בנית והתקנת מערכת 7.1 + THX [למעוניינים] 7.1-4

אודיו בקולנוע-ביתי ופורמטים רב-ערוציים - רסיברים, מגברי כח-רב ערוציים, פרוססורי-אודיו וכו'
mbd (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3384
הצטרף: מאי 2013
נתן תודות: 26 פעמים
קיבל תודות: 1812 פעמים

בנית והתקנת מערכת 7.1 + THX [למעוניינים] 7.1-4

נושא שלא נקרא #1 

הקדמה קצרה.

לאחר שהתקנו מערכת 5.1 ונהננו מהשימוש. יתכן ונרצה לשדרג ולעלות מדרגה [כמובן אם זה אפשרי]
ל 7.1 או 7.2 בסיסיים או ל THX אשר מתוחכם יותר ובהתקנה נכונה נותן תוצאות הרבה יותר
טובות ומדויקות לקולנוע ביתי. [לא כל כך למוזיקה רב ערוצית] ההבדל הבסיסי והברור בין ה 5.1 ל 7.1
זה כמובן הוספת עוד 2 רמקולים עבור BACK- SURROUND . אבל כדי להיות מסוגלים לחבר אותם בדרך
הנכונה חייבים רסיבר או פרוססור עם יציאות לפחות עבור 7.1 או 7.2 ערוצים. אם יש לנו זה מצוין.
אם לא אז זה חלק מהשידרוג המתחייב. כשמחברים/מתקינים 7.1/2 השלישיה הקידמית [L-C-R] לא משתנה .
כל השינוי נעשה בצדדיים ובאחוריים. וכמובן אם רוצים להוסיף סאב נוסף אז יתכן וגם מיקום הסאבים בחדר ישתנה.
בניגוד למערכת 5.1 שם יש לנו אפשרות להתקין את ה SURROUNDS כצדדיים או כאחוריים. בהתקנת 7.1/2
אנחנו חייבים להתקין גם צדדיים וגם אחוריים. לא תמיד זה נוח ולא תמיד זה אפשרי אבל כרגע נניח שזה אפשרי.

כמה כללים שרצוי וכדאי לנסות ולשמור בהתקנה של 7.1/2 .

1.גובה הרמקולים אמור להיות בין 1.60מ' ל 1.75מ' מהריצפה כלומר כ 60-75סמ' מעל גובה האוזן בזמן ישיבה.
עקרונית גובה הצדדיים והאחוריים אמור להיות שווה. אבל כאן נכנס המרכיב הנוסף לתמונה שהוא המרחק בין
הרמקולים האחוריים למקום הישיבה [הספה/הכורסא] . המרחק בחדר ממוצע אמור להיות בין 1.00מ' ל 2.00מ'
אבל לא פחות מ 1.00מ' . אם ההתקנה נעשית כ 1.00מ' מגב הספה רצוי להתקין את האחוריים כ 10-15סמ'
גבוהים יותר מאשר הצדדיים וזאת כדי להוסיף מרחק והפרדה בין הרמקולים.

2.המרחק בין הצדדיים אמור להיות גדול יותר מאשר המרחק בין הקידמיים ב 25-ל 50סמ' מכל צד. כלומר שאם
המרחק בין הקידמיים הוא 3.00מ' המרחק בין הצדדיים אמור להיות בין 3.50 ל 4.00מ' . המרחק הגדול יותר
אמור לספק תחושת מרווח גדולה יותר בחלל הנתון. שזה בעצם תפקידם של הרמקולים הצדדיים. [ליצור צליל עוטף]
בניגוד לקידמיים שאמורים לספק צלילים ישירים.

3.המרחק בין האחוריים אמור להיות קטן יותר בערך ב 25סמ' מכל צד לעומת המרחק בין הקידמיים. כלומר אם המרחק
בין הקידמיים הוא 3.00מ' המרחק בין האחוריים אמור להיות כ 2.50מ' . וזה כדי לשלוח צלילים ישירים מאחור לעבר
מקום הישיבה בניגוד לצלילים המפוזרים והמרווחים מהצדדיים.

4.סאב. אם כרגע מחובר סאב בודד והצליל במיקום העכשווי מספק ואין תוכנית להוספת סאב נוסף אז אין צורך לשנות דבר.
אבל אם יש או מתוכננים 2 סאבים או יותר אז חייבים למקם בדרך הנכונה. למרות שבעיקרון כל חדר בנוי באופן שונה
[מידות ושטח] מחולק ומרוהט באופן שונה. לרוב אם מדובר בסלון ממוצע דרך הישיבה ומיקום המערכת דומים. אם יש
הוחלט להשתמש ב 2 סאבים הדרך הטובה ביותר להתחיל במיקום נכון זה בפינות המנוגדות של הקיר הקידמי.
צד ימין ושמאל של הרמקולים הקידמיים. בדרך כלל זה המיקום שיספק את האיזון הטוב ביותר בין הסאבים [התדרים
הנמוכים] והקידמיים [שאר התדרים] . הדבר החשוב ביותר בהתקנת הסאב זה המיקום! הסאב הטוב ביותר במיקום גרוע
יכול להרוס את כל השמע בחלל החדר. בהרבה מקרים רוכשים סאב או 2 ולאחר מכן בגלל מגבלות שונות [בעיקר אסטטיות]
מנסים להחביא אותם בכל מיקום אפשרי רק שלא יהיו גלוים לעין. וכל זה מבלי לחשוב אם המיקום נכון עבור הסאב והשילוב
במערכת. ואז מגלים שהצליל/המערכת/הסאב לא נשמעים טוב. מבצעים כיולים ומשנים הגדרות. ועדיין זה לא נשמע טוב.
כשהמיקום לא טוב כיול ושינוי הגדרות/עוצמות. לא יעזרו. איזון טוב בין סאב לשאר הרמקולים במערכת זה הדבר הקשה ביותר
להשגה. אבל כשזה מבוצע נכון זה נשמע פנטסטי. [והכל מתחיל במיקום נכון] מאוחר יותר ננסה להסביר מה היא הדרך
המומלצת למיקום וכיול הסאב/ים.

הרמקולים.

הקידמיים.
הרמקולים הקידמיים LCR בעצם פועלים באותה הדרך אם הם רצפתיים מדפיים או סאטליטים. הדבר היחידי שיכול
להשתנות אלו הם התדרים של הרמקולים. [היכן שמסמנים את נקודת החיתוך בהשוואה לסאב] אם מגדירים את
כולם כקטנים אז חלק גדול מההבדל כבר לא קיים. אבל במערכותכיול כאשר ניתן להגדיר כל רמקול בניפרד
אפשר לדייק הרבה יותר לגבי החיתוך. כל זה כמובן בהנחה שכל אחד כבר משתמש בקידמיים לפי רצונו [והמגבלות]

הצדדיים.
אם עד עכשיו נעשה שימוש ב 5.1 והרמקולים של ה SURROUND היו MONOPOLE [ישירים] וקיים צורך לקנות
2 רמקולים נוספים עבור 7.1 כדאי/רצוי מאוד להעביר את הקיימים לשמש בתור אחוריים ולקנות BIPOLE
או DIPOLE לשימוש כצדדיים [SURROUNDS] אשר בדיוק כשמם הם אמורים להיות היקפיים ולעטוף אותנו בצלילים
אבל לא בדרך ישירה. וזה בדיוק מה שהרמקולים האלו עושים. הם מפזרים/מוציאים את הצלילים לשני כיוונים שונים
[ימינה ושמאלה] כך שהצליל שמגיע לאוזניים הוא מפוזר ועוטף ולא ישיר ומדויק. DIPOLE עובדים IN PHASE ואילו
ה BIPOLE עובדים OUT OF PHASE . כלומר האלמנטים יורים לשני הצדדים ומה שבניהם [באמצע] זאת נקודת
ה NUL .כאשר מתקינים רמקולים כאילו על הקיר הצדדי הרמקולים נעזרים בקיר כדי לפזר את הצלילים ביעילות גדולה
יותר ע'י שימוש בהקרנת הצלילים מהקיר בהישתקפות לתוך החדר וע'י כך יוצרים SURROUND יותר טיבעי ונכון.

תמונה

האחוריים.
כשמשתמשים ב 7.1/2 הדרישה מהרמקולים האחוריים בדרך כלל היא צליל ישיר ויותר מדויק מהצדדיים. וזאת
מהסיבה הפשוטה שב MIX ובקידוד הצלילים שונים לגמרי. צלילים כגון יריות פיצוצים מטוסים ומכוניות מגיעים
מנקודה מסוימת ויעודית עם חיבור לסרט עצמו . ובעזרת ה MIX רוצים לאפשר לצופה לדעת מה הכיוון המדויק [עד כמה
שאפשר] ובעזרת רמקולים כמו הצדדיים זה בלתי אפשרי לכן זקוקים לרמקולים MONOPOLE ישירים כדי שנבחין
מהיכן מגיע הצליל במדויק.

תמונה

סאבים. מיקום וכיול.
מאחר ובמוצרים שונים קימות מערכות כיול שונות אשר מכיילות בדרכים שונות. ובנוסף גם החדרים שונים בגודלם.
הרכב ריהוט.חלונות.ומקומות ישיבה. קשה מאוד/בלתי אפשרי לתת נוסחה אחת כוללת לכל החדרים. אבל ניתן
ליעץ לגבי הדרך הפשוטה הנוחה ואולי המדויקת ביותר למיקום של יותר מסאב בודד. כל זה כמובן תקף רק אם
קיימת האפשרות למקם יותר מסאב אחד בחדר. למי שאין אפשרות ואו שכבר מותקן סאב בודד אשר מספק
תוצאות טובות יכול אולי רק לנסות את ההמלצות.
בכדי למקסם את התוצאות זקוקים בנוסף למערכת הכיול והמיקרופון היעודי גם מד SPL יעודי [לא אפליקציה ב CELL]
מתקינים מקצועים משתמשים גם ב FREQUENCY METER/ANALYZER בנוסף לכך. נקודות הפתיחה הראשונות
למיקום 2 סאבים הם פינות החדר הקדמיות מאחורי/לצידי הקידמיים [שמאל וימין] כמה שהסאב קרוב יותר לפינת
החדר כך עוצמת התדרים הנמוכים עולה ומורגשת יותר. [מיקום עדיף עבור סאבים לא חזקים במיחד] . בזמן הכיול הבסיסי
של המערכת כולל המרחק משאירים סאב אחד מנותק ולאחר קבלת התוצאות כולל המרחק מנתקים את הסאב
הראשון ומחברים את זה שהיה מנותק ומבצעים בדיקה נוספת. [רושמים/מצלמים את התוצאות] ד.א. מומלץ לכוון את
עוצמת הסאב ל 50% בדרך כלל שעה 12 במכוון. לאחר שמוודאים שהמרחק שקיבלנו עבור הסאבים בנקודת הישיבה
המרכזית היא מדויקת. משאירים רק סאב אחד מחובר וחוזרים למערכת הכיול . הפעם מבצעים כיול רק לסאב
[אפשר לנתק את המיקרופון] משתמשים ב SPL METER .מכוונים את המשקולות ל C ואת התגובה ל FAST ומכוונים
את המדידה לתחום בין 70 ל 80 .נותנים לרסיבר להשמיע PINK NOISE עבור הסאב ובודקים את העוצמה
בנקודת הישיבה המרכזית ע'י החזקת מד SPL בגובה האוזן במצב ישיבה כמו ע'י מיקרופון הכיול. אנחנו רוצים להגיע
ל 75DB ב SPL .ניתן להגביר או להנמיך ברסיבר את עוצמת הסאב לפי הצורך עד שהגענו ל 75DB אם יש לנו
כורסאות נוספות בצידי הכורסא המרכזית נעבור לשם ונבצע את אותה בדיקה בדיוק. אנחנו לא רוצים שההבדלים
יהיו יותר מאשר 5DB בין הספות. וזאת למרות שברך כלל הספה הצדדית קצת יותר קרובה לסאב. לאחר שסיימנו
את הבדיקה ננתק את הסאב ונחבר את השני ונבצע את אותם בדיקה וכיוונים. לאחר שכיילנו את השני נחבר גם את
הסאב הראשון ונבצע את הבדיקה פעם נוספת כאשר שני הסאבים מחוברים. אנחנו רוצים שהתוצאות יהיו דומות/אחידות
ככל האפשר בכל נקודות הבדיקה. בסיום הבדיקה/כיול התדרים הנמוכים והסאבים אמורים להיות מאוזנים ככל האפשר
בחלל החדר. אם אין אפשרות למקם את 2 הסאבים בפינות הקיר הקידמי אבל יש אפשרות לסאב אחד בפינה את השני
אפשר לנסות או במרכז הקיר השמאלי/ימני כאשר הוא מכוון למרכז החדר. או בקיר האחורי במרכז הקיר. חייבים
לנסות ולהתנסות בדרך המוזכרת כדי לנסות ולהגיע לתוצאות אחידות ככל האפשר בכל אזורי הישיבה. כך שלא משנה
כמה אנשים יצפו בסרט התדרים הנמוכים של הסאב לא ישפיעו על שאר התדרים והצלילים בכל איזורי הצפיה. ד'א.
גם לאחר כיול שאר הרמקולים במערכת רצוי/מומלץ מאוד לבצע בדיקת SPL במקום הישיבה המרכזי ולהביא את
עוצמת כל הרמקולים ל 75DB .מי שירצה לאחר הכיול להגביר או להפחית מעוצמת הסאבