זה תמיד מתחיל עם מיקרופון

אודיו בקולנוע-ביתי ופורמטים רב-ערוציים - רסיברים, מגברי כח-רב ערוציים, פרוססורי-אודיו וכו'
RanMoyal (פותח השרשור)
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1869
הצטרף: מאי 2005
נתן תודות: 12 פעמים
קיבל תודות: 611 פעמים

זה תמיד מתחיל עם מיקרופון

נושא שלא נקרא #1 

רקע

לפני למעלה מ-18 חודשים, ניתנה לי ההזדמנות לבחון בביתי את הפרוססור של חברת לינגדורף ה- MP50.
אפשר לקרוא על זה כאן:

https://www.hometheater.co.il/modules.p ... sc&start=0

במסגרת ההשוואות האינטנסיביות שביצעתי, הבאתי אל ביתי מספר לא מבוטל של מכשירים, הכל על מנת להבין אם הלינגדורף אכן מהווה שידרוג אל מול התחרות.

הסלון הפך למעבדה ביתית ולמעשה, הצלחתי לבחון את הלינגדורף אל מול (כמעט*) כל מערכת כיול אפשרית.

זה היה תהליך ארוך ומתיש אבל בסופו, הגעתי למסקנה, כי הלינגדורף עולה על כל המערכות/פרוססורים/רסיברים שנבחנו ובהתאם לכך נרכש.

השתמשתי במילה כמעט*, היות והייתה מערכת אחת, מרכזית מאוד, שלא הצלחתי להקשיב לה בתנאים שלי.
המערכת הבלתי מושגת, הייתה של חברת Trinnov הצרפתית.

למרות מאמצים לא מבוטלים אל מול היבואן דאז, לא הצלחתי לקבל את הפרוססור לבדיקה בתנאים שלי ולמותר לציין כי לא הסכמתי לרכוש אותו מבלי לשמוע.

החודשים עברו להם, ההתמקצעות שלי בלינגדורף ובמערכת הכיול שלהם הלכה והשתפרה והגעתי לתוצאות טובות מאוד.

התאהבתי (ואני עדיין מאוהב) בלינגדורף.

למרות זאת, בתת מודע, או שבמודע לגמרי, ריחפה בראשי השאלה, כיצד המערכת הייתה נשמעת, לו הייתה מופקדת בידיים המיומנות של חברת Trinnov.

המזל שיחק לי פנים ול Trinnov מונה יבואן ישראלי חדש ובלעדי, החברות: ורמוזה ו-פיוצ'ר אודיו וביום בהיר אחד, קיבלתי שיחת טלפון, אשר במסגרתה נשאלתי, אם ברצוני לבחון את ה-Trinnov לתקופה של כ- שבועיים ימים, ללא מחויבות כלשהי.

לכאורה, התשובה המיידית והאינסטניטקטיבית הייתה חייבת להיות חיובית, אך לאור העובדה שהיה לי החשש (הטבעי) שמא ה-Trinnov ישמע טוב יותר, תוצאה שתגרום לאחד כמוני לאי שקט, אשר יוליך לרכישת המכשיר....תהיתי, אם כדאי בכלל לנסות...

לעיתים, עדיף לא לדעת ולהסתפק במה שיש לך.


ההתלבטות ארכה משהו כמו 10 שניות (בהגזמה...) והסקרנות כמובן הכריעה...

יאללה דור תביא ת'מכשיר.

[imgbig]https://i.ibb.co/gzpcGZK/Smart-Select-20191220-215159-Gallery.jpg[/imgbig]

מי את Trinnov

חברת Trinnov הצרפתית נוסדה בשנת 2003 כאשר המחקר שמבצעת החברה, בכל הקשור לטיפול אקוסטי/תיקונים אקוסטיים, באמצעים דיגיטלים , החל עוד בשנת 2001.

לחברה למעלה מ- 50 פטנטים מוגנים ברחבי העולם, אשר מטרתם לשמר 5 המצאות ייחודיות ושונות בתחום (בחלקם נגע בהמשך).

המכשירים של החברה נמצאים בתחנות טלויזיה רבות, לרבות הטלויזיה הממלכתית בצרפת ו- ה- BBC הבריטית וכן אולפני מוסיקה והקלטה הוליוודים שונים לרבות FOX וכן למעלה מ 1,200 בתי קולנוע ברחבי העולם.
לטענתם, זוהי החברה היחידה בעולם שנמצאת בכל שרשרת המדיה/הפקה קרי: אולפני הקלטות-חדרי עריכה- בתי קולנוע-חדרי קולנוע ביתיים.

פרט מעניין נוסף הוא שחברת Netflix משתמשת ב-Trinnov בכל האולפנים שלה.

החברה אינה מפענחת את האודיו באמצעות DSP Chips כמו כל יצרן אחר, אלא באמצעות קוד, קרי פלטפורמה של לינוקס עם עיבוד של אינטל ולכן היא יכולה להטמיע פורמטים חדשים במהירות רבה, ללא כל קושי, מבלי לחכות לאף יצרן שיספק לה chip כזה או אחר.

המוטו של החברה הוא: חדשנות בעולם התלת מימד.

לחברה יש ליין של מכשירים המיועדים, הן לשוק הקולנוע הביתי, הן לתחום הסטריאו והן לתחום המקצועי.

