רוצחי הרמקולים: מגברים דלי-הספק. מתוך עלון של JBL

פורום המיועד לציוד אודיו וינטאג' על כל סוגיו וכן אודיו אנלוגי - פטיפונים, ויניל וטייפים
tnsilver (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

רוצחי הרמקולים: מגברים דלי-הספק. מתוך עלון של JBL

נושא שלא נקרא #1 

JBL היתה פעם חברה בעלת גאוות יחידה ואיכויות מדהימות. המנטליות האירגונית מזכירה קצת את זו של Harley Davidson בכך שמרבית העובדים חשו תחושות שייכות ונאמנות למוצר. הם פשוט אהבו את המוצר שהם ייצרו. לכן, 'כאב' להם באופן אישי כאשר משתמשים ביתיים היו שולחים רמקולים למרכזי השירות, לתיקון, ושם נתגלה שהנזק נגרם כתוצאה משימוש לא נכון ברמקולים. בתגובה למקרים כאלו, הוציאה החברה עלון למשתמש ובו המאמר הבא. ניתן להוריד את המאמר המלא כאן. אני בסך הכל תרגמתי בתרגום חופשי משום שלדעתי זה חמוד מאוד שחברה מנסה לחנך ולהסביר לצרכנים כיצד להשתמש בציוד שהיא מייצרת באופן בטוח למשתמש ולציוד:

מגבר דל-הספק עלול לספק 'יותר מידי'

מידי פעם אנו (JBL) שומעים על משתמשים שהטוויטרים ברמקולים שלהם ניזוקו כתוצאה משימוש במגברים שההספק המוצהר שלהם הוא דווקא נמוך מהמומלץ. ישנו קושי צפוי בהבנה כיצד מגבר בעל הספק נמוך יכול לפגוע ברמקולים שאמורים להיות מסוגלים לטפל בהספק גבוה, ולספק איכות צליל גם בהספקים נמוכים יחסית. הצהרה זו, האחרונה, לגבי רמקולים המספקים פלט איכותי גם בעוצמה נמוכה, נכונה בתנאי שעל המגבר לא מופעל מאמץ יתר (overdrive). כדי להבין נקודה זו ביתר בהירות עלינו להבין ראשית את טבעה של המוזיקה המושמעת שכן זה מתקשר להספק המגבר ולתופעה הנקראת 'עיוות' (distortion).

ראשית – על טבעה של המוזיקה

לא כל תווי המוזיקה נוצרו שווים. ישנה הרבה יותר עוצמה בטווח הנמוך של המוזיקה מאשר בטווח הביניים (midrange) של בערך 300–5000 Hz, והטווח הגבוה (treble) עד 20,000 Hz ואף יותר. אם נציץ בגרף הבא, נוכל לראות שתכולת האנרגיה בתדרי הביניים והתדרים הגבוהים עומדת על 10 עד 20 דציבלים (dB) בממוצע, פחות מזו של תדרי הביניים והתדרים הנמוכים (באסים).

תמונה

עולה מכך, שאפילו אם נתיר פסגות (peaks) של 10dB בתדרים הגבוהים (מה שבהחלט נפוץ ומקובל), הטוויטר ידרש לטפל רק ב-1/10 מהעוצמה שאותה נאלצים הדרייברים האחרים לספוג.

פיזור זה של אנרגיה מוזיקלית עובד לטובתינו (JBL כמובן). משמעותו, בעולם הרמקולים, היא, למשל, שרמקול שמתוכנן להספק של 100 וואט יכול לכלול טוויטר המסוגל לספוג 'רק' 10 וואט. כלומר, אם טוויטר מתוכנן להיות מסוגל לספוג 20 וואט (תכנון נפוץ ב-JBL) הוא מכיל 100% של מרווח בטיחות. התוצאה היא שרכיבי הרמקול בנויים להתמודד עם ביזור תדרים טבעי – כפי שהוא קיים במוזיקה. תזמורות, מוסיקת רוק, ומוזיקה אלקטרונית כוללות את אותו ביזור טבעי של תדרים
.
לגבי הספק מגברים

