל בין מוסיקלי, מדוייק, מיקוד וטיבעי?
התחושה שלי שאפשר לסגור את זה ב3-4 מושגים (עמומים) אילולא הצורך בשירה.

לגבי הגוונים... הכפילויות שם חוגגות ומקריאה חוזרת עשה אותי בעיקר רעב...
1. מה ההבדל בין בומי, באסי ותפוח?
2. מה ההבדל בין בוהק, מנצנץ, בהיר, חד, קריספי, מתכתי ותוסס?
3. מה ההבדל בין עשיר, מלא ויופוני?
(ויש עוד הרבה...)
מה שמציק לי לא פחות הם מונחים המכילים כשל לוגי (נובע מכך שפרמטר מוסבר בעזרת פרמטר מוסבר אחר), שלא מאפשר להבין מה המשורר התכוון.
לדוגמא:
1. שמן = סאונד מלא וחם (רגע... מלא וחם... זה אותו דבר, לא? אז שמן זה גם וגם? אז שמן=חם=מלא?)
2.עסיסי = סאונד כיפי, אנרגטי וחי. אז איפה ההסבר על סאונד כיפי? סאונד אנרגטי? וסאונד חי?
3. מחוספס - סאונד "חשוף", חסר עידון. ההיפף מזורם/נוזלי. עכשיו זה ברור!!! כי ההסבר על סאונד חשוף, חסר עידון, זורם ונוזלי היה ממש מוצלח. אה... אין.
4. שופע/קטיפתי - סאונד עם נטייה לאופי חי, עשיר ומלא, חף מבהירות וסיבילנטיות, אך ללא תחושה של אגרסיביות. זה סאונד בעל אופי יותר פתוח ומזמין מאשר קדמי ומחוספס.
ללא מילים.

ואלה רק אנקדוטות (ונגמרה הישיבה המשמימה הזו).

Ilyan
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 2541
הצטרף: מרץ 2007
נתן תודות: 133 פעמים
קיבל תודות: 155 פעמים

נושא שלא נקרא #10 

@ufffnick

אתה חושב שמהנדסי סאונד לא משתמשים בחלק מהמושגים האלה? שהם משתמשים רק במושגים קורקטיים גרידא?
אני מניח שאתה חושב באופן דומה על תיאורי טעם (ואני לא מתכוון למשל לסגנון הספרותי באמת של איל שני)?
ולמה זה בסדר להגיד למשל בצבעים בתמונה נראים שופעים וזה לא בסדר לתאר כך את אופי הצליל (ללא התייחסות לאיזור תדרים מסויים)?


אני אגב בהחלט מסכים שיש כמה כפילויות (בומי, תפוח), כשלים לוגיים ברשימה, כמו שימוש במושג ע"מ להסביר מושג אחר (שקוף), וגם כמה מושגים שאני לא מסכים איתם בכלל (נוזלי) ואפילו כאלה שצריך להעיף בקונקסט של הסבר של אספקט (מוזיקלי). אבל זה העניין, רוב המוחלט של האודיופילים הם לא אנשים טכניים ובטח לא מהנדסי סאונד. אבל עדיין יש צורך בשפה משותפת ממקודת ע"מ לנהל דיון רציני, לכן לדוגמא, זה לא קשה להחליט למשל שסאונד קדמי מתאר צליל עם מידריינג' מובלט שהרי רוב התוכן המוזיקלי, התדרים הבסיסיים של ההרמוניות, נמצא בטווח הזה.

ufffnick
סמל אישי של משתמש
גורו
גורו
הודעות: 4623
הצטרף: ספטמבר 2008
מיקום: Fiat 500 שחוטה (כשר), ברחוב סומסום
נתן תודות: 127 פעמים
קיבל תודות: 466 פעמים

נושא שלא נקרא #11 

@Ilyan
·
בנוגע לשאלת הז׳ארגון של מהנדסים - התשובה הקצרה היא שהם לא משתמשים במונחים האלה, אלה מונחים של אנשי שיווק.
את התשובה הארוכה תמצא כאן:
http://www.hometheater.co.il/vp2308271#2308271

לגבי תיאור תמונה, לשימחתך אני ביומיום מתחום הדפוס הדיגיטלי, כך שהתיאור שהבאת (כמשל אנקדוטלי) לא משתמשים בו בתחום ההנדסי המקצועי, לכך יש ז׳ארגון פיסיקלי ותקנים בינלאומיים מוגדרים היטב, הדוגמא שהבאת מתאימה לתיאור של מבקרי אומנות.
אם מטרת המסמך היא להביע באופן אומנותי את המוסיקה דרך מלל, סבבה, אך התחושה שלי שהמטרה היתה יותר לכיוון מורה נבוכים ובכך, לדעתי כושלת במקומות רבים מידי.

אני שמח שאתה רואה עין בעין את הבעיה בהגדרות, ואשמח אם מישהו כאן יוכל להרים את הכפפה ולבצע עריכה/רוויזיה נוספת על המסמך הנ"ל ולעדכן ולחדד בו את התיאורים וכן לנקות או לתקן בו את הכשלים.

epony (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר במועדון 10K
חבר במועדון 10K
הודעות: 10572
הצטרף: מאי 2005
נתן תודות: 647 פעמים
קיבל תודות: 1368 פעמים

נושא שלא נקרא #12 

יופי של פידבק, תודה!

