יש לנו שרשור נפרד שהמסקנה שלי ממנו היא שאנשים לא מבינים את המשמעות של כיול.
כיול מורכב ממספר שלבים:
1. הבאת המסך ליכולות האופטימליות שלו.
2. הבאת הגוונים של המסך קרוב ככל הניתן לתקן.
שתי הדרישות הללו לא בהכרח תואמות זו את זו (מרבית המסכים שאני בוחן מתרחקים מתמונה מדוייקת ככל שמנסים להוציא מהם יותר יכולות).
לכן, האומנות של כיול היא להוציא את המקסימום של אמצעי התצוגה מבלי לפגום בתאימות לתקן.
יש צעדים רבים בכיול. חלקם המירבי אינו זקוק כמעט לציוד חיצוני. אם מדובר ב-HD, רצוי להשתמש ב-test patterns (אידאלית, מומלץ להשתמש באמצעי ניגון הסרטים שלכם בכדי לוודא שהוא לא מכניס שגיאות נוספות לשרשרת הוידאו). יש המון סוגי patterns אך כיום הדיסק המוצלח ביותר בעיני (ובדקתי הרבה) הוא Spears & Munsil שניתן לרכוש אותו באמאזון בבלוריי.
למי שאין בלוריי, או מעוניין בגרסא "זולה יותר", יש סדרת Patterns להורדה מאתר www.w6rz.net (גילוי נאות: עזרתי להכין ולהגדיר חלק מהתבניות שם).
כאמור, פרמטרים רבים ניתנים לכיול ללא כל ציוד נלווה או עם ציוד מינימליסטי (פילטר צבע יסוד, למשל). אולם ללא test patterns כיול לרוב אינו אפקטיבי, למעט במקרים (כמו כיול כניסת SD כשאין דרך להזרים דרך הכניסה תוכן מוגדר וידוע). גם שם יש פתרונות ואלתורים, אבל זה כמובן קשה בהרבה לבדיקה ובחינה.
לאחר שלב זה, ובשילוב עם מספר טיפים סטנדרטים (שימוש בטמפ' צבע חמה ככל הניתן, גאמה של 2.2-2.4 וכו') ניתן להגיע לתוצאות לא רעות בכלל. במסכים שיש בהם מצב THX, הטיפים הללו כבר לרוב מובנים בתוך ההגדרה...
כיול צבעים זה סיפור אחר לחלוטין. כאן המטרה היא להגיע לתקן והאומנות היחידה של מי שמכייל הוא כיצד להגיע לתוצאה בזמן הקצר ביותר והכי קרוב שניתן. התקן הוא אבן הבוחן שלנו לעוצמות הצבע ולגווני הצבע. כך כשנראה בחורה עם ליפסטיק על המסך אנחנו יכולים להיות בטוחים שהצבע של השפתיים שלה מדוייק ותואם למה שראה הבמאי והעורך כשהם עבדו על הסרט.
כיול, למי זה טוב ולמה זה חשוב?
- oferlaor (פותח השרשור)
- מנהל
- הודעות: 75317
- הצטרף: נובמבר 2004
- שם מלא: עפר לאור
- מיקום: מודיעין, ישראל
- נתן תודות: 640 פעמים
- קיבל תודות: 4750 פעמים
קודם כל כל הכבוד על הפתיח וההסבר המעניין הזה.
דבר שני - הייתי שמח אם תוכל קצת יותר לפרט ולתת לנו "כלים" / "טיפים" והסברים בעזרת הידע הנרחב והמצוין שלך בתחום.
אולי לעשות מדריך בסיסי בנושא הכיול - לדוגמה על מקרן השנה (אפסון 9000) או משהו בסגנון .
אני בטוח שגם חברים רבים ואחרים באתר "צמאים" למשהו בסגנון .
וזה יכול אולי לחדד דברים חשובים בנושא ואף למנוע טעויות כיול "נפוצות" או פתיחת שרשורים מיותרים באתר.
דבר שני - הייתי שמח אם תוכל קצת יותר לפרט ולתת לנו "כלים" / "טיפים" והסברים בעזרת הידע הנרחב והמצוין שלך בתחום.
אולי לעשות מדריך בסיסי בנושא הכיול - לדוגמה על מקרן השנה (אפסון 9000) או משהו בסגנון .
אני בטוח שגם חברים רבים ואחרים באתר "צמאים" למשהו בסגנון .
וזה יכול אולי לחדד דברים חשובים בנושא ואף למנוע טעויות כיול "נפוצות" או פתיחת שרשורים מיותרים באתר.