הספקו המוצהר של מגבר כוח אינו מוחלט. תחת תנאי הפעלה מסויימים, כגון כאשר בקר העוצמה מכוון גבוה מידי, או כאשר עוצמת האות המוזן גבוהה מידי, המגבר עלול לעבור את הספקו המוצהר. הספקו המוצהר של המגבר מתייחס לרמה נתונה של עיוות (ידוע כ-THD או Total Harmonics Distortion). אם המגבר נאלץ לעבור את הספקו המוצהר הוא יעשה זאת, אך על-חשבון רמות העיוות שיגדלו. לדוגמא, ניתן לאמץ (overdrive) מגבר שהספקו המוצהר 10 וואט (ב-20 עד 20,000 Hz ב-8 אוהם עם לא יותר מ-0.5% THD) לספק 20 וואט של עוצמה לרמקולים. זה אפשרי. באותם תנאים, מגבר של 20 וואט מוצהרים, יכול לספק לרמקולים 40 וואט, ומגבר של 35 וואט יכול לספק 70 וכך הלאה. ככל שהמגבר מתאמץ יותר - כך הפלט שלו מעוות יותר ואחוז ה-THD גבוה יותר. הסכנה היא שהפלט המעוות (distorted), עשוי להמצא, אך ורק באיזור תדרי האמצע – כפי שמייד נראה

הרוצח נחשף: 'עיוות' משפיע בדרך כלל על טוויטרים

ההספק הנוסף הנובע מאימוץ יתר של המגבר עשיר בהרמוניות. ההרמוניות האלה עלולות להיות מסוכנות במיוחד עבור טוויטרים. ההרמוניות הן כפולות בתדרים גבוהים יותר של האות המקורי (fundamental frequency) ולכן הטוויטר חייב להיות מסוגל לספוג את העוצמה שבתדרים האלה. זאת, אפילו כשהאות המקורי יכול היה להיות מחולל, למשל, על-ידי גיטרה בס.

כך זה נראה באוסילוסקופ

כשמחוללים גל אנאלוגי מאות (סיגנאל) שכולל תדר בסיסי ללא עיוות או הרמוניות, לצרכי בדיקות ובקרה, הוא נראה על מסך האוסילוסקופ באופן נורמלי וקלאסי כשהפסגות והעמקים של הגל קעורים ועגלגלים. כוח הפלט הממוצע שווה בדיוק למחצית כוח הפלט בפסגות:

תמונה

כשמגבר מתאמץ יתר על המידה הפסגות והעמקים נחתכים (clipping) והגל מתאפיין בפסגות ועמקים ישרים, מה שמקנה לגל צורה מרובעת. בגל כזה הממוצע קרוב מאוד לפיסגה:

תמונה

כשזה קורה, לטוויטר עלול להגיע הספק הגבוה עד פי שניים מההספק המוצהר של המגבר והוא עלול לשלא לעמוד בעומס הבלתי צפוי. אגב, בגל מרובע מחולל באופן יזום, ממוצע הפלט שווה לפסגות:

תמונה

מגבר בעל הספק גבוה יותר, לעומת זאת, מסוגל לספק את רמות העוצמה הנדרשות ללא חיתוך (clipping) ולאפשר למערכת הדרייברים ברמקול לקבל רמות ביזור טבעיות של תדרים. בתנאים אלה, של עבודה אידיאלית, פחות סביר שמי מהאלמנטים יינזק.

אז מה יכול לעשות המשתמש?

אין כללים החקוקים בסלע. ישנם מעט מאוד מגברים בעלי מחוונים המציינים מתי המגבר נמצא בתנאי מאמץ יתר (overdrive) שעלולים לפגוע ברמקולים. אפילו כיוון בקרת העוצמה אינו מסייע לנו במיוחד בקבלת מידע זה משום שהמידע המירבי שהוא מציע מסתכם בחיווי חלקי לגבי העוצמה הנוכחית. כשכפתור הווליום בחצי סיבוב – המגבר מספק בקירוב, חצי מהעוצמה. זה לא מסביר או מראה מתי המגבר נכנס ל-overdrive ואין דרך מדוייקת לתפוס את הרגע. הלוואי שהיתה. לכן ישנן מספר המלצות:
  • 1. השתמש במגבר המסוגל לספק יותר כוח ממה שלו אתה זקוק. זכור כי רמקולים יכולים לעיתים להזדקק במקרים של עוצמות סוניות בפסגות ובמעברים, לעד פי עשרה מרמת הכח הממוצעת. אם למגבר יש מספיק עתודות כוח, המעברים ישמעו צלולים ובהירים. אם לא, המעברים עלולים להשמע עמומים או עכורים. כשמגבר נאלץ לספק יותר כוח ממה שתוכנן לו – רמות ההספק מסוכנות ומתאפיינות בהרמוניות ובעיוות בתדרים הגבוהים