בכל הקשור לקולנוע ביתי, החברה מוכרת 2 פרוססורים, זהים ברמה הסונית, אך שונים ביכולות הטכניות/קונפיגורציות שלהם:

1. ה- Altitude 32 המגיע בקונפיגורציה של: 8/16/24/32 ערוצים ולאחרונה אף 48 ערוצים.

אשר מחירו לצרכן בקונפיגורציה של 32 ערוצים , הינו סך של: $32,000

2. הפרוססור השני הוא ה Altitude 16 כשמו כן הוא, מוגבל ל 16 ערוצים בלבד, ללא יכולת שידרוג למספר ערוצים גדול יותר, אך עם יכולות שידרוג תוכנתיות (קודאקים חדשים, שיפורי אלגוריתם וכיוצ"ב) וכן שידרוגי חומרה לרבות HDMI 2.1 בעתיד הקרוב.

מחירו של האלטיטיוד 16 הינו: $17,000

בשני המקרים, נדרש הצרכן לשלם בנפרד על מיקרופון הכיול, אשר אינו מגיע בקופסא ועולה סך של $750 נוספים.

המיקרופון אינו דומה לשום מיקרופון שראיתי בעבר והוא מורכב מ- 4 קפסולות ייחודיות, היוצרות מעין משולש במרחב ומאפשר למערכת להבין, באמצעות המיקרופון, את המרחק, הגובה והזווית של כל רמקול, ביחס למשתמש.

יכולת זו מאפשרת למערכת לבצע תיקונים והתאמות מאוד נרחבות, לרבות יכולת של המערכת למקם מחדש את הרמקולים של המשתמש ולהזיזם באופן וירטואלי בחלל, או בלשון אחר: Remapping 3D תוך שהיא מתאימה את הרמקולים לדרישות DOLBY , או DTS לדוגמא.

שני הפרוססורים זהים ב DAC ובתוכנה שהם מריצים ונבדלים כאמור ביכולות הקונפיגורציה שלהם.

שני הפרוססורים משמשים, בנוסף ליכולות המגוונות שלהם, כ- Roon EndPoint .

ראוי לציין כי החברה היחידה לה Trinnov מוכנה למכור את הטכנולוגיה היא JBL מבית Harman, אשר הוציאה מספר פרוססורים מסדרת Synthesis היוקרתית, שהם למעשה שיכפולים, כמעט זהים, של המקבילים שלהם מבית Trinnov.

כמעט זהים, מהטעם ש- Trinnov לא הסכימה ש- JBL יעשו שימוש ביכולות ה- Remapping שלהם ולכן תכונה זו, המוגנת על ידי מספר פטנטים , נשארה בלעדית בחזקתה של Trinnov.

[imgbig]https://i.ibb.co/GxCkvLH/Smart-Select-20191220-213729-Gallery.jpg[/imgbig]

בילבולציה:

למרות נסיון של הרבה מאוד שנים, עם לא מעט מכשירים ובכלל זה עם מערכות כיול, חלקן מורכבות יותר וחלקן מורכבות פחות, נסיון במדידות עם REW וקריאת גרפים וכיוצ"ב, נותרתי המום וחסר אונים אל מול כמות האינפורמציה, גמישות הכיול ואפשרויות הקונפיגורציה של המכשיר.

מערכת ההפעלה המורכבת והמתוחכמת של המכשיר, כוללת אין ספור אפשרויות, אין ספור נתונים מספריים, אין ספור גרפים, ומספר גבוה מאוד של עמודי Menu, שנפתחים לתוך עמודים נוספים, שנפתחים לעוד עמודים נוספים.

כל אלו, השאירו אותי אובד עיצות.

[imgbig]https://i.ibb.co/b3tgzmX/Smart-Select-20191217-100344-Gallery.jpg[/imgbig]

הבנתי שעל מנת למצות את השבועים שניתנו לי עם המכשיר, יהיה עליי לחשוב על תוכנית פעולה שתקצר משמעותית את עקומת הלמידה הנדרשת, על מנת להפעיל, לקנפג ולכייל את המכשיר, כל זאת תוך זמן קצר.

לצורך זאת ביצעתי את הדברים הבאים:

1. קראתי את המניואל, בן ה 160 עמודים, פעמיים.

2. צללתי לתוך השירשור ב AVS הכולל כ- 9,500 פוסטים שונים.

3. ניסחתי הודעה (פרטית) זהה למספר חברים ב AVS, אשר אוחזים בידע רב ביחס לשאר, הכולל שאלות שונות, שלא הצלחתי למצוא להן תשובה ברורה במניואל. בהתאם לתשובות שקיבלתי, נשאלו שאלות פולו-אפ וכיוצ"ב.

4. פניתי למחלקת התמיכה של Trinnov אשר עובדת 24 שעות ביממה, כאשר חלק מהנטל נופל על התמיכה באירופה והחלק השני של היממה, מועבר לתמיכה האמריקאית.

למרות שכולנו נתקלנו ברמות שונות של תמיכה ושירות, אני מתקשה להאמין שמישהו נתקל בשירות ותמיכה ברמות שהחברה הזו העניקה ומעניקה לי, בכל הקשור למהירות התגובה, אופן התגובה (מייל. טלפונים. ווטס אפ), מקצועיות וסבלנות .

לחברה יש אפשרות להתחבר/להשתלט על המכשיר מרחוק, בקלילות רבה ובמהלך השבועיים הללו, הם אכן השתלטו על המכשיר מספר פעמים, על מנת לסייע, להסביר, לבצע מדידות (כאשר אני משמש כידם הארוכה...) לנתח את התוצאות, לכוון, לייעץ, הכל עם סבלנות אין קץ.

