מאמרים אחרונים

שתף בפייסבוק שיתוף בפייסבוק
RSS - מאמריםמאמרים
RSS - פורומיםפורומים
דווח למנהל דיווח למנהל
קישור לעמוד זה קישור לעמוד זה
עוד בקבוצת HT



שיפוץ פטיפון THORENS TD 166


   פורומים > אודיו > וינטאג'
מחבר הודעה
frankzappa
חבר שרק התחיל
חבר שרק התחיל

הצטרף בתאריך:
  Jan 20, 2014
מספר הודעות: 3

 #1  נשלח: ב' 20/01/2014 6:00
שיפוץ פטיפון THORENS TD 166

שלום לכל הנמצאים,
זה הפוסט הראשון שלי פה- נרשמתי היום.
יש לי פטיפון של טורנס TD166 MKII ואני מעוניין לשפץ/לשדרג אותו,
הייתי מעוניין להחליף לו את מסגרת העץ וכמו כן חלפים נוספים אם נדרש וכמובן סדר גודל של מחיר
תודה

סדי צרפתי
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
tnsilver
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר

הצטרף בתאריך:
  Feb 24, 2012
הבעות תודה: 1339
מספר הודעות: 4166

 #2  נשלח: ג' 21/01/2014 15:44

ברוך הבא לפורום.

חבל שלא קיבלת תשובה עד עכשיו... אולי בגלל שיש כאן כל כך הרבה מידע על פטפונים של טורנס זה קצת הלך לאיבוד. נמאס אולי? אני בכל מקרה, פיספסתי. לא נורא. אני אשתדל לפצות אותך...

(אגב, כל הפרטים הקטנים, עלויות, חומרים, אופן הביצוע וכ"ו, הכל כולל הכל כבר מוצה כאן, כאן, כאן וכאן, מממ... וגם כאן, כבר אין ספור פעמים.)

ה-TD-166 שייך למשפחה הנהדרת של ה-TD-150\160 ויש לו את כל המאפיינים של הפטפונים הקלסיים הנהדרים של טורנס. ה-MK-II מגיע עם זרוע שנקראת TP-11 IsoTrack שהיא זרוע משופרת ולא רעה בכלל.

TD-166 Mk-II 1976-1987




ה-TD-166 יוצר מאמצע שנות ה-70' עד בערך 87' בתקופה שבה טורנס התחילו לחסוך בעלויות הייצור של הדגמים הקלסיים שלהם ולכן, ב-166 (כמו ב-165) יש מספר קטן של אלמנטים טעוני שיפור. צלעות הבסיס והתמוכות למשל, מהודקים כולם ע"י סיכות שדכן תעשייתי, בניגוד לבסיסים של הדגמים המוקדמים יותר שהודבקו. זה חסר משמעות ובסיסי ה-MDF הדקיקים של כולם מתפקדים באותה מידה וראויים לאותו טיפול - החלפה.

סיכות שדכן מהדקות את חלקי הבסיס




הפלטה הפנימית של ה-TD-166 עשוייה שרף (חומר מורכב, כלומר 'פלסטיק') בניגוד לפלטות שגשוגת האלומיניום\אבץ בדגמים הותיקים. גם קוטר הציר שלה נשאר 8 מ"מ, חידוש מאוחר, בניגוד ל-10 מ"מ של ה-160 וה-150 הקלסיים. גם הפלטה הזו ראויה לטיפול שיכוך או החלפה. לא ניתן להשיב את קוטר הציר לגדולתו אבל אפשר בקלות למצוא פלטות אלומיניום\אבץ בעלות ציר 8 מ"מ ב-eBay. המחיר שלהן נמוך בד"כ ולסוחרים אנגלים יש מהן בשפע - אך המשלוח עלול להיות יקר.