אני אישית לא רואה בעיה בהגדרות שנסמכות על הגדרות אחרות. ככה עובד מילון. כל עוד אין רקורסיה שמייתרת לחלוטין את שתי המילים (המגדירה והמוגדרת), אני לא מוצא בכך שום כשל מהותי.

כמו כן, אני לא מוצא שום פסול במילות תואר שיש להן משמעות דומה ואפילו זהה. קוראים לזה מילים נרדפות, וזה מעשיר את הז'רגון במחיר הקטן יחסית של תוספת מורכבות קלה.

אני גם לא רואה בעיה בז'רגון שמבוסס על מונחים שמשמשים לרוב אנשי שיווק ולא אנשים טכניים - זה רוב הז'רגון שאנו נתקלים בו ביום-יום כאשר מדובר על תעשיה שאיננו נמנים על חברי הגילדה שלה...

למען הסר ספק, מלכתחילה מילון המונחים הנ"ל לא נועד למקצוענים כי אם להדיוטות ולחובבים עד רמת ה-Prosumer. זה לא קורס מבוא באקוסטיקה או טכנאות סאונד, כי אם אינדקס שיקל להערכתי במקרים רבים על חברי פורום רבים להבין ולהפיק ערך מביקורות הן באתר הזה והן באתרים אחרים בארץ ובחו"ל.

אשמח לקבל פידבק נוסף מכל סוג שהוא כי בהחלט מקובל עלי שיש מקום לערוך את מילון המונחים הנ"ל כדי שיעלה בקנה אחד עם צרכי הקהילה שאותה הוא בא לשרת.

יחד עם זאת, אבקש להדגיש שלעניות דעתי, עיקר הביקורת הוא על "הפלצנות" של הז'רגון מעצם היותו כזה. ובכן, בין אם הביקורת מוצדקת ובין אם לאו, אלה העובדות בשטח, והם נכונות כמצויין בהקדמה למגוון רחב עד מאוד של תחומים מעבר לאודיו. אפשר למצוא ז'רגון תיאורי פחות או יותר בכל ביקורת בכל תחום שהוא, והוא הופך למתפייט יותר ככל שמושא הביקורת חווייתי יותר - אחרי ככלות הכל, קשה מאוד להנגיש חוויה חושית עשירה כגון האזנה למוזיקה, רכיבה על אופנוע או שתיית יין באמצעות מילים בלבד, וומילון המונחים בא להקל על קהל הקוראים להבין את הביקורת להפיק ממנה יותר ערך.

במאמר מוסגר ראוי בהחלט להזכיר שהדרך הטובה ביותר לקבל החלטה בכל הנוגע לבחירת רכיב אודיו היא מבחן השוואתי עיוור בין כמה אלטרנטיבות, באמצעות תוכן מוכר ובמידת האפשר בחלל ההאזנה שביו מיועד הרכיב החדש להשתלב. כל דרך אחרת תהיה נגועה ככל הנראה בכשלים קוגניטיבים שישפיעו מהותית על תהליך קבלת ההחלטות ויהפכו אותו מאובייקטיבי ומבוסס נתונים אמפיריים ועובדות לסובייקטיבי ומבוסס הטיות אישיות ודעות קדומות - בין אם במתכוון ובין אם לאו.

ufffnick
סמל אישי של משתמש
גורו
גורו
הודעות: 4623
הצטרף: ספטמבר 2008
מיקום: Fiat 500 שחוטה (כשר), ברחוב סומסום
נתן תודות: 127 פעמים
קיבל תודות: 466 פעמים

נושא שלא נקרא #13 

אנחנו יותר מסכימים ממה שמתפרש בקריאה חפוזה.
אסכם, ותקן אותי אם אני מפספס:
1. הסיפורת הינה סובייקטיבית ובאה לפשט מושגים מדעיים/הנדסיים לשפה קריאה ושוטפת. היא לא באה להכניס מושגים שהמדע לא מכסה ברמת הפרקטיקה, אלא באה להוסיף מימד חווייתי, נפשי, היקשי, שאינו רלוונטי לעולם התיאור ההנדסי מהסיבה שלא ניתן להגדיר אותו בכלים הנדסיים (מעצם היותם אינדיבידואליים, קרי משתנים מאדם לאדם ואינם תלויים ביצועי המערכת בלבד).
2. הז׳ארגון הינו סובייקטיבי. כלומר אדם אחד המשתמש במושג תיאורי/ציורי מתכוון לדבר שאחר יפרש אותו מעט אחרת. זאת בסתירה למבנה של השפה ההנדסית בה ההגדרה היא סגורה ואובייקטיבית, כלומר כל מי שמבין את השפה - יבין אותו הדבר.
3. אין חפיפה מלאה בין התיאורים (המערבבים תחושות, התפלפלויות ועולם היקשים) לבין התיאור הנדסי, יש קשר עקיף ואמורפי, דרך החווייה.

בשורה התחתונה -
הז׳ארגון בא כדי לתמלל את החווייה של המאזין מהמערכת שלה מאזין, אך לא בא לתת סקירת ביצועים של המערכת.
כי...
ביצועים = פרמטרים מדידים
חווייה = תיאורים סיפוריים המעורבבים בתחושות ובאופי הכותב.

שלח תגובה

חזור אל “חדשות HT”