אין שבת. אין חג. אין ימי ראשון. אין בוקר מוקדם. אמצע הלילה וכיוצ"ב. מענה מיידי. זמינות חסרת תקדים!

[imgbig]https://i.ibb.co/Nnn6yn8/Smart-Select-20191217-100043-Gallery.jpg[/imgbig]


המאמצים שהושקעו על ידי אכן הניבו פירות ואחרי זמן יחסית קצר (כ 4-5 ימים) ומאמץ מרוכז, הצלחתי להשתלט על המכשיר באופן בו מצאתי את עצמי משייט בין דפיו הלא נגמרים, ללא שום קושי מיוחד.

המערכת שנראתה לי סתומה ולא ברורה, הפכה להיות פשוטה, קלה, אינטואיטיבית, תוך שאני נהנה ולמד מהררי האינפורמציה שמוזרמים אליי ומהאפשרויות הבלתי נגמרות שניתנות לי לכייל ולקנפג את המערכת ככל העולה על רוחי, ללא שום מגבלה וכל זאת במהירות הבזק.

[imgbig]https://i.ibb.co/GxG4dWZ/Smart-Select-20191217-100135-Gallery.jpg[/imgbig]


כלים לניתוח התוצאות

לפני שאנחנו ממשיכים (זמן טוב לעשות הפסקה ולשתות מים..) אני מבקש לבצע אבחנה בין שני פרמטרים שונים, אשר לעיתים נוטים לבלבל בינהם וגם להתיחס למושג שלישי הקשור קשר ישיר לאותם מונחים:

1. יכולות בסיסיות של מערכת הכיול,
2. טעם אישי,
3.ו-פרספקטיבה.

יכולות בסיסיות של מערכת הכיול:

המושג הראשון הוא אוביקטיבי, בבחינת מה היכולות של אותה מערכת כיול לטפל בחלל הנתון.

ולשם הדוגמא: מה הן יכולות מערכת הכיול הנבחנת, לטפל בתחום התחתון וכיצד היא מסוגלת להתמודד עם הבעיות שיוצר החלל הספציפי בהקשר הזה.

האם המערכת מסוגלת לטפל בבאס באופן בו הפרטים והאימפקט נשארים ועם זאת כמות ההידהודים והויברציות בחלל יורדים באופן ניכר, או שמא "הטיפול" מוביל לסירוס של הבאס וכיוצ"ב.

דוגמא נוספת יכולה להיות קשורה עם טיפול המערכת ב- באספקט ה- Imaging, בכל הקשור ליציבות התמונה שנוצרת, המיקום השונה, הרוחב שלה וכיוצ"ב, או דוגמא נוספת יכולה להיות ביכולת של המערכת ליצור מעטפת של סאונד סביב המאזין, קרי: Immersion ועוד ועוד.

התוצאות אליהן תגיע המערכת, הן אוביקטיביות לחלוטין, מדידים ושמיעים והם אינם קשורים לטעם כזה או אחר.

למותר לציין כי התוצאות לא יהיו בהכרח נכונות בכל חלל.

קרי: אין וודאות שמערכת א' תשמע בהכרח טוב יותר ממערכת ב' בכל חלל שהוא ולכן גם קיימת חשיבות גדולה מאוד לבחון את הדברים בחלל הספציפי עם הציוד המדובר.

המושג השני, הוא הרבה יותר טריקי ויש בו להשפיע ולגרום לבילבול עם המושג הראשון.


טעם אישי: החיבור האישי של כל אחד מאיתנו לסאונד אותו אנו שומעים.

אנחנו נתקלים בהרבה ביטויים אודיופילים, שונים ומשונים, אשר מנסים להצדיק חיבור של אדם מסוים לסאונד מסוים.

אדם שאוהב מערכת מסוימת יכול ויקרא לסאונד ניטרלי ושקוף, כאשר אחר יכול לתאר אותה כ-קר, נוקשה וחסר חיים, אחר יתאר את הסאונד כחמים , מלטף ומערב, כאשר השני יכנה אותה כצבועה ולא מספיק ניטרלית כן הלאה.

בבחינת אחד אוהב הפוך והשני בכלל מתחבר לאספרסו.

החיבור האישי שלנו לסאונד מסוים (טעם אישי), לא מעלה ולא מוריד כהוא זה, מיכולותיה של מערכת הכיול בטיפול בבעיות האקוסטיות הקשורות עם החלל.

בעניין זה ראוי לעשות אבחנה בין המערכות/פרוססורים השונים ולציין כי קיימות מערכות כיול המעניקות למשתמש כלים שונים, על מנת לבצע התאמות לטעם האישי שלו וקיימות מערכות בבחינת "זה מה יש.." וכל נגיעה תגרור כיול מחדש.

ולבסוף, המושג השלישי : פרספקטיבה.

מושג זה קשור ליחסיות שלנו כמשתמש, לבצע אבחנה בכל הקשור לטיב המערכת לה אנו מקשיבים, או בלשון אחר: היכולת שלנו להעריך נכונה את הדברים שאנחנו שומעים.

אמירה לפיה "שמעת" לינגדורף בחולון, עם רמקולים של פוקאל ו-"שמעת" אודיסי בתל אביב , עם רמקולים של מג'יקו ולטעמך אודיסי נשמע טוב יותר, היא אמירה מגוכחת ומוטב ולא תאמר.

