מורה נבוכים – איזו טכנולוגית תצוגה מתאימה לך?

לכל אחד דרישות שונות, ולכל טכנולוגיה יש יתרונות וחסרונות. מה הטכנולוגיה המתאימה לך?


נעבוד לפי הסדר (כלומר, לפי קטגוריות תצוגה שונות ואח"כ לפירוט):


מקרן קדמי

מקרנים קדמיים דורשים החשכה מוחלטת או כמעט מוחלטת. במקרה שיש חדר יעודי, הוא צריך להיות ניתן להחשכה (על ידי וילונות BLACKOUT CURTAINS, תריסים, או דרכים שונות). במקרה שמדובר בסלון, חשוב לחסום אור סביבתי אשר מפריע לחווית הסרטים ולמיצוי המערכת. המקרן בד"כ מוצמד לתיקרה או למדף אחורי ולעיתים יש להוסיף HUSH BOX ע"מ להפחית את הרעש שלו (זה כבר יותר ויותר נדיר).


מקרן קדמי מתאים למי שצופה בעיקר בסרטים. הוא פחות אידאלי לצפיה בטלויזיה, ולא כלכלי למי שרוצה לצפות המון שעות ביום. היתרון הגדול של מקרן קדמי הוא בגודל המסך, ובחוויה הקולנועית אשר בעצם מגדירה את המושג "קולנוע ביתי".


מקרן אחורי

מקרן אחורי מסוגל להגיע לגדלים יותר משמעותיים מטלויזיות רגילות (כלומר עד 55") אך לא כמו מקרנים קדמיים, ויש מספר סוגים. עוביו פחות מטלויזיה רגילה והוא אינו דורש החשכה מוחלטת של החדר. ניתן לראות בו שעות רבות יותר של טלויזיה, אולם הוא בד"כ אינו בוהק כמו טלויזיה רגילה וטווח זויות הצפיה שלו פחות טובה משיטות אחרות. היתרון בו הוא עלות והוא סוג של פשרה בין גודל, איכות ועלות. וריאציה על רעיון זה ניתנת לביצוע על ידי זכוכית חצי שקופה או בד מיוחד ושימוש מקרן קדמי – אולם זה פחות שכיח בארץ.



מסכים דקים

מסכים דקים ניתנים להעמדה או תליה על קיר ואינם זקוקים להחשכה. הם מתאימים יותר לצפיה ארוכה יותר בטלויזיות, והן קלות יותר להתקנה (שוקלות פחות ודורשות פחות חיווט, קידוח, וכו'). הגדלים העיקריים הם עד 60" (לא מומלץ יותר מ-50") והן פחות מתאימות לחובבי סרטים מושבעים, אלא לשילוב של כמות צפיה משמעותית בטלויזיה עם סרטים. הם סקסיים במיוחד ונראים מודרנים (סביר להניח שהם יראו מיושנים בעשור הקרוב). רצויה החשכה בשביל סרטים, אך אין צורך בהחשכה מוחלטת.


טלויזית CRT "רגילה"

טלויזיות CRT DIRECTVIEW מתאימות לאוכלוסיה שרואה טלויזיה באופן כמעט אקסקלוסיבי ומעט מאוד סרטים, אינם יכולים (או רוצים) החשכה כלשהי ואינם זקוקים לגדלים משמעותיים. טלויזיות בגודל 34" תופסות מרחב רב ולעיתים סובלות ממחלות (פוקוס, CONVERGENCE ובעיות נוספות) לאחר מספר שנים של שימוש.





לאחר שאפיינתם את סוג התצוגה שמתאים לכם, חובבי קולנוע הביתי יתחלקו בעיקר לחובבי מקרנים קדמיים וחובבי פלאזמות (בערך ביחס של 3 ל-1 לטובת המקרנים).


מקרן CRT

מקרנים אלה חולפים בגדול מן העולם עם הפסקת ייצורם על ידי חברות רבות. המקרנים דורשים טיפול עדין ומסור, הם גדולים ורעשניים למדי. עם זאת, הם מסוגלים לטפל בכמעט כל סוג של אות ולהציג אותו באופן אמיתי ומדוייק. גרף הגאמה שלהם אידאלי – אשר מבטיח איכות תמונה טובה, ואיכות השחורים שלהם גבוהה מאוד. הם עובדים באופן מצויין בחדרי קולנוע יעודיים, דורשים פרוססינג ברמה טובה (רבים בארץ משתמשים ב-HTPC למטרה זו).