    2. אל תאמץ את המגבר יתר על המידה והמנע מהגעה לחיתוך. חיתוך נשמע דומה לקפיצה במחט של פטיפון ובדרך כלל קורה במעברים חזקים המנוגנים בעוצמה גבוהה. אם אתם נתקלים בחיתוך באופן תדיר, הנמיכו את עוצמת השמע או התקינו מגבר חזק יותר המסוגל לספק את העוצמה הדרושה ללא עיוות

    3. אל תחבר או תנתק מגבר בזמן ההפעולה. חיבורים וניתוקים של כבלים במגבר, פרה-מגבר, או רמקולים בשעת העבודה עלול לייצר באזז זמני וקולני. באזים כאלה בעוצמה גבוהה עלולים לפגוע בסלילים של הדרייברים ברמקולים ולהרוס אותם כהרף עין

    4. נהג בכללי זהירות
    • א. טייפ ללא פילטרים הולמים, עלול להשמיע צווחה גבוהה כאשר מריצים את הקלטת בהילוך מהיר (fast forward\backward). צווחה זו, אם עוצמתה גבוהה מספיק, עלולה להרוס טוויטרים בקלות.

      ב. בשעה שמתעסקים עם הזרוע של הפטיפון, רצוי להנמיך את העוצמה במגבר. נפילה אקראית של הזרוע עם הראש והמחט על התקליט, עלולה לייצר מכת רעש חזקה, שיש בכוחה להרוס רמקול

      ג. אל תשתמש במאיץ (loudness) בווליום גבוה. שימוש כזה יכול להביא את המגבר למאמץ יתר (overdrive) בקלות ול-clipping (חיתוך) נלווה. זכור שהגברת העוצמה ב- 3dB בלבד היא פעולה שאמנם בקושי נשמעת באוזן האנושית, אולם מבחינת המגבר מדובר בצורך לספק הספק כפול. ישנם בקרים בחלק מהמגברים שמסוגלים לתת האצה של עד 15 דציבלים ויש להם השפעה משמעותית על ההספק
לסיכום

מערכות רמקולים של JBL הן יעילות. הן יספקו עוצמות שמיעה סבירות בחללי השמעה בעלי גדלים ממוצעים גם באמצעות הגברה דלת עוצמה. יחד עם זאת, במקרים בהם המשתמש גורם תדיר למגבר דל עוצמה להתאמץ יתר-על-המידה, כדי להגיע לעוצמות שמע גבוהות - אנו ממליצים על רכישת מגבר חזק יותר המסוגל לעמוד בהספקים גבוהים תוך כדי עיוות זניח. בכל מקרה, על הצרכן לבחור במגבר בעל עוצמת הספק מוצהרת הגבוהה מההספק שבו יעשה שימוש. עתודת כוח שולית זו תבטיח שהמגבר לא יתאמץ לספק יותר כוח לרמקולים ממה שתוכנן לו ע"י היצרן. התוצאה תהיה סאונד מהנה ונטול עיוות ואורך חיים בלתי-מוגבל עבור הרמקולים.
נערך לאחרונה על ידי tnsilver ב 18/09/2012 17:41, נערך פעם 1 בסך הכל.

yehudaa
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4144
הצטרף: מאי 2006
נתן תודות: 158 פעמים
קיבל תודות: 256 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

הסבר יפה מאוד , אולי חינך כמה להפסיק להשתמש עם הלאודנס .. :)

BennyO
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 972
הצטרף: דצמבר 2011
נתן תודות: 487 פעמים
קיבל תודות: 213 פעמים

נושא שלא נקרא #3 

תודה! הסבר מחכים ומלמד.
אפילו למדתי ממנו בדרך עקיפה מה זה ה-Soft clipping ש-NAD כל כך מתגאים בו כבר עשרות שנים
Rust never sleeps

RAMIRAMI68
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 2548
הצטרף: יולי 2008
מיקום: פה ושם
נתן תודות: 166 פעמים
קיבל תודות: 263 פעמים

נושא שלא נקרא #4 

רשימת קוטלי הטוויטרים:
מגבר\רסיבר אשר מוציא DC מוגבר לרמקולים.

אקולייזר עם גרף טרבל מורם עד סופו.

קבל טוויטר בקרוס שאינו מגן די טוב.