הערכה כאמור, צריכה תמיד להתבצע באותו חלל, עם אותו ציוד, עם אותו חומר, בווליום זהה וכמובן באותו מועד ולא, אין לך פרספקטיבה אמיתית לדברים, אלא חוויות שונות.

[imgbig]https://i.ibb.co/NTZHdmg/Smart-Select-20191217-095840-Gallery.jpg[/imgbig]

גמישות המערכת

המערכת של Trinnov היא בפירוש חלומו הרטוב של כל מכייל. היכולת שלה להעניק לך כלים, תוצאות ובעיקר הבנה טובה יותר, בכל הנוגע למשמעות של המשחקים/כיוונונים השונים , היא בהחלט יוצאת דופן.

גמישות הכיול מבחינת טווח המדידה שמוכתב למיקרופון, מיקום המיקרופון, מתן משקל שונה לכל נקודת מדידה, מהירות, דיוק, קביעת פרמטרים שונים בתוך הכיול, ביצוע תיקונים לפני הכיול, ביצוע תיקונים לאחר הכיול , מיקום מחדש של הרמקולים בחלל הוירטואלי של המשתמש , היכולת של המשתמש להחליט איזה רמקולים להפעיל עם איזה פס קול, היכולת של המשתמש לבצע הפרדה ואבחנה בין האלמנטים השונים הקשורים עם התיקון האקוסטי, כל אלו הם endless והכל מתבצע ומוצג למשתמש במהירות הבזק.

חלק מנקודות המפתח של המערכת, הן יכולות הבאס מנג'מנט שלה והקונפיגורציה הנרחבת והמתוחכמת המוענקת למשתמש:

המערכת, בין השאר, מסוגלת לנתב את ערוץ הבאס מכל רמקול לכל רמקול אחר, לחתוך ולטפל בכל רמקול בנפרד וזאת בהתבסס על העובדה הברורה, שזוג רמקולים לא יתנהג בהכרח באופן דומה, וזאת לשם הדוגמא: כאשר הרמקול השמאלי שלנו צמוד לויטרינה, בעוד הימני, צמוד לקיר גבס. ההענות שלהם בחדר, בהכרח תהיה שונה.

למותר לציין כי עם התוכנות הנכונות ועם הידע המתאים ,המערכת מעניקה לנו כל כלי אפשרי על מנת להביא אותנו בדיוק למקום שאנחנו רוצים להיות בו.

[imgbig]https://i.ibb.co/cLBVWxQ/Smart-Select-20191217-100213-Gallery.jpg[/imgbig]

ומעבר מהתיאוריה לפרקטיקה:

במהלך השבועיים הללו בחנתי את המערכת באופן אינטנסיבי, תוך שאני מדיי פעם מחליף למערכת הקודמת שהייתה ברשותי, הכל על מנת לקבל קנה מידה לדברים ששמעתי, לעומת הדברים להם אני מקשיב עכשיו.

במהלך התקופה הזו העברתי בין שני הפרוססורים, כאשר אני משתדל למצות את היכולות של שניהם, הכל על מנת לצמצם אפקטים פסיכולוגיים, בעיות של זכרון ולצמצם טעויות אפשריות בשיקול דעת.

בשלב מסוים, פשוט ישבתי והקשבתי לקטעי מוסיקה, או סרטים מלאים, ללא החלפה, רק על מנת להנות/להרגיש ולהבין מה אני חווה.

נוכחתי לדעת, מעבר לכל ספק, כי הפרוססור של Trinnov ובכלל זה מערכת הכיול אשר מהווה את לב המכשיר, מניבה את התוצאות הטובות והמשכנעות ביותר, ביחס לכל מערכת כיול אחרת שהייתה בביתי.

ולא במעט.

בחנתי קטעי מוסיקה שונים, הן דו ערוצי והן רב ערוצי וכמובן ובעיקר קטעי קולנוע שונים, אשר לחלקם אני מקשיב כבר כ -20 שנה שוב ושוב ושוב.

הדברים היו מאוד חדים וברורים ובאו לידי ביטוי במספר פרמטרים שונים:

1. שליטה מוחלטת בתחום התחתון.
סעיף זה היה כל כך משמעותי ושונה ממה שהכרתי, בכל הקשור לפירוט בתחום התחתון, עומק הבאס, הדיוק והאימפקט (שהיה לעיתים מטריד) כי נדמה היה שנוספה לחלל יחידת באס מאוד גדולה.

2. Imaging
תמונת הסנטר הוירטואלי הייתה מאוד ממורכזת, יחסית גבוהה, מאוד יציבה, עם אפשרות להצביע על הכלים וההתרחשויות בחלל באופן מאוד מדויק וברור, זה בפירוש הטיפול הטוב ביותר שחוויתי בעניין הזה.

3. Immersion
יכולות הסראונד של המכשיר ותחושת התלת מימד שהמכשיר מעניק, היו בהחלט שונות ממה שהכרתי וקראתי לו "סראונד על סטרואידים".... כל זאת כאשר הרמקולים היו מאוזנים לחלוטין מבחינת עוצמות. כמות האינפורמציה בסראונד הייתה גדולה יותר, עם הרבה יותר נוכחות ויכולות של המכשיר "לגרור" אותך לתוך הסצינה עצמה. לעיתים, מצאתי את עצמי מביט למסך, באמצע התכתבות בטלפון , במהלך פרסומת ב-יס, מנסה להבין איך פרסומת בטלויזיה גרמה לי לכזו תחושה ולהפסיק התכתבות "חשובה" בווטס אפ...