TD-160 Inner Platter




TD-166 Inner Platter




דק האלומיניום של ה-166 שונה מעט. חוץ מכפתורי הפלסטיק השחורים - בניגוד לכפתורים המצופים אלומיניום בדגמים הקודמים, עושה רושם שהוא שריט יותר ולא עומד בפגעי הזמן כקודמיו. דק כזה ניתן לרכוש ב-eBay (אם הוא במצב גרוע) וכפתורי אלומיניום יש שם בשפע גם כן. בתחתית הדק הזה מותקנים על צירי הכפתורים התקני פלסטיק (במקום נחושת) ששולטים בהרמת הזרוע, בפעולת המנוע ומהירות הסיבוב. המעבר לפלסטיק בהתקנים הללו החל עוד עם הדגמים המתקדמים של ה-160 והוא חסר משמעות (אלא אם כן נשבר חלק כזה או אחר).

בגדול, אין הבדלים משמעותיים בין ה-166 לדגמים הקלסיים הקודמים. פטפון נהדר - בתנאי שהוא מכוון כהלכה.

לפני שאני עובר על רשימת שדרוגים אני חייב לציין את הדבר הכי חשוב. אף שדרוג לא מחליף כיוון נכון של טורנס ואף שדרוג לא מחפה על טורנס לא מכוון. לפני ביצוע כל שדרוג ראוי לך לכוון את הפטפון (גאומטריה ומע' שיכוך), לרכוש ראש איכותי ומתאים ולבדוק אם יש בכלל טעם לשדרג. כמעט כל נושא השדרוגים בטורנס נובע מחוסר הבנה והכרה של נושא בסיסי אחד.

TD-160 Suspension System Overview




הפטפונים האלה תוכננו באירופה בשנות ה-60' ונשענו על תכנון אמריקאי משנות ה-50'. בתקופה הזו חומר הגלם העיקרי בתכנון מרחבי דיור בארה"ב היה עץ. רצפות עץ בנויות על תשתית קורות רוחב קשיחות וקורות אורך גמישות. הרצפות האמריקאיות (עד עצם היום הזה) הורגות פטפונים ברמה של אסון לאומי. כל צעד על רצפה כזו מקפיץ. כל מזלג שנופל על הרצפה - נשמע ברמקולים. כך גם בהרבה מקומות באירופה של המאה שעברה ואפילו במזרחה. מערכת שיכוך הזעזועים של AR ושל טורנס עונה על הבעייה הספציפית הזו.

בישראל תרבות הבנייה ההמונית נשענת על דוקטוריה סובייטית שעיקרה בנייה מהירה המבוססת על יציקות בטון. הרצפות בישראל קשיחות. אם הקבלן המבצע לא היה פושע בעליל או מפגר לחלוטין - הרצפה לא תעביר ויברציות ברמה שמקפיצה פטפונים. על הרצפות האלה יש בלטות שמונחות על שכבה של חול. חול הוא אחד המשכחים הטבעיים הטובים ביותר. אין הרבה מקומות בעולם עם כזו תשתית, שנראה כאילו הוכנה במיוחד עבור פטפונים. עם תשתית כזו לא צריך שיכוך, לא צריך רגליים, לא צריך סטנדים, לא צריך ספייקים - אפילו לא צריך בסיס. בישראל פטפון יכול לעמוד על המנוע שלו, לסובב פלטה שבאה במגע עם זרוע שעומדת על השידה. זה יישמע סביר. בתל-אביב היו לי טורנסים שהייתי יכול לנעול להם את ברגי הטרנספורט ולכדרר בסלון בלי שזה השפיע עליהם.

TD-160 Suspension System Under




לכן... לפני כל ה'שחפלוצים' בטורנס - צריך לזכור דבר אחד... אפילו הפטפונים הכי בסיסיים של פרוג'קט יכולים לעבוד בישראל (מינוס בעיות המהום כמובן, ואם בא להם) ללא מערכת שיכוך בכלל. TD-150, TD-160 ואפילו הדגמים החדשים יותר כמו ה-TD-165 וה-166 עם מערכות שיכוך הזעזועים הבסיסיות אך המעולות שלהם, במצב סטוק, אוכלים את ישראל בלי מלח ללא שום שינוי. קטן עליהם. אם רצה הגורל (או הבעלים) והפטפון גם מכוון כמו שצריך - בכלל יש כאן צירוף נסיבות נדיר ואיכות פלט עילאי.

