מחשבות לאחר צפייה ב- JVC NX5. דור חדש של מקרני 4K NATIVE

מקרנים קידמיים - Front Projector.
RanMoyal (פותח השרשור)
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1869
הצטרף: מאי 2005
נתן תודות: 12 פעמים
קיבל תודות: 611 פעמים

מחשבות לאחר צפייה ב- JVC NX5. דור חדש של מקרני 4K NATIVE

נושא שלא נקרא #1 

לפני כ- 9 חודשים, ראיתי לראשונה את הליין החדש של JVC , במסגרת תערוכת IFA 2018 בברלין.

כמובן שההתרשמות שלי הייתה בערבון מוגבל, היות ולא היה מדובר במוצר סופי ותנאי ההקרנה והחומר המוקרן, הקשו עליי לגבש דיעה חד משמעית לגביי המוצר.

לכן, כאשר פנה אליי היבואן של JVC בישראל, בשאלה אם ברצוני לבחון את ה NX 5, שהוא דגם הכניסה של הליין החדש, הסכמתי בשמחה להצעתו.

מחיר מחירון בארץ: 29,800 כולל מע"מ. שנתיים אחריות.

לפני שנגיע להתרשמות שלי מהיכולות (הלא מבוטלות) של הדגם החדש, חשוב להתעדכן באשר לדברים שארעו במרוצת ה 9 חודשים האחרונים, מהרגע בו jvc הציגה את הדגמים החדשים, תוך שהיא מסמנת את סוף אוקטובר 2018 כתאריך זמינות המקרנים ועד ליום זה.

זה לא סוד, כי הרבע האחרון של 2018 ובכלל זה גם המחצית הראשונה של 2019 , לא באמת האירו פנים ל jvc והיא הייתה בשמחה מוחקת אותם מדפי ההסטוריה שלה.

התקופה הזו, התבררה כאסון שיווקי ותדמיתי, בכל הקשור לחטיבת המקרנים של החברה המכובדת הזאת.

זה התחיל בעיכובים לא מוסברים, שהפכו לספקולציות, שהפכו להסברים חלקיים, עם נקיבת תאריכי אספקה חדשים, לעוד ספקולציות, לעוד גימגומים, לעוד הכחשות ולעוד עיכובים ולעוד עיכובים.

אין באמת ידיעה חד חד משמעית, מה בדיוק גרם לעיכוב הגדול באספקה, אך הטענה היא, שמדובר ברכיב שחברה חיצונית מייצרת עבור jvc, שהתגלה כתקול, כל זאת איי שם באזור נובמבר 2018.

לא ברור עד היום, מה היה אותו רכיב תקול, אם מדובר ברכיב אחד בלבד ולא פחות חשוב, אם באמת הבעיה תוקנה במלואה.

בחודשים האחרונים, החל השיווק בפועל של הליין החדש, כאשר צבר ההזמנות עולה על הייצור ומביא לבעיה קשה של אספקה.

ישראל, לשם הדוגמא, קיבלה מקרנים רק לפני ימים ספורים, למרות שהיבואן המקומי מנסה לקבל מקרנים זה מספר חודשים.

למרבה הצער, זה בהחלט לא סוף הסיפור.

למרות העיכוב הגדול, המקרן לא הגיע חף מבעיות וחלק מאותן בעיות עדיין לא נפתר, כל זאת למרות מספר עידכוני תוכנה שביצעה החברה (למרבה המזל, בניגוד לשנים הקודמות, עידכנוני התוכנה בדגמים הנוכחיים, מבוצע באמצעות USB ומדובר בהליך פשוט).

לפני שנתעכב על אותן בעיות שהביא איתו הליין החדש, אני מבקש להתמקד במוצר עצמו וביכולות שלו.

https://imgur.com/kBn6G6f


המקרן, מסוג N5 הוקרן על מסך של Da Lite, מסוג High Power, עם גיין אפקטיבי ממקום הישיבה של כ 1.6-1.7 בגודל של 133" ביחס של 2.35:1 ממרחק ישיבה של כ 4.5-4.7 מטר.