4. ווקאל ויכולת הפרדה
הדבר הראשון שמבחינים באספקט הזה, הוא עד כמה הקול והכל בעצם, הופכים להיות מאוד ברורים, סצינות מסוימות, בהן התקשיתי לעיתים בהבנה של מילים מסוימות, הפכו להיות משמעותית ברורים יותר. הפירוט באופן כללי, גדל משמעותית ביחס למה שאני מכיר.

היתרונות המתוארים לעיל, הם לחלוטין לא קשורים לטעם האישי שלי, אלא ליכולות של המערכת הספציפית, ביחס למערכות אחרות, בחלל הספציפי שלי.

היכולת של המערכת לטפל בבעיות שיוצר החלל, תוך שהיא יוצרת בועת סאונד מאוד מערבת ומהנה , היה לאין שיעור טוב יותר ממה שאני מכיר.

בכל הקשור להתרשמות הסוביקטיבית שלי (טעם אישי) מהסאונד שמפיק המכשיר, ניתן לומר כי מצד אחד ה- Trinnov הוא מאוד דרמתי, פומפוזי, עם סאונד מאוד גדול, קדמי, מהיר ודינאמי, מצד שני יש לו את היכולות לטפל בדברים ברכות ועדינות שיכולות לגרום לך לשקוע בתרדמה...

וזה בעצם, בקליפת אגוז, המהות של המכשיר המיוחד והשונה הזה, למעשה מדובר בפלסטלינה המאפשרת לך, כמשתמש, לעצב את הסאונד, את האופי, בכל אופן ודרך שאתה בוחר.

לאחר כשבועיים אינטנסיבים עם המכשיר, החלטתי לרכוש אותו ולהפרד (בצער) מהלינגדורף שעבר לבית אחר.

חשוב להבהיר, מעבר לכל ספק, כי אני עדיין בדיעה ש-הלינגדורף הוא מכשיר מצוין, בעל יכולות אדירות, אשר אינו חף מחסרונות, כפי שיש לכל מכשיר אחר לרבות ל- Trinnov.

למותר לציין, שזה לא סוף הסיפור ומה שחשבתי שנשמע מצוין ומאוד משכנע, אותה יכולת סונית שגרמה לי לרכוש את המכשיר, יכולה להשמע אפילו טוב יותר....

עניין של פרספקטיבה...

[imgbig]https://i.ibb.co/G0bymKL/Smart-Select-20191217-100255-Gallery.jpg[/imgbig]

בשלב זה חשוב לציין, כי אין צורך לעבור את מסכת הייסורים שאני עברתי היות וTrinnov השיקה לא מזמן Wizard ,המלווה את המשתתף בכל תהליך הקינפוג והכיול, כל זאת באופן פשוט ואינטואיטיבי, גם למי שאין כל נסיון במדידות או כיול של מכשירים.

שימוש ב- Wizard הופך את המכשיר לקל מאוד לתפעול ומניב תוצאות מצוינות תוך זמן מאוד מאוד קצר.

[imgbig]https://i.ibb.co/grCrJQb/Smart-Select-20191217-100015-Gallery.jpg[/imgbig]
מבלי לגרוע מכך, ה- Wizard חושף בפני המשתמש את שכבת הכיול/קינפוג והמידע הבסיסיים שיש למכשיר להציע, כאשר השכבות הנוספות, הן מורכבות הרבה יותר ודורשות נסיון רב יותר, הבנה בכיול, במדידות, הבנה של מונחים מורכבים בתחום הסאונד וכמובן התמקצעות במכשיר, כל זאת על מנת להנות מאין ספור האפשרויות שמציעה היחידה בכל הקשור לכיולו ועיצוב הסאונד.

לצורך כך נדרשת התעמקות ארוכה יותר, התמקצעות נרחבת הרבה יותר במכשיר, וזאת באופן של לימוד עצמי, או במסגרת סמינריונים שעורכת חברת Trinnov בצרפת, או כפי שקבוצה קטנה של משתמשי Trinnov בישראל החליטה, באמצעות הסיוע הנדיב של חברת פיוצ'ר, להעזר במומחה בעל שם עולמי, כדיי שיוציא את המיטב מהמכשיר:

Welcome To Israel Mr. Adam Pelz

קליברציה של סאונד ו/או תמונה הוא מקצוע, המשלב בתוכו התמחות נרחבת מאוד באקוסטיקה וכמובן והתמחות נרחבת באלקטרוניקה של המכשירים שנדרש לכייל אותם.

כמו בכל מקצוע, יש רמות שונות של קליברטורים, בכל הקשור להשכלה שלהם, לנסיון שלהם ולדרגת ההתמקצעות שלהם בתחומים השונים.

אנשים שקוראים את פורום AVS באופן קבוע, מכירים מספר שמות של קליברטורים הנחשבים לטובים בעולם, המבלים את רוב זמנם על מטוסים, תוך שהם מגיעים לכל מיני מקומות בעולם ומכיילים מערכות מאוד מתוחכמות של אנשים פרטיים ו/או חדרי הדגמה ו/או חדרים בתערוכות גדולות.

יתכן והשם הכי מפורסם בעולם בתחום הזה, הוא שמו של מר Adam Pelz, אשר נחשב על ידי חברות, אנשים פרטיים וארגונים רבים, כאחד מהקליברטורים הנחשבים ביותר בעולם.