אז אם בכל זאת בא לך לעבור את מסכת ה'שחפלוצים' בטורנס - הצעדים המשמעותיים שאני ממליץ עליהם מצויינים כאן בסדר חשיבות יורד:

רשימת שיפורים

  • חיווט הזרוע של טורנס מיושן וכבד וראוי לחווט את ה-TP-11 מחדש. אני ממליץ על חיווט OFC של Cardas בקוטר 33 AWG. זה אחד המקומות הבודדים בעולם האודיו שלחיווט יש תפקיד כל-כך משמעותי וראוי לרכוש חיווט הולם - או לא לטרוח כלל. (שים לב לנקודה האחרונה - החלפת הזרוע)

    חיבורי RCA לחיווט החדש







  • בהזדמנות הזו ניתן להתקין בפטפון שקעי RCA ולהחליף את החוט המקורי על כל השלושה קילומטר שלו. אני לא סובל את החוט המטופש הזה. הוא גם ארוך מידי וגם מחובר למרכזיה מתחת לדק באופן רעוע ומשתחל החוצה דרך התחתית באופן בר תלישה. שקעי RCA טובים, בניגוד לתוצרת הסינית הנפוצה, עמידים בהלחמה והבידוד בין הפין המרכזי לההארקה לא ניתך כאשר מלחימים את החיווט העדין. גם שם לא מומלץ לחסוך.

    שקעי RCA חדשים




  • שיכוך של השלדה העליונה (תחתית הדק) בחומר משכך. אם זה לא היה מכשיר ששמים בסלון - הייתי משתמש בזפת של תחתית של מכוניות. מכיוון שאסתטיקה משחקת כאן תפקיד - ישנם חומרים אחרים יותר אלגנטיים (אך קשים יותר ליישום) המתאימים למטרה זו. לוחות שעם הם אידיאליים, אך קיימים גם חומרים זולים יותר. רק אל תיתן לכל מיני שרלטנים מתחום האקוסטיקה והרכב למכור לך יריעות גומי עופרת ב-$300 למטר מרובע. התרחק מהם וממרכולתם.

    שיכוך השלדה העליונה




  • שיכוך השלדה התחתונה - לא פחות חשוב. ראוי לשכך משני הצדדים. בצד העליון (החשוף מלמעלה) יש להתשמש בחומר דק (שעם). העובי קריטי במיקום הזה ואם השכבה תהיה עבה מידי - אפשרות כיוון הקפיצים תיפגע באופן בלתי הפיך. בצד התחתון יש מקום לבטון אם בא לך ללכת על זה. רק צריך לדאוג להשאיר מקום לקפיצים ולתושבות שלהם ושכל העסק לא יחרוג מהשוליים.

    שיכוך השלדה התחתונה




  • בסיס... טוב, הדבר הזה שטורנס הרכיבו לפטפונים שלהם בסוף שנות ה-50 עד שנות ה-70 היה אז ה'טופ' של הטכנולוגיה. זה נחשב לחומר 'אודיופילי' ממדרגה ראשונה ואפילו יצרני רמקולים מהוללים השתמשו בו בתיבות שלהם. בשנות ה-80 כבר ידעו כולם שזה *** דקיק שלא שווה את הפורניר שהדביקו עליו - אבל המשיכו בכל זאת. הסיבה היחידה שזה 'מחזיק מים' היא משום שלטורנסים יש מערכת שיכוך זעזועים (שלדה 'תלויה') והתכנון שלהם לא ממש נשען על העובי של הבסיס כדי לבודד אותם מרזוננסים. אפשר לחיות עם זה. פטפון 'טורנס' מכוון לא ממש 'סופר' את הבסיס שלו, אבל לא מזיק להחליף לבסיס עץ מסיבי. ואם כבר מדברים על 'מסיבי' - כשאני אומר 'מסיבי' אני מתכוון למשקל סגולי גבוה ולא לעובי הקורות. ה-10 מ"מ המקוריים מספיקים. מה שחשוב הוא שלעץ עצמו יהיה משקל סגולי גבוה. טיק, מהגוני, מייפל, קימפס, אגוז אמריקאי (walnut) ואפילו אלון (אם כי פחות) מתאימים. לבנה (העץ המזרח אירופאי הזה שקוראים לו 'בירץ') שהוא כל כך נפוץ בעסק הזה - הוא הכי לא יעיל והכי פחות טוב למשימה הזו. אפילו אורן עדיף עליו. למעשה רק בלסה יכול להיות יותר גרוע ממנו. בסיס מעץ מסיבי (קורות בעובי אינטש אחד) הוא אידיאלי.