במסגרת הבדיקה, צפיתי במספר לא מבוטל של סרטי 1080P והן בסרטי 4K HDR .

המקרן שנמצא ברשותי הינו ה X9500, מכויל לכדי כאב, עם נורה חדשה וצמצם עובד בכל הקשור ל HDR.

בין שני המקרנים קיים הבדל קונטרסט משמעותי, אך בכל הקשור לברייטנס ותנועה הם אמורים להיות דומים.

כמובן שהשאלה הכי מסקרנת היא שאלת החדות/פרטים:

כיצד נראה מקרן 4k עם מנגנון אי.שיפט, ביחס למקרן שהוא 4k ניטיב , כל זאת בסרטי 4k, המשודרים על ידי אותו מקור.

**ראוי וחשוב לציין, כי הדברים שנאמרים כאן, מתייחסים ל 2 יחידות מאוד ספציפיות ובגלל השונות הידועה (לשמצה) של החברה, בין יחידה ליחידה, יתכן וההתרשמות הייתה שונה, עם יחידות אחרות.***

מראה חיצוני:

ברמה הפיזית, הדבר הזה גדול, אפילו גדול מאוד. התמונות לא בדיוק ממחישות את המאסיביות של הליין החדש. הדור הקודם נראה מאוד קטן לידם.

הפיניש במט שחור משרה אווירה אלגנטית ויוקרתית, הקווים נקיים ומעט עגולים לטעמי, אבל בסך הכל מדובר במוצר מרשים, עם זאת כאמור, מרתיע בשל גודלו, בוודאי למי שהתרגל למימדים של הדור הקודם.

תפריטים:

אין כאן חידוש גדול, מי שמכיר את התפריטים של הדור הקודם, ירגיש כאן לגמרי בבית.

לקח לי מספר שניות להביא את המקרן בדיוק לאן שאני רוצה.

החידוש הגדול כאן הוא ה tone mapping control.

מדובר בפיצ'ר חדש של jvc, אשר אמור באופן אוטומטי, בהתבסס על המידע המוטבע בדיסק, להתאים למקרן את הגאמה הרצויה בסרטי HDR, כל זאת בהתאם לניטים של הסרט.

בכך, אמורה להפתר התלונה המרכזית של משתמשים, בדבר תמונה חשוכה מדיי בסרטי HDR, או נכון יותר, ניהול הברייטנס באופן מדויק יותר, בהתאם לתוכן.

בעניין הזה ראוי לומר מספר דברים, לא בסדר חשיבות מסוים:

1. היכולת של ה tone mapping control לתפקד בצורה נאותה, נסמכת על מידע המוטבע בדיסק עצמו, אשר אמור להיות מועבר מהנגן למקרן.

במקרים מסוימים, פיצ'ר זה לא יעבוד, היות והמידע לא מצוי על הדיסק (דבר שקרה לדוגמא במהלך הדגמה ב IFA של אחד הסרטים). במקרה כאמור, "ייאלץ" המשתמש לשחק עם המנגנון באופן ידני.

2. נכון להיום, קיים סימן שאלה גדול בכל הקשור להפעלת המנגנון (באופן תקין ) כאשר מדובר בקבצי רשת, המנוגנים באמצעות סטרימר.

3. המנגנון האמור, מצוי בוורסיות שונות, בנגני פנסוניק ופרוססורים של לומג'ן, כך שיש אלטרנטיבות לאותו פיצ'ר של jvc.

4. היתרון האמור, לא באמת יבוא לידי ביטוי ככל שהמשתמש יודע לייצר custom gamma ולהעלות אותם לאחד מהזכרונות של המקרן. כמובן שהפיצ'ר החדש, כל עוד הוא עובד באופן תקין, אמור לפשט את התהליך.

התרשמות מהעבודה השוטפת של המקרן:

למרות שנתקלתי בדיווחים של משתמשים כי המאוורר של המקרן רועש, זה בהחלט לא הרושם שקיבלתי, גם לא במצב של נורה גבוהה.

במצב של נורה גבוהה המאוורר אכן שמיע, אך הוא לא מרעיש יותר מהדור הנוכחי. במצב של נורה נמוכה, אין אפשרות לשמוע את המאוורר. דממה.

הצמצם.

פעילות הצמצם קשה להבחנה, אך עם זאת, הצמצם לא נסגר חזק כמו שהוא נסגר בדור הקודם, קצת חבל כי אפקט ה Fade To Black, לפחות ביחידה הנוכחית, לא מוצלח ודרמטי כמו במקרנים השייכים לדור הקודם של החברה.

בעיה שנייה הקשורה עם הצמצם, היא במסגרת הבעיות החדשות שהביא איתו הליין הנוכחי ועל כך בהמשך.

בעיות אינהרנטיות של הטכנולוגיה ביחידה הספציפית:

האם הבעיות עליהן אני מדבר כבר שנים רבות, הבאות לידי ביטוי ב: אחידות הפוקוס לאורך המסך, קונוורג'נס, אחידות הארה וכפועל יוצא מזה, פינות מוארות, נפתרו בדור הנוכחי?

התשובה לכך היא חד משמעית לא!

היחידה הספציפית הציגה שתי פינות מוארות (מאוד) בחלק התחתון של המסך ובנוסף קונוורג'נס בעייתי מאוד (אותו תיקנתי דיגיטלית).

הפוקוס לעומת זאת, היה לא רע בכלל ואחיד לכל אורך ורוחב המסך.

בעניין זה חשוב לדעת, כי במהלך שיחה שניהלתי בתערוכת IFA 2018, עם אחד מאנשי jvc יפן, הובהר לי, שבתקציבים והמחירים הנוכחיים, בעיות אלו לא יפתרו ולכן נותרנו עם מזל של היחידה הספציפית אותה אנו מקבלים, או כמו שהאמריקאים אומרים, luck of the draw

https://imgur.com/qTZ5f7g


התרשמות מאיכות ההקרנה בפועל:

אני מניח שזו לא תהיה הפתעה גדולה, אם אומר שמי שמכיר את מקרני jvc ובוודאי מי שחי עם המקרנים הללו, ירגיש לגמרי בבית עם הדור הנוכחי, הלווק הכל כך קולנועי של DILA, ביחד עם קונטרסט גבוה (יחסי למקרן כניסה) וברייטנס בסדר (דומה לשנה שעברה. דורש שיפור) הופכים את התמונה לחוויה טובה מאוד.

גם ללא כיול מיוחד (עדיין נדרש), המקרן מציג תמונה חדה, פאנצ'ית, בעלת עומק מרשים, צבעים טבעיים יחסית ותנועה לגמרי לא רעה, כל אלו גורמים לך ולו לרגע, להפסיק לבחון לעומק את התמונה, אלא פשוט לשבת ולהנות.

אבל אנחנו לא כאן כדיי להנות.

השאלה המרכזית, כפי שכבר ציינו, היא האם הפיכת המקרנים ל4k נייטיב, הביאו לכך כי סרטי 4k יראו חדים יותר ועם יותר פרטים, ביחס למקרני ה- אי.שיפט.

בהקשר הזה, ראוי לזכור את דבריה של החברה עצמה לכל אורך השנים, כאשר נשאלה מדוע היא אינה מוציאה מקרני נייטיב ולכך היא ענתה דאז, כי מנגנון האי שיפט כל כך יעיל, שאין טעם בהוצאת מקרני נייטיב, היות וזה שינוי שלא יבחינו בו..

מה jvc אומרת עכשיו, אחרי שכבר הוציאה מקרני נייטיב? שאלה טובה...

ההתרשמות שלי בפועל מה N5 הייתה ביחס למקרן שנמצא כרגע ברשותי, ה x9500 ובכלל באופן אבסולוטי.

כל זאת תוך הבנה, שמדובר ב Entry Level של החברה:

למרות שאכן מדובר ב Entry Level, המקרן מעליו בסדרה, ה 7, לא אמור להציג תמונה חדה יותר, היות ושניהם משתמשים באותה עדשה, אותם פאנלים ואותו מנגנון של תנועה (ה 7 כמובן יציג קונטרסט עדיף משמעותית).
לעומת זאת לדגם הבכיר בליין, ה-N9, אמור להיות יתרון על 2 אחיו, בדמות עדשה משמעותית איכותית יותר. האם הדבר אכן יבוא לידי ביטוי ומצדיק את ההפרש הכספי העצום? בשל השוני הגדול בין היחידות, באותו מודל, זו שאלה שאין עליה באמת תשובה חד משמעית.

בשווט אאווט **הספציפי** האמור, כאשר שני המקרנים הציגו תוכן זהה של 1080P וכמובן 4k HDR ,זו לא ממש הייתה תחרות, ה- 9500 הציג תמונה משמעותית חדה יותר, הן בסרטי 1080P ובאופן מפתיע גם בסרטי 4k.

השוואה בין שניהם בסצינות מוארות (כדוגמת רפסודיה בוהמית, בלייד ראנר, כוכב נולד וה Revenent) סצינות בהן הקונטרסט העדיף של ה 9500 לא בא לידי ביטוי, מקרן ה- אי. שיפט הציג תמונה עדיפה.

כאמור, בפעם המי יודע כמה, הדברים הם לא אקסיומטיים וצריכים להבחן על עוד יחידות.

לפני מספר חודשים היה בביתי ה X5000 למספר ימים. היחידה הספציפית שקיבלתי הייתה מאוד מאוד חדה ולא הפסקתי להתפעל מהחדות שלה.

גם אם נשים לשנייה את ההשוואה של ה N5 מול ה 9500 בצד, לא קיבלתי את אותה תחושה של חדות עם היחידה הספציפית הזאת של ה N5, בניגוד לתחושה כפי שקיבלתי מאותה יחידה ספציפית ומצוינת של ה- X5000.

חשוב לומר, לאחר שדשנו בכל מיני דברים טכניים וספקולציות שונות, כי בסך הכל התמונה של ה N5 הייתה בסדר גמור, עם חדות טובה, עומק טוב ותנועה טובה.

הייתי שמח לו המקרן היה קטן יותר, בעל עוצמת הארה גבוהה יותר וכמובן חד יותר, אך בסך הכל, המקרן הציג תמונה מהנה ואיכותית.

האם בעלים של מקרני אי שיפט צריכים לרוץ ולהחליף את המקרנים שלהם למקרני 4k נייטיב, תוך תקווה לקבל חדות גבוהה יותר, עם יותר פרטים?

על בסיס מה שראיתי, ובתנאים הספציפיים שלי, הנוגעים לגודל מסך ומרחק ישיבה, התשובה היא חד משמעית לא!

לסיום, ברצוני להתעכב על הבעיות אותן איזכרתי בתחילה הקשורות עם הליין החדש, כל זאת בנוסף לאותן בעיות שהן אינהרנטיות לטכנולוגיה:

1. הופעת פסים ורטיקלים, כחולים או ירוקים. משתמשים מדווחים על הופעת הפסים עם קבלת מקרן חדש וחמור מכך, יש לא מעט משתמשים שמדווחים על התופעה גם לאחר כ- 100 שעות, כל זאת בזמן שהם חשבו שהמקרן חף מבעיות.

מספר אנשים מדווחים כי כי כיבוי והוצאת המכשיר מהחשמל, פותרת את הבעיה, עד להופעתה, שוב.

לא נתקלתי בתופעה זו ביחידה הספציפית.

https://imgur.com/c59YDVe

2. צמצם רועש. אנשים מדווחים כי במקרנים מסוימים, הצמצם משמיע רעשי נקישה מאוד שמיעים.

לא נתקלתי בתופעה זו ביחידה הספציפית.

3. באג בצמצם, הגורם לאלמנטים לבנים להפוך לצהובים.
כן נתקלתי בתופעה זו ביחידה הספציפית, אך לא מדובר במשהו שהוא קל לאבחנה.