חיפוש עליו בגוגל יניב הרבה מאוד תוצאות ויבהיר כי חדרי ההדגמה המתוחכמים והנחשבים ביותר של חברות האולטרה היי אנד, הן בתערוכות והן חדרים קבועים, מכוילים על ידו:

https://homeacoustics.org/profile/[email protected]/

https://procella.audio/procella-audio-l ... e-theater/

https://cediaawards.org/the-judges/

מר פלץ, בעל תארים אקדמאיים במתמטיקה ופיזיקה, מוסמך כמובן בדרגות הגבוהות ביותר של THX, ISF,ARCOS-JBL/ Harman.

בנוסף, מחזיק מר פלץ בהסמכה מדרגה 3 (הגבוהה ביותר) שניתנת על ידי חברת Trinnov למתי מעט, בהתאם להכשרות, ידע ונסיון בכיול מכשירי Trinnov. למעשה, מר פלץ כייל בפועל למעלה מ 100 מכשירי Trinnov ברחבי העולם, יותר מכל אדם אחר.

כאמור, מספר משתמשי Trinnov בישראל, החליטו לממן את הבאתו של מר אדם פלץ מארה"ב, ביחד עם עזרתה של חברת פיוצ'ר, אשר ביצעה את כל התיאום והלוגיסטיקה שנדרשה על מנת להביאו לארץ, לרבות עזרה בהכנסת הציוד הרב שהגיע איתו ועל כך אני מוקיר לה תודה.

מר פלץ הגיע לכאן מארה"ב ל- שבוע ימים, במהלכם הוא כייל מספר מערכות, שונות בתכלית השינוי, חלקן מכוונות לקולנוע ביתי וחלקן מכוונות לסטריאו, כאשר כולן מתבססות על פרוססינג של Trinnov.

אחת מאותן מערכות, הייתה המערכת הנמצאת בביתי.

מר פלץ הגיע אליי ב- 08:00 ביחד עם 2 מזוודות גדולות, עמוסות בציוד.

לאחר שיחת נימוסין קצרה וסירובו לשתות או לאכול, נפתחו המזוודות, הופעל המחשב והוא החל למקם מספר גדול של מיקרופונים בחלל. מסתבר שהוא לא טס עד לכאן לסמול טוק..

[imgbig]https://i.ibb.co/RyHc74R/20191006-102110.jpg[/imgbig]

עד השעה 23:30, השעה בה סיים מר פלץ את עבודתו, הוקדשו לעבודה נטו (למעט חצי שעה של ניגוב חומוס והסבר שלי למה אבו חסן זה החומוס הכי טוב שהוא יאכל בימי חייו..), עם מעט מאוד דיבורים, הרבה מאוד test tone, הרבה מאוד מוסיקה, הרבה מאוד סרטים. כיול. הקשבה. תזוזה של רמקולים, כיול, הקשבה, שינוי ערכים במכשיר, כיול, הקשבה, שינוי ערכים במכשיר, תזוזה של רמקולים וחוזר חלילה.

האפשרויות שמעניק המכשיר לאדם כמו אדם פלץ לבצע תיקונים, שינויים והתאמות, הכל בהתאם לרצון האישי שלי, הן אין סופיות.

המתודיקה שעמדה מאחורי התהליך, היה הנסיון של מר פלץ להקל על מערכת הכיול ככל האפשר, על מנת שזו תשקיע את כח העיבוד שלה בפרמטרים שונים אשר הוא אינו יכול "לעזור" בהם.

לצורך כך, בוצעו מספר רב של מדידות, באמצעות תוכנות חיצוניות ו- sound generator , עוד טרם ההפעלה של ה- Trinnov, הכל על מנת להביא את החלל למצב אופטימלי, תוך ביצוע שינויים של פרמטרים בתוך המכשיר עצמו (מערכת שלמה ש Trinnov קוראת לה-Pre EQ), כל זאת לפני ביצוע הכיול הפנימי.

רק בשלב מאוחר יותר, כאשר מר פלץ היה מרוצה מהתוצאות שהוא השיג ברמת המחשב וברמת ההקשבה בפועל, בוצע הכיול הפנימי ב- Trinnov, באמצעות המיקרופון שלו. בסיום הכיול בוצעה על ידו הערכת מצב, אשר כללה בדיקה ממוחשבת של הדברים שבוצעו על ידי המערכת וכמובן, הכי חשוב, האזנה לתוצאות.

השלב השלישי כלל תיקונים והתאמות, הכל על מנת להגיע לסאונד הנדרש...על ידי....(זוכרים...טעם אישי).

התהליך היה ארוך, מתיש, סופר מעניין, עם הרבה תובנות, כאבי אוזניים ובעיקר הבנה, שעם כל הכבוד ל 25 שנה שאני בתחביב הזה, עם כל כך הרבה נסיון, עם כל כך הרבה מערכות, אני כנראה לא אהיה אדם פלץ בגילגול הנוכחי...

[imgbig]https://i.ibb.co/sHYKVcL/20191006-131842.jpg[/imgbig]

בסופו של יום, ניתן היה להבחין ולשמוע בקלות את היתרונות של המצב שיצר מר פלץ (לטרינוב יש 29 זכרונות שונים) ביחס למצב שהיה קודם לכן.

