זו הפעם השניה שאנשים ומחשבים מקיימים את אירוע "אנשים ורחפנים" שמטרתו היא לחבר בין כל העוסקים בתחום בעולם הרחפנים – יבואנים, צרכנים, חברות סטרטאפ, רגולטורים ועוד.
יום לפני האירוע התבשרנו שסוף סוף מותר להכניס את רחפן ה-DJI Mavic pro לישראל, הודות לכך שהמכשיר מזהה את מיקומו בעת הרישום ומונע שימוש בתדרי 5GHz האסורים בארץ. הרחפן הוצע למכירה, כולל גם באירוע, במחיר שהיה סביב 5000 ש"ח שאינו רחוק ממחיר הרחפן בחו"ל (כולל מע"מ).
בתערוכה קטנה מחוץ לאולם הכנסים, הציגו מספר חברות רחפנים גדולים ומיזמים שונים למיפוי בעזרת רחפנים.
אז מה למדנו מההרצאות? תחילה למדנו שבישראל פספסנו בגדול את מהפכת הרחפנים, שכן ישראל היתה אחת הראשונות לעשות שימוש במזל"טים, אך ברגע שנכנסה טכנולוגיית הרחפנים החברות הותיקות התמזמזו ופספסו לחלוטין את המהפכה. הדבר גרם לכך שהרחפנים הסיניים זה עסק של מיליארדי דולרים וגם בצה"ל כבר הזמינו רחפנים "off the shelf" שכן הם כבר עושים את העבודה כמו רחפנים צבאיים, ולעיתים קרובות מוצלחים יותר בטווח, יעילות, צילום וביצוע משימות אוטונומי.
אנחנו כיום בשלב מתקדם של דמוקרטיזציה של השמים. הרגולטור לא לוחץ יותר מדי ובעיקר דואג שהמכשירים שמביאים ארצה הם בטוחים, שהמטיסים המקצועים הם באמת מקצועיים ויש להם הנחיות ברורות, ושהיבואנים והמפיצים יודעים לחנך את הקהל לגבי מה מותר ומה אסור. עם זאת, ככל שהמספר הרחפנים באוויר יעלה, כך הסכנות עולות ולכן חשוב מאוד שהמכשירים שמגיעים לארץ הם הרבה יותר מתוחכמים ויודעים להתמודד עם מצבים מורכבים ולהמנע מהתרסקויות ונפילות.
חברות שונות בארץ מתמודדות עם בעיות של רחפנים והם הציגו חלק מהפתרונות שלהם. חלקם דואגים להציב מצנחים שמונעים מהרחפן להתרסק. חלק עושים פטרולים אוטומטיים – קונטיינר שמציבים בשטח נפתח מהגג, הרחפן עושה את הפטרול שלו, חוזר כשהוא מסיים ויד רובוטית מחליפה לו את הבטריה ושמה אותה בטעינה.
יש הרבה מאוד סטראטאפים בעולם הזה בישראל והוצגו כאלה שיודעים למפות בניינים לצרכי סימולציה, או לבקר אתרי בניה ולמפות בניין ברזולוציה גבוהה במיוחד (עד רמה של מילימטרים בודדים), מה שמאפשר לגופי פיקוח ובניה לדייק בביקורת שלהם של הבניין.
מיזמים נוספים שהוצגו עוסקים בגיימיפיקציה של ההטסה, משלוחים בעזרת רחפנים ועוד. הוצגה שם תזה שבה ניתן לבצע משלוחים על ידי מרכזים עירוניים או אפילו משאיות שצי רחפנים יוצא מהם ומביא את המשלוחים לאנשים עד הבית. עדיין לא ברור לי אלמנט הנחיתה והמסירה של חבילה כזו למישהו, אבל נראה שהנושא פחות הטריד את הקהל.
כמובן שאפליקציות ותיקות יותר כגון פיקוח על אתרים מסוכנים או בעייתיים (קוי חשמל, פרופלורים של תחנות חשמל/רוח, פיקוח על איזורים עם חומרים מסוכנים, רדיואקטיביות וכו') וכן פעולות שכיום דורשות כלי תעופה מאויישים – כגון ריסוס שדות, הם קנדידטים ראשיים להחלפה כבר כיום.
לטובת המטיסים החובבניים, שהם כיום הרוב, יש מספר הנחיות שהם צריכים לעקוב אחריהם ואשר הם אמורים לקבל הנחיות עליהם מאת מי שרוכשים מהם. רת"א עדיין לא ממש user friendly למטיסים הפרטיים ולכן קבוצות של מטיסים והיבואנים דואגים להיות החולייה המקשרת – זו שמעדכנת איך להטיס ואיפה, וכמובן איפה לא.
הוצגו גם נושאים כגון הצלת אנשים בעזרת רחפנים, דבר שלמשל לא עזר בחיפוש הנעדרים באיזור הכינרת בחג. עם זאת, חילוץ של אנשים בדרום, שימוש נרחב של צהל ברחפנים היה יכול להציל לא מעט אנשים (התקפות פתע, בדיקה של גבולות, הבנת המצב כמו במלחמת לבנון השניה). יש להניח שנראה שימוש נרחב בהרבה בעתיד הקרוב לאור ההתפתחויות בתחום.
לקראת סיום האירוע הציג רועי גליץ, שהוא אחד משגרירי DJI העולמית את הצילומים שלו ואת פרוייקטי הצילום שלו שבהם הוא נעזר ברחפנים. ממליץ בחום לחפש אותו בשרת ובפייסבוק (הוא מציג חלק גדול מהעבודות שלו שם). לבסוף גם דובר על עולם רחפני המירוץ שהופך לפופולרי בעולם ורק מתחיל כאן בארץ.
האם לדעתכם ההייפ בנוגע לרחפנים מוצדק או שמדובר בבועה? נשמח אם תגיבו לנו בפורום או בתגובות למאמר זה.
לדיון בנושא: תערוכת אנשים ורחפנים 2017
חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.