האזנה בווליום גבוה עם פול בס וטרבל.

טוויטר חלש.

וזאת אומר מנסיון.

חוני
סמל אישי של משתמש
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 742
הצטרף: דצמבר 2008
נתן תודות: 260 פעמים
קיבל תודות: 46 פעמים

נושא שלא נקרא #5 

תודה רבההההה (f)

tnsilver (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

נושא שלא נקרא #6 

RAMIRAMI68 כתב:...קבל טוויטר בקרוס שאינו מגן די טוב...
...
:מבולבל: בקרוב מאוד אני מתכוון להעלות פוסט שיעשה קצת סדר בנושא הקבלים עם קצת הסברים לגבי מהם קבלים, מה תפקידם בכלל, ובהגברה ורמקולים בפרט - ואילו סוגים של קבלים קיימים ולמה משתמשים בכל סוג. הגיע הזמן לעשות קצת סדר בנושא הזה, לפחות בפורום הזה, אם לא באתר כולו, משום שכמות ה'וודו' שמיוחסת, בצדק או שלא בצדק, לקבלים בפורום הזה בפרט, שעוסק רבות בציוד בר-שיפוץ, מתחילה להדאיג אותי...

arieza
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 151
הצטרף: יולי 2008
נתן תודות: 4 פעמים
קיבל תודות: 13 פעמים

נושא שלא נקרא #7 

תודה על ההסבר, ומחכה לפוסט על הקבלים כי יש לי שאלות ותהיות לגבי נושא הקבלים וכמות והשפעתם על צלילי המגברים.

yehudaa
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4144
הצטרף: מאי 2006
נתן תודות: 158 פעמים
קיבל תודות: 256 פעמים

נושא שלא נקרא #8 

tnsilver כתב:
RAMIRAMI68 כתב:...קבל טוויטר בקרוס שאינו מגן די טוב...
...
:מבולבל: בקרוב מאוד אני מתכוון להעלות פוסט שיעשה קצת סדר בנושא הקבלים עם קצת הסברים לגבי מהם קבלים, מה תפקידם בכלל, ובהגברה ורמקולים בפרט - ואילו סוגים של קבלים קיימים ולמה משתמשים בכל סוג. הגיע הזמן לעשות קצת סדר בנושא הזה, לפחות בפורום הזה, אם לא באתר כולו, משום שכמות ה'וודו' שמיוחסת, בצדק או שלא בצדק, לקבלים בפורום הזה בפרט, שעוסק רבות בציוד בר-שיפוץ, מתחילה להדאיג אותי...
...
נשמח מאוד לקרוא מאמר שלך בנושא .
אני לא יודע בדיוק על איזה וודו אתה מדבר .
אני מדבר מנסיון , ושום מאמר בעולם לא יגרום לי להשאיר קבלים ישנים במגבר שלי . :)

Kosh
סמל אישי של משתמש
גורו וינטאג'
גורו וינטאג'
הודעות: 4068
הצטרף: מרץ 2007
מיקום: Vorlon homeworld
נתן תודות: 339 פעמים
קיבל תודות: 366 פעמים

נושא שלא נקרא #9 

יפה מאוד! (Y) :)
Vintage audio is a way of life

Retro audio is good for you

ערוץ הסטריאו וינטאג' שלי:
http://www.youtube.com/user/Kosh31100

roeitag
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 238
הצטרף: אפריל 2009
מיקום: באר שבע
נתן תודות: 70 פעמים
קיבל תודות: 25 פעמים

נושא שלא נקרא #10 

לדעתי, האתר צריך להתחיל לשלם לך... 8)

tnsilver (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

נושא שלא נקרא #11 

udii כתב:נשמח מאוד לקרוא מאמר שלך בנושא
...
אמרתי 'פוסט' לא 'מאמר'.
udii כתב:אני מדבר מנסיון , ושום מאמר בעולם לא יגרום לי להשאיר קבלים ישנים במגבר שלי . :)
...
אני לא מתנגד להחלפת קבלים ישנים ולא התכוונתי לדברים ספצפיים של מישהו מהחברים כאן. יש כאן פשוט יותר מידי דברים שנכתבים על קבלים שהם, במקרה הטוב, מצחיקים. צריך פשוט לעשות קצת סדר בנושא ולהפריח קצת מיתוסים - לא לשנות סדרי עולם. :|

שלח תגובה

חזור אל “וינטאג' ואנלוגי”