מר פלץ הצליח להעלים כמעט לחלוטין את החדר, ליצור מעין בועת סאונד סביב המאזין כאשר ההשפעה של הקירות הצידיים ובכלל הופכת להיות מינימלית. סאונד נטו. הישג מאוד מרשים, ברור ובעיקר ממכר....

הסאונד ממנו התפעלתי כל כך לפני בואו של מר פלץ, אותו סאונד שגרם לי לרכוש את המכשיר, נשמע עכשיו משמעותית פחות טוב ממה שיצר מר פלץ, באופן בו אתה תמהה, איך בכלל חשבת שהסאונד היה טוב כל כך...

עניין של פרספקטיבה...

סוף דבר

לא נותר לי אלא להוקיר תודה לפיוצ'ר, על מתן ההזדמנות להקשיב ליכולות של המערכת המצוינת זאת ועל העזרה והסבלנות שנדרשה לביצוע הפרויקט המורכב הזה.

[imgbig]https://i.ibb.co/L1Y7kNC/Smart-Select-20191222-153021-Gallery.jpg[/imgbig]

ובכך הגיע לסיומו עוד פרויקט מתיש, אך בהחלט מהנה, שבוצע במסגרת הרצון שלי לבצע קפיצת מדרגה בכל הקשור ליכולות מערכת הסאונד. הקפיצה הזו בוצעה באמצעות רכישת ה-Trinnov והתמקדות ארוכה (ולא פחות מתישה) בהגברה, שאמורה לקחת אותי עמוק לתוך העשור הבא.
כולי תקווה כי במהלך התקופה הקרובה, לא אתעסק יותר באספקטים השונים של הסאונד (אשתי תגחך שהיא תקרא את זה...) ואוכל להתרכז באספקטים אחרים לחלוטין של המערכת.

אני כבר עמוק בתוך הפרויקט הבא...

רן

Highendman
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 415
הצטרף: יוני 2006
מיקום: קרית אונו
נתן תודות: 56 פעמים
קיבל תודות: 3 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

מרתק! תתחדש. מאוד מאוד מרשים.

yarino
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3355
הצטרף: פברואר 2007
נתן תודות: 118 פעמים
קיבל תודות: 203 פעמים

נושא שלא נקרא #3 

זה היה מתיש, (גם לי 😃) תתחדש אחי...

FastandFurious
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4755
הצטרף: ספטמבר 2015
מיקום: In sweet spot
נתן תודות: 899 פעמים
קיבל תודות: 550 פעמים

נושא שלא נקרא #4 

תתחדש ותהנה רבות, בהחלט חלומו הרטוב של כל אודיופיל.

אני שמח מאוד שיש אדם כמוך שיכול לתת לנו הבנה לפחות דרך הכתיבה מי היא trinnov.

כל הכבוד, אני תמיד אומר אם בן אדם הגיע לקצה זה, אז בטוח זה מגיע לו
אז שיהיה לבריאות ואושר ואין ספור שעות של סאונד הטוב בעולם
כמובן עם חברת הרמקולים הטובה בעולם "wilson audio"

רציתי לשאול באיזה רמקולי סראונד אתה משתמש כיום?
Denon X4800H
speakers Klipsch THX
Subwoofer PSA Ev1813
Zidoo Z1000 Pro
Lg C1 83

RanMoyal (פותח השרשור)
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1869
הצטרף: מאי 2005
נתן תודות: 12 פעמים
קיבל תודות: 611 פעמים

נושא שלא נקרא #5 

תודה על המילים החמות ויקטור.

אני משתמש ב-4 in wall של קליפש, יחסית גדולים, עם אלמנט של 8". לא זוכר את הדגם המדויק, הם נרכשו לפני כ -5 שנים. יכול לבדוק אם זה חשוב לך.

רן

טלHD
סמל אישי של משתמש
גורו
גורו
הודעות: 13958
הצטרף: נובמבר 2008
נתן תודות: 948 פעמים
קיבל תודות: 1099 פעמים

נושא שלא נקרא #6 

כמו תמיד אצל רן, דרך ארוכה ומופלאה תוך שאיפה לשלמות.
סבלנות אין קץ שהקבלה למשפט "סבלנות של פיל", תהיה עלבון בהשוואה.
שאפו!
מאחל לך המון הנאה מהתוצאה אחרי הדרך הכל כך ארוכה ומייגעת שאני משוכנע שנהנית ממנה לא פחות....

avihuli
סמל אישי של משתמש
חבר שלא מהעולם הזה
חבר שלא מהעולם הזה
הודעות: 8415
הצטרף: אוגוסט 2011
נתן תודות: 1376 פעמים
קיבל תודות: 1230 פעמים

נושא שלא נקרא #7 

רן ידידי, שרשורי ההתחדשות שלך - מרתקים (וסוחפים)... !!

למרות שלחלק ניכר מעיקרי הדברים כבר התוודעתי טלפונית, אין כמו לקרוא את הכתוב ולחוות את המסע שאתה עובר (כן, בדגש על ההווה) בעיני רוחי כאילו הייתי נוכח בחדר.
ממש כמו ההבדל בין לקרוא ספר טוב לבין גרסת הבמאי.

היישום של רימאפינג וירטואלי לרמקולים - גאוני בפשטות שלו.

אז תתחדש שוב.

ממתין בקוצר רוח גם לפרסום של כרך ב' במסע.
וכן לכרך ג' המתהווה.