מכיוון שאין מייצרים עוד מקרנים מסוג זה, מחירי המקרנים הללו עלולים לעלות. יש לצפות שבקרוב ניתן יהיה להשיג מקרנים כאלו דרך EBAY או מחו"ל בלבד (צפו לעלות גבוהה בהובלה בשל המשקל והגודל). המחירים כיום הם פחות מ-10,000 ש"ח, אולם יש להוסיף עלויות נוספות עבור כיול והתקנה.rn


מקרני DLP

טכנולוגית DIGITAL LIGHT PROCESSING – DLP, המובילה מבין טכנולוגיות ההקרנה המתקדמות, נוצרה על ידי חברת TEXAS INSTRUMENTS, ועושה שימוש במנגנון אשר מזיז מטריצה מדוייקת של מראות. לפי קצב תזוזת כל מראה ניתן לשלוט בכמות האור המופק עבור כל פיקסל. שילוב של גלגל צבע מהיר (כיום עושים שימוש בגלגלים בעלי 7 מקטעי צבע המסתובב בקצב מהיר ביותר) משפרים את איכות התמונה ומעלימים את בעיות הילדות של הטכנולוגיה הזו.rn


יש סוגים רבים של מקרני DLP, אולם הסוג המצוי ביותר הוא ברזולוצית 720P. איכות התמונה של מקרנים מסוג זה מוצלחת ביותר, אולם יש רבים שמתקשים לצפות יותר ממספר שעות במקרן בשל סיבות רבות (עם שיפור הטכנולוגיה, שיעור האנשים הסובלים מכך פוחת והולך). רצוי לבדוק בהדגמות אם קהל היעד סובל מעייפות לאחר צפיה במקרן מסוג זה. בעבר היו בעיות של קשתות (תופעות אופטיות הדומות לקשת של צבעים) אולם עם שיפור הטכנולוגיה, התופעה נעלמת. המקרנים החזקים בתחום כבר מסוגלים להתמודד מול מקרני CRT ומקבלים ציונים מעולים. ברמות הגבוהות ניתן למצוא מקרנים 3DLP אשר משפרים את התמונה אף יותר. rn


עלויות מקרני DLP נעות בין כ-6000 ש"ח עבור סדרות זולות לבין כמה עשרות אלפי שקלים למודלים המתקדמים ביותר.rn


מקרני LCOS/DILA

מקרנים אלו מבוססים על טכנולוגיה אשר פותחה בחברת JVC ואשר עושה שימוש בגבישים נוזלים על גבי מצע סיליקון. על ידי שליטה בתכונות הגבישים ניתן לגרום לכל פיקסל להיות מראה מדוייקת או לבלוע את האור.rn


מקרנים כאלה יותר קשים להשגה בארץ, אולם איכותם מצויינת. עלותם גבוהה יותר, והם בד"כ לא כ"כ קטנים. עיקר יתרונם הוא בתמונה נעימה אשר מרבית האנשים יכולים לצפות בה לאורך זמן. יחס הקונטרסט והתאורה של מקרנים אלה פחותה מזו של DLP, כך שרצוי ללכת עם טכנולוגיה זו רק אם תופעות העיפות של DLP מטרידות אתכם. הטכנולוגיה הזו מתקדמת למדי ובעתיד עלולה להשתפר דיה ולעקוף את DLP. החברות המובילות את השוק כיום הן JVC (עם מקרנים מתקדמים ביותר) וכן סוני עם גירסא משלה לטכנולוגיה אשר נקראת SXRD.rn


עלויות מקרנים מסוג זה נעות בין עשרות אלפי שקלים לבין כמאה אלף ש"ח עבור המודלים החזקים ביותר (כגון מקרן HD2K של JVC).rn


מקרני LCD

מקרנים אלה קומפקטים יותר ובד"כ אינם רעשניים. הם דורשים פחות תחזוקה, אולם סובלים לעיתים מבעיות שונות (הצטברות אבק וכו'). המקרנים הללו פחות יקרים, אולם בד"כ בעלי פחות יחס קונרטסט ועוצמת הארה מאחיהם הגדולים ולכן דורשים התייחסות יתר להחשכת חדר ולאיכות ואופי המסך. השחורים במקרנים כאלה, אפורים יותר ולכן שימוש במסך אפור עלול לשפר את תלת המימדיות של התמונה. התמונה ב-LCD נעימה לעין, אך יש לעיתים מריחה מסויימת של התמונה וכן תופעות שונות כגון VERTICAL BANDING או SCREEN DOOR EFFECT מוגבר ביחס למקרנים מהסוגים האחרים. מקרנים כאלה מומלצים למי שנכנס כעת לתחום או שאין לו תקציב או מקום למקרנים מסוגים אחרים.