    TD-160 Plinth Design




  • רגליים לבסיס... שוב, התפנקות. בתחתית רשימת השיפורים. רגלי הגומי המקוריות של טורנס מספיקות. רגלי סורבות'אן מגונדרות לא יזיקו. אני מעדיף ספייקים - אבל לא הח*א הסיני הזה שאי אפשר לכוון או להדק ואף לא יודעים אם אחד לא יותר ארוך מהשני. לספייקים איכותיים יש תושבות עם חריר ייעודי - ואני מוצא שהם עושים עבודה מצויינת (בניגוד לכל הגיון וחוקי ה-coupling בפיזיקה).

    My Favorite Spikes




  • חוט חשמל... להחליף את המקורי של טורנס. למה? ככה! כבר החלפנו את ה-RCA, שיהיה התאמה בצבע. ראוי להתקין שקע 'קומקום' בפטפון ולהפטר מהחוט הארוך והמעצבן ש'נוזל' מהתחתית ורק מחכה שמישהו ידרוך עליו.

    חיווט, שקעים...







  • זרוע... להחליף. למה? כי לפטפון כל כך מעולה - מגיע זרוע טובה יותר. אם היה מדובר ב-TP-16 הייתי אומר לשפצר כי יש לה פוטנציאל. אבל ה-TP-11, ובייחוד ה-IsoTrack היא מקרה די אבוד מבחינת שדרוג עצמי. זו כבר לא אותה איכות גימור אם כי נתוני הפתיחה שלה לא רעים בכלל.

    SME 3009





בהצלחה!

תעבור על השרשורים הרלונטיים. יש כאן ים של חומר בנושא.
(4) הבעות תודה: frankzappa , beller , maya1 , לירן_ב
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
RAMIRAMI68
חבר ותיק
חבר ותיק

הצטרף בתאריך:
  Jul 18, 2008

מיקום: פה ושם
הבעות תודה: 259
מספר הודעות: 2400

 #3  נשלח: ג' 21/01/2014 16:49

ברוך הבא לפורום
תשובה יותר ממצה מזו של טומי...לא תמצא.
(1) הבעות תודה: frankzappa
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
frankzappa
חבר שרק התחיל
חבר שרק התחיל

הצטרף בתאריך:
  Jan 20, 2014
מספר הודעות: 3

 #4  נשלח: א' 02/02/2014 22:33

אשמח לדעת היכן ניתן לרכוש בזול מנוע לטורנס במחיר סביר יחסית- איביי נראה קצת יקר, לא?
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
tnsilver
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר

הצטרף בתאריך:
  Feb 24, 2012
הבעות תודה: 1339
מספר הודעות: 4166

 #5  נשלח: ב' 03/02/2014 20:00

frankzappa כתב:
אשמח לדעת היכן ניתן לרכוש בזול מנוע לטורנס
בדוכנים הכתומים האלה שנמצאים בכל קרן רחוב. רגע אחד... לא! התבלבלתי עם מפעל הפיס. סליחה. טוב. האמת שגם אני אשמח לדעת. ספר לכולנו כשתמצא את מאגר מנועי הטורנס הזולים.

למה בעצם אתה צריך מנוע? דווקא מנוע? זהו אחד החלקים האמינים ביותר בכל הקופסה הזו. מה קרה?
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
beller
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  Aug 24, 2008

מיקום: באר שבע
הבעות תודה: 28
מספר הודעות: 519

 #6  נשלח: ב' 03/02/2014 23:55

זאפה. ברוך הבא.
טומי. אתה קלאסיקה. איזה פוסט מדהים.