מאחל לך שתמשיך לא לעצור לעולם.. !!
Main 7.1.2: LG 77C9, Yamaha RX-A2050, Emotiva BasX A-150, Yamaha BD-A1020, Tronsmart Vega S95 Telos, Wii.
SVS ULTRA Bookshelf / Center, Focal Bird, M&K M40T, SVS Prime Elevation, SVS SB-3000.

Bedroom: LG 55EG910Y | Media Room: in progress

עופרפולק
חבר מכור קשה
חבר מכור קשה
הודעות: 6539
הצטרף: ינואר 2005
מיקום: נתניה
נתן תודות: 21 פעמים
קיבל תודות: 403 פעמים

נושא שלא נקרא #8 

ואווווו וואוו ועוד פעם ואוווו אהבתי כול מה שכתבת איך הבאתם את האיש הזה לארץ כול הכבוד .
Sony 1040
Monitor mass

עופרפולק
חבר מכור קשה
חבר מכור קשה
הודעות: 6539
הצטרף: ינואר 2005
מיקום: נתניה
נתן תודות: 21 פעמים
קיבל תודות: 403 פעמים

נושא שלא נקרא #9 

שלא תחשוב להביא עכשיו את אימוטיבה בטעות
Sony 1040
Monitor mass

FastandFurious
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4755
הצטרף: ספטמבר 2015
מיקום: In sweet spot
נתן תודות: 899 פעמים
קיבל תודות: 550 פעמים

נושא שלא נקרא #10 

עופרפולק כתב:שלא תחשוב להביא עכשיו את אימוטיבה בטעות
...
·עופר איך הגעת למותג הנחות הזה בייחס לטרינוב

ngold7
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 843
הצטרף: אפריל 2012
מיקום: new york
נתן תודות: 201 פעמים
קיבל תודות: 133 פעמים

נושא שלא נקרא #11 

יפה, מעניין, כתוב נהדר!
.He who knows the past controls the future
.He who controls the future conquers the past

guys
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1229
הצטרף: ספטמבר 2006
נתן תודות: 128 פעמים
קיבל תודות: 65 פעמים

נושא שלא נקרא #12 

רן, תענוג לקרוא , תתחדש ותהנה!!!
ברשותך שאלה, מה לגבי ההגברה? האם בהינתן מערכת פרוססינג עם אינסוף אפשרויות כיול, איזה ביטוי מקבלת ההגברה בתהליך?

דיוק שוויצרי ועיבוד צרפתי מכתיבים לאמריקאים איך להתנהג... :)

avihuli
סמל אישי של משתמש
חבר שלא מהעולם הזה
חבר שלא מהעולם הזה
הודעות: 8415
הצטרף: אוגוסט 2011
נתן תודות: 1376 פעמים
קיבל תודות: 1230 פעמים

נושא שלא נקרא #13 

guys כתב:רן, תענוג לקרוא , תתחדש ותהנה!!!
ברשותך שאלה, מה לגבי ההגברה? האם בהינתן מערכת פרוססינג עם אינסוף אפשרויות כיול, איזה ביטוי מקבלת ההגברה בתהליך?

דיוק שוויצרי ועיבוד צרפתי מכתיבים לאמריקאים איך להתנהג... :)
...
כאמור וראה לעיל ערך "כרך ב" במסע.
ממש שווה לחכות לגרסא הכתובה, זה משהו שלא רואים כל יום במחוזותינו... 8)
Main 7.1.2: LG 77C9, Yamaha RX-A2050, Emotiva BasX A-150, Yamaha BD-A1020, Tronsmart Vega S95 Telos, Wii.
SVS ULTRA Bookshelf / Center, Focal Bird, M&K M40T, SVS Prime Elevation, SVS SB-3000.

Bedroom: LG 55EG910Y | Media Room: in progress

RanMoyal (פותח השרשור)
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1869
הצטרף: מאי 2005
נתן תודות: 12 פעמים
קיבל תודות: 611 פעמים

נושא שלא נקרא #14 

@guys

תודה.

הגברה יקרה וטובה, ככל שתהיה, לא מסוגלת לטפל בבעיות אקוסטיות שנוצרות בגלל אופי החלל.

הגברה לא יכולה לטפל בהחזרים ראשונים, או הדהודים למינהם, או כל בעיה אקוסטית אחרת ולכן החלפה של הגברה, לא תעלה, או תוריד, ממהות העבודה שבוצעה על ידי מר פלץ ו/או שמבצעת התוכנה של המכשיר.
עם זאת, כמו כל הגברה, יהיה בה להשפיע על התוצאה הסופית, באופנים שונים.

בעניין הזה, מר פלץ כייל את המערכת עם מגבר מסוים, אשר בשלב הזה, עדיין לא ברור אם אשאר איתו ואני בהחלט ביישורת הסופית בעניין הזה.
מעריך שזה עניין של ימים ספורים.

כמובן שהחלפה של רמקולים קדמיים ו/או סאב ו/או שינוי מהותי בחלל, ידרוש טיפול מחדש ברמה כזו או אחרת.

רן

FastandFurious
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4755
הצטרף: ספטמבר 2015
מיקום: In sweet spot
נתן תודות: 899 פעמים
קיבל תודות: 550 פעמים

נושא שלא נקרא #15 

רן מה ההבדל בתוצאה הסופית בין שתי מערכות הכיול Lyngdorf/trinnov?
Denon X4800H
speakers Klipsch THX
Subwoofer PSA Ev1813
Zidoo Z1000 Pro
Lg C1 83

שלח תגובה

חזור אל “אודיו רב-ערוצי (ק''ב)”