הבעיות החדשות, בשונה מהבעיות ההיסטוריות, לא מופיעות בהכרח עם ההדלקה הראשונית של המקרן, אלא יכולות להופיע להן פתאום, גם אחרי עשרות שעות של שימוש.

עכשיו נשאלת השאלה מה בעצם עושים, מה קונים?

ה x7900 ( מחיר מחירון ישראל: 24,900 ש"ח) מהווה פתרון מצוין, הן מבחינת יכולות והן מבחינת תמחור JVC, כל זאת למי שחייב מקרן היום!

לכל מי שלא ממש חייב מקרן היום, אני מציע לחכות
ולא לעשות שום מהלך, היות ו IFA/CEDIA נמצאים מעבר לפינה.

יתכן וסוני יחליטו סוף כל סוף להוציא מתמודד ראוי ו/או ויתכן ו- JVC יוציאו דגמים חדשים, או מעודכנים, או לכל הפחות יפתרו עד אז את כל הבעיות.

רן

**לפוסט זה צורפו שלוש תמונות, אשר מסיבה כלשהי לא "מופיעות", על מנת לצפות בהן יש ללחוץ על הקישורים**

psibeast
חבר במועדון HT
חבר במועדון HT
הודעות: 1943
הצטרף: דצמבר 2005
מיקום: חיפה
נתן תודות: 52 פעמים
קיבל תודות: 162 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

תודה על הדיווח.
אני בינתיים על הגדר, מחכה ל IFA/CEDIA לשמוע מה יוצג שם.

movieman
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4676
הצטרף: אוגוסט 2011
נתן תודות: 42 פעמים
קיבל תודות: 364 פעמים

נושא שלא נקרא #3 

תודה על העדכון - אגב חלק ממה שאתה אומר - דוח גם ב- AVS מה שמעורר את השאלה - מדוע מחלקת הבטחת האיכות של JVC לא "מתעוררים" ...

גם אני .... על הגדר כבר לא מעט זמן ...

guyezra
חבר במועדון ה-20K
חבר במועדון ה-20K
הודעות: 34542
הצטרף: ינואר 2005
נתן תודות: 181 פעמים
קיבל תודות: 622 פעמים

נושא שלא נקרא #4 

תודה רבה!
כיף לקרוא

RanMoyal (פותח השרשור)
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1869
הצטרף: מאי 2005
נתן תודות: 12 פעמים
קיבל תודות: 611 פעמים

נושא שלא נקרא #5 

בעיית בקרת האיכות של JVC ידועה מזה שנים רבות. אין כאן משהו חדש. התמחור האגרסיבי שלהם, ככל הנראה, גורם לירידה דרמטית בכל הקשור לנושא הזה.

זה לא רק ניכר בבעיות של השנה, אלא בא לידי ביטוי בשוני האדיר בין יחידה ליחידה, בין אם מדובר על הבדלי אחידות, עוצמות הארה, הבדלים באיכות העדשות, הבדלים במירכוז הפנלים ואפילו הבדלים ברעש מנגנון ה אי.שיפט.

מצב דברים זה, יצר כל מיני ביטויים דיי מגוחכים (שחושבים על זה) , כדוגמת Luck Of The Draw או Golden Sample, כל זאת כאשר כולם משלמים את אותו מחיר, אבל מקבלים בהכרח מוצר שונה.

השוני המטריד בכל הקשור לשנה הן בדמות בעיות שכלל לא צצות עם פתיחת המכשיר, אלא יכולות לצוץ גם אחרי עשרות שעות של שימוש. זה מטריד והופך את נושא האחריות למשהו מהותי.

מצד שני, כל עוד אין באמת תחרות אמיתית וסוני מעדיפה להתרכז בפלייסטישן 5 (ובצדק) במקום פשוט להחליט לסיים את השליטה של JVC, זה המצב שאנחנו נאלצים לחיות איתו.

רן

שלח תגובה

חזור אל “מקרנים”