- oferlaor (פותח השרשור)
- מנהל
- הודעות: 75317
- הצטרף: נובמבר 2004
- שם מלא: עפר לאור
- מיקום: מודיעין, ישראל
- נתן תודות: 640 פעמים
- קיבל תודות: 4750 פעמים
movieman
יש סדרת מאמרים בנושא.
האמת שהם די ישנים אבל בשנים האחרונות ראיתי פחות ופחות עניין בנושא ולכן הורדנו את מינון העיסוק בנושא הזה.
אני שמח לגלות שיש עדיין עניין בנושא.
Opv
מה לעשות שהבעיות של השרשור ההוא הדביקו את השרשור הזה... פיצול במקרה ההוא היה מאוד לא סימפטח עקב אורך השרשור ההוא והערבוב בין ההודעות בנושאים השונים (הודעות שהתעסקו גם בדרבי וגם בכיול) כך שלהפריד בין הנושאים היה כמו הפרדת זוג תאומים סיאמים.
יש סדרת מאמרים בנושא.
האמת שהם די ישנים אבל בשנים האחרונות ראיתי פחות ופחות עניין בנושא ולכן הורדנו את מינון העיסוק בנושא הזה.
אני שמח לגלות שיש עדיין עניין בנושא.
Opv
מה לעשות שהבעיות של השרשור ההוא הדביקו את השרשור הזה... פיצול במקרה ההוא היה מאוד לא סימפטח עקב אורך השרשור ההוא והערבוב בין ההודעות בנושאים השונים (הודעות שהתעסקו גם בדרבי וגם בכיול) כך שלהפריד בין הנושאים היה כמו הפרדת זוג תאומים סיאמים.
- Galna
- חבר פעיל במיוחד
- הודעות: 593
- הצטרף: נובמבר 2011
- מיקום: שדרות
- נתן תודות: 558 פעמים
- קיבל תודות: 56 פעמים
לשנות פרמטרים בבלוריי/סטרימר/דיוידי? ברסיבר? או במסך/מקרן?
באיזה מכשיר צריך לבצע את הכיול?
כלומר, יש שרשרת וידאו של: נגן בלוריי/דיוידי/סטרימר > רסיבר > מסך/מקרן.
לכל מכשיר יש אפשרות לכיול בהירות,צבע,חדות וכו'...
אז באיזה מכשיר צריך לכוון את הפרמטרים? בנגן? שהוא בעצם המקור... או באמצעי התצוגה?
ומה לעשות בשאר חלקי השרשרת? להשאיר אותם נייטראלים?
אני מודה מראש לכל העוזרים והמגיבים
כלומר, יש שרשרת וידאו של: נגן בלוריי/דיוידי/סטרימר > רסיבר > מסך/מקרן.
לכל מכשיר יש אפשרות לכיול בהירות,צבע,חדות וכו'...
אז באיזה מכשיר צריך לכוון את הפרמטרים? בנגן? שהוא בעצם המקור... או באמצעי התצוגה?
ומה לעשות בשאר חלקי השרשרת? להשאיר אותם נייטראלים?
אני מודה מראש לכל העוזרים והמגיבים
גל נעים - Gal Naim,
כמו ששומעים.
כמו ששומעים.
- opv
- חבר מביא חבר
- הודעות: 4858
- הצטרף: מאי 2005
- מיקום: עמק חפר
- נתן תודות: 91 פעמים
- קיבל תודות: 225 פעמים
Galna,
יש רצוי ויש מצוי.
מכייל מקצועי יכייל בנפרד את אמצעי התצוגה ואת המקורות.
הוא לא ישתמש במקור כמחולל אותות אלא במחולל אותות תקני.
למכייל חובב בד"כ אין את האמצעים לביצוע כיול כזה ולכן הוא יבצע כיול לשרשרת של מקור ואמצעי תצוגה וישתמש במקור כמחולל אותות.
ישנם פרמטרים שאפשר לכוון גם במקור וגם באמצעי התצוגה, התוצאות לא יהיו בהכרח שקולות.
צריך לזכור שגם מערכת שנמדדת נכון, מבחינת רמות אפור, צבעים וגאמה, יכולה להיות לא מכוונת לתוצאות אופטימאליות ולהראות רע.
לדוגמא, אם מכוונים בהירות וניגודיות במקור וכתוצאה מכך ישנה פגיעה ברזולוציית הצבע.
לכן אין מניעה לחזור על התהליך ולבצע ניסוי וטעייה.
חשוב מאוד לאחר כל כיול, לסמוך על העין ולבדוק האם התוצאה נראית טוב.
יש רצוי ויש מצוי.
מכייל מקצועי יכייל בנפרד את אמצעי התצוגה ואת המקורות.
הוא לא ישתמש במקור כמחולל אותות אלא במחולל אותות תקני.
למכייל חובב בד"כ אין את האמצעים לביצוע כיול כזה ולכן הוא יבצע כיול לשרשרת של מקור ואמצעי תצוגה וישתמש במקור כמחולל אותות.
ישנם פרמטרים שאפשר לכוון גם במקור וגם באמצעי התצוגה, התוצאות לא יהיו בהכרח שקולות.
צריך לזכור שגם מערכת שנמדדת נכון, מבחינת רמות אפור, צבעים וגאמה, יכולה להיות לא מכוונת לתוצאות אופטימאליות ולהראות רע.
לדוגמא, אם מכוונים בהירות וניגודיות במקור וכתוצאה מכך ישנה פגיעה ברזולוציית הצבע.
לכן אין מניעה לחזור על התהליך ולבצע ניסוי וטעייה.
חשוב מאוד לאחר כל כיול, לסמוך על העין ולבדוק האם התוצאה נראית טוב.
No place like home.......... Theater
- Galna
- חבר פעיל במיוחד
- הודעות: 593
- הצטרף: נובמבר 2011
- מיקום: שדרות
- נתן תודות: 558 פעמים
- קיבל תודות: 56 פעמים
כן, אני כמובן מכייל חובב. (אני משתמש ב-THX Optimizer שנמצא על כמה סרטי בלו-ריי).opv כתב:Galna,
למכייל חובב בד"כ אין את האמצעים לביצוע כיול כזה ולכן הוא יבצע כיול לשרשרת של מקור ואמצעי תצוגה וישתמש במקור כמחולל אותות.
ישנם פרמטרים שאפשר לכוון גם במקור וגם באמצעי התצוגה, התוצאות לא יהיו בהכרח שקולות.
צריך לזכור שגם מערכת שנמדדת נכון, מבחינת רמות אפור, צבעים וגאמה, יכולה להיות לא מכוונת לתוצאות אופטימאליות ולהראות רע....
מה שאתה אומר בעצם זה לנסות להגיע לכיול נכון ע"י איזון הפרמטים בכל החלקים בשרשרת?
גל נעים - Gal Naim,
כמו ששומעים.
כמו ששומעים.
- opv
- חבר מביא חבר
- הודעות: 4858
- הצטרף: מאי 2005
- מיקום: עמק חפר
- נתן תודות: 91 פעמים
- קיבל תודות: 225 פעמים
Galna,
גם למכייל חובב יש כמה רמות.
אני התכוונתי למכייל חובב עם סנסור, תוכנה ומחשב.
אתה התכוונת לכיול בעזרת העין, נכון?
בכיול בעזרת העין יש מעט מאוד לעשות.
אפשר לכייל בהירות וניגודיות ולוודא שאין איבוד של פרטים כהים מאוד ובהירים מאוד.
גם במקרה כזה יכול להיות הבדל בין כוון באמצעי התצוגה לכוון במקור.
מומלץ לנסות קודם לכוון את אמצעי התצוגה ורק אם נתקלים בבעיה, כמו פרטים חסרים, אז לשנות את הכוונים במקור.
גם למכייל חובב יש כמה רמות.
אני התכוונתי למכייל חובב עם סנסור, תוכנה ומחשב.
אתה התכוונת לכיול בעזרת העין, נכון?
בכיול בעזרת העין יש מעט מאוד לעשות.
אפשר לכייל בהירות וניגודיות ולוודא שאין איבוד של פרטים כהים מאוד ובהירים מאוד.
גם במקרה כזה יכול להיות הבדל בין כוון באמצעי התצוגה לכוון במקור.
מומלץ לנסות קודם לכוון את אמצעי התצוגה ורק אם נתקלים בבעיה, כמו פרטים חסרים, אז לשנות את הכוונים במקור.
No place like home.......... Theater
- Galna
- חבר פעיל במיוחד
- הודעות: 593
- הצטרף: נובמבר 2011
- מיקום: שדרות
- נתן תודות: 558 פעמים
- קיבל תודות: 56 פעמים
בהחלט כיוון בעזרת העין... זה המבחן האולטימטיבי, לא?opv כתב:Galna,
אתה התכוונת לכיול בעזרת העין, נכון?
בכיול בעזרת העין יש מעט מאוד לעשות.
מומלץ לנסות קודם לכוון את אמצעי התצוגה ורק אם נתקלים בבעיה, כמו פרטים חסרים, אז לשנות את הכוונים במקור....
(אני אאפס את הנגן והרסיבר ואתחיל מכיול המקרן. במידת הצורך אמשיך לכיול הנגן)
תודה רבה!
גל נעים - Gal Naim,
כמו ששומעים.
כמו ששומעים.