המודלים המובילים כיום בארץ הם ה-PANASONIC AE700 וכן SONY HS51) אשר עולים בסביבות ה-25 אלף ש"ח.rn





בעת רכישה של מקרן חשוב לרכוש מכשיר המתאים לקולנוע ביתי ולא כזה אשר יועד במקור כמקרן מצגות. הדרישות ממקרנים מסוג זה הן שונות לחלוטין (הם מיועדים לספק מקסימום אור, הם אינם מאוזנים מבחינת דיוק הצבעים שלהם ולכן רמת השחורים שלהם ויכולת עיבוד התמונה פחותה). למקרני מצגות יש יתרונות במחיר ביחס לרזולוציה, אולם בסופו של דבר איכות התמונה שתתקבל מהם תהיה פחותה.




מסכי פלאזמה

מסכי הפלאזמה עושים שימוש בתאורה דמויית נאון – כאשר גוונים נוצרים על ידי שינויי קצב ההבהוב של כל פיקסל.rn


מסכי פלאזמה מתאימים ליחס שבו רואים בעיקר טלויזיה ופחות סרטים. כאמור, הגדלים המומלצים הם לא יותר מ-50" כיום. הטכנולוגיה עלולה לעייף במרחקים קצרים מדי. חיסרון חשוב לציון הוא שהמסך רגיש לצריבה ולכן רצוי למלא את כולו בתמונה ככל הניתן. המסכים אידאליים בגדלים של 37" ומעלה, הם אינם כבדים וקל מאוד להתקינם.rn

המסכים בד"כ נתלים או עומדים על מזנון מתאים ונחשבים לחביבי מעצבי הפנים. עלות מסכי הפלאזמה נעה בין כ-10,000 ש"ח עבור דגמים בסיסיים, לבין כמה עשרות אלפי ש"ח עבור מסכים בגודל של 50" או ברזולוציות HDTV.rn


מסכי LCD

לקהל הרחב, מסכי LCD משדרים איכות תמונה ועושר, והם מבוססים על טכנולוגית גבישים אשר מאפשרת שינוי גוונים על ידי שינוי קטביות האור המועבר דרך כל פיקסל. בשל מגבלות הטכנולוגיה עדיין קשה לייצר את המסכים בגדלים גבוהים (מחוץ לתערוכות, נדיר לראות מסכים מעל 37" מסוג זה) אולם הן מצטיינות ברזולוציות גבוהות במיוחד, דבר אשר מאפשר הצגת פרטים באופן מדוייק ביותר.rn


מסכי LCD מצויינים בגדלים של 24" ומטה, הם מתאימים לכל סוגי הצפיה, אולם מציגים תמונה יותר טובה עבור טלויזיה. עבור סרטים יש חיסרון של יחס קונטרסט נמוך (בד"כ זה מתבטא בשחורים אפורים ובטיפול בינוני בסצינות כהות מאוד). רצוי לשימוש בחדרים שאין בהם פיזית מקום לתצוגה מסוג אחר


בתקופה הקרובה צפוייה הטכנולוגיה שיפור משמעותי ביחס הקונטרסט ובתאורה (שילוב של תאגיד LG עם פיליפס הציגו רעיונות מתקדמים ביותר לאחרונה).


עלויות מסכים מסוג זה מעים בין פחות מ-10,000 ש"ח עבור מסכים קטנים לכ- 30,000 ש"ח עבור גדלים בין 32" ל-37".rn




מרבית המסכים כיום יסופקו עם יחס מסך של 16:9, המיועד בעיקר לצפיה בסרטים. בצפיה בטלויזיה יש לברר, כמובן, כיצד המסך מטפל במצב זה (של יחס 4:3). טכנולוגיות כגון CRT ופלאזמה רגישות לפסים בצידי התמונה ולכן דורשות עיבוד חכם יותר אשר עלול לעוות את התמונה. לא כל צופה יאהב עיוות שכזה והדבר עלול להטות את הכף בעד או נגד טכנולוגיה אחרת. rn


מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור


8:00
  /  
15.03.2005
  
עפר לאור

1