_________________
דני בלר
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
AmirMuse1 (Amir Noy)
חבר שרק התחיל
חבר שרק התחיל

הצטרף בתאריך:
  Sep 03, 2014
מספר הודעות: 3

 #7  נשלח: ד' 03/09/2014 14:48
שאלה

היי,

תודה על המידע הרב !
אני עומד להתחיל בפרוייקט שיפוץ 166 שנמצא ברשותי. (אבי רכש אותו בשנות השמונים באודיופיל)


שאלתי היא לגבי 220 AC INLET,
בדגם שברשותי ישנו שנאי מ 220 ל 16 VAC אשר מתחבר עם בננה מאחור.
החיבור הזה לא משהו בלשון המעטה.
מה המלצתך לגביו ?

תודה מראש
אמיר
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
tnsilver
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר

הצטרף בתאריך:
  Feb 24, 2012
הבעות תודה: 1339
מספר הודעות: 4166

 #8  נשלח: ד' 03/09/2014 15:02

בהצלחה

השנאי החיצוני הוא תוספת מאוחרת ומבורכת. הוא הוציא מתוך הפטפון את מעט האלקט' שעוד היתה שם וביטל את הצורך בקבל סנף על המתג - שהיה עלול 'להרעיש' עם התיישנותו. זה יופי של שיפור. מה כוונתך ב'לא משהו'? אם הוא מתדלדל ורעוע - החלף אותו. תוכל להיכנס לחנות כמו 'דקדה' בדיזינגוף סנטר ולבקש חיבור חדש תואם או סתם לחפש אחד חדש ברשת. החיבור בפטפון מסונף לחתיכת אליפסה מפלסטיק שיושבת בחריץ קטן בבסיס. לא צריכה להיות בעיה בהחלפת הבננה (זכר) שמחוברת לאליפסה הזו (מקסימום... הדבק מהצד הפנימי עם אפוקסי).
(1) הבעות תודה: AmirMuse1
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
AmirMuse1 (Amir Noy)
חבר שרק התחיל
חבר שרק התחיל

הצטרף בתאריך:
  Sep 03, 2014
מספר הודעות: 3

 #9  נשלח: ד' 03/09/2014 16:36

תודה רבה.
שאלה נוספת לגבי שני המוטות מתכת שעליהם מונחת המשקולת הזעירה. ובכן הם חלודים כהוגן. האם ניתן לפרקם בהברגה. אני מפחד להפעיל כח...אגב מדובר בזרוע המקורית TP11.
תודה מראש
אמיר
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
tnsilver
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר

הצטרף בתאריך:
  Feb 24, 2012
הבעות תודה: 1339
מספר הודעות: 4166

 #10  נשלח: ד' 03/09/2014 16:37

זו לא הברגה - אבל בקלות. סיבוב קטן עם האצבעות והדבק שמחזיק את שני המוטות מתפורר וניתן לשלוף אותם החוצה. אח"כ אפשר להרכיב על מברגה ולגלגל אותם בנייר ליטוש. זה יבריק אותם כמו חדשים.

TP-11 Antiskate Line Support Rods

(1) הבעות תודה: AmirMuse1
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
AmirMuse1 (Amir Noy)
חבר שרק התחיל
חבר שרק התחיל

הצטרף בתאריך:
  Sep 03, 2014
מספר הודעות: 3

 #11  נשלח: ד' 03/09/2014 17:22

פשששש נהדר. תודה רבה. בטח אחזור עם שאלות רבות במהלך הפרוייקט. בינתיים אזמין את החלקים השונים ואחפש היכן לקנות עץ תיק בעובי 2.5 סמ.
תודה
אמיר
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
כל הזמנים הם שעון חורף - ישראל (GMT+2) הצג הודעות קודמות:    
פורומים > וינטאג'


  
    שם משתמש:
נתוני כניסה לכל אתרי HT:

  סיסמא:
 

  


 | 

קפוץ אל: 
לא ניתן לשלוח הודעות בפורום זה
לא ניתן להגיב להודעות בפורום זה
לא ניתן לערוך את הודעותיך בפורום זה
לא ניתן למחוק את הודעותיך בפורום זה
לא ניתן להצביע לסקרים בפורום זה
לא ניתן לצרף קבצים בפורום זה
לא ניתן להוריד קבצים בפורום זה

תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht