08/03/2021 10:45
oren29at כתב: ↑
א. "חכמת המונים" זה לא "אפקט עדר". בעולם, על אף "חכמת ההמונים" שבו, יש מקום ללא מעט מותגים בלא מעט תחומים. בישראל, באופן מסורתי, יש סוג של "משחק סכום אפס" בהרבה מאד תחומים, שבו מותג או שניים מביסים את כל השאר. לפני כעשור וחצי זאת היתה טושיבה שכיסחה את סוני, עד שכוסחה ע"י סמסונג, שכוסחה ע"י LG חד גדיא חד גדיא. יש, לדעתי וללא בדיקה, פער עצום בין נתח השוק של מותגים מובילים בישראל מול נתח השוק של מותגים מובילים במדינות אחרות במספר תחומים (זה שווה בדיקה, אגב).
לפרסום ושיווק יש הרבה משקל בדחיפת מותג. אלה, בתורם, מייצרים קנייה בכמויות, שמיתרגמת ל"אפקט עדר" או "חכמת המונים".
...
אני לא מסכים.
אם תבדוק את מצב המכירות באירופה, ארה״ב או כמעט כל מדינה אחרת, בכל מקום תראב בטופ של הטלויזיות: סמסונג, LG וסוני.
הן אולי יהיו בסדר שונה במדינות שונות, אבל בכל מקום הן מובילות
(לפחות בכל המדינות המערביות שבהן האזרחים יכולים להרשות לעצמם את הדגמים. בהודו או סין יש אולי מובילות אחרות)
המצב לא מאוד שונה בתחום הטלפונים החכמים או שואבים רובוטיים למשל.
זה נכון שבארה״ב יש מגוון רחב יותר ונציגות רבה יותר של חברות אחרות בטבלאות המכירות.
אבל אם תשים לב אצלם גם נמכרים דגמים רבים יותר, ובמחירים זולים יותר מאשר בישראל.
אם TCL QLED בסיסית היתה נמכרת בישראל במחיר של TU7100 או UN7300, היית רואה הרבה יותר מכירות של TCL גם בישראל.
ב. אני לא אוהב את הנימה המתנשאת מאחורי הביקורת על "לא לצאת פראייר": יש לאדם זכות מלאה להחליט מה הוא עושה עם הכסף שלו, שהוא עבד קשה עבורו. כולנו כולנו קונים VFM. ה V משתנה מאדם לאדם. הצרכן הישראלי משקלל גם שירות ואיכות כשהוא מבצע קניה, גם אם אלה לא השיקולים המדוייקים שלך ושלי.
רווחי היבואנים מושפעים באופן מובהק מהתחרותיות של השוק: בשוק פחות תחרותי יש ליבואן פחות מוטיבציה להעניק שירות טוב. בשוק יותר תחרותי- ההיפך. לגבי רווחי היבואנים- אלה לא מעניינים אותי. אני, כצרכן, שואף לתנאים שבהם אקבל את המוצר הטוב ביותר בעלות הנמוכה ביותר. שוק תחרותי עוזר לי להגיע לשם.
...
אני מצטער שאתה לא אוהב את הגישה המתנשאת שלי כלפי גישת ה״לא לצאת פראייר״, אבל אני עומד מאחוריה.
מרוב שהאנשים בישראל מנסים ״לא לצאת פראייר״ בכל דבר שהם עושים, הם בסוף יוצאים ״הפראייר״ על ימין ועל שמאל.
ויש גם מחקרים מדעיים שמראים שבישראל יש 0 מודעות צרכנית, ואנשים קונים הכי זול ויהי מה, כך שאין ליצרנים/יבואנים שום סיבה להשתפר.
אני אתן דוגמא פשוטה.
עד לפני כמה שנים שילמנו המון כסף על חשבון הסלולרי כל חודש.
היינו משלמים 200 שקל בחודש על 200 דקות שיחה. סכומים מגוחכים.
וכל התחרות לא עזרה. כשהיתה חברה אחת, היה פה מונופול.
כשהיו 2 חברות, היה דואפול. כשהיו 3 חברות, היה טריאופול (או קרטל). וכו׳.
בסופו של דבר עד שהמדינה לא התערבה, ולא קבעה בעצמה את המחירים, חברות הסלולר חגגו על חשבוננו ועשו עלינו וואחד קופה.
בכל מדינה אחרת החברות האלה כבר מזמן היו חוטפות מחאת צרכנים ופושטות רגל.
אבל מה קורה במדינת ה״לא פראייר״ הלא היא מדינת ישראל?
כלום. כלום מוחלט.
אותן החברות מציעות כיום חבילות ב-30 ש״ח ללא הגבלה - ואנשים נוהרים אליהן כאילו היה להם זיכרון של דג זהב.
אף אחד לא זוכר את תיאום המחירים, את העושק, את הרווחים שעשו במשך 2 עשורים על חשבוננו...
העיקר כיום מציעים לי סלולרי ב-30 שקל, מה אני לא אקח??? ברור אני אקח!!! מה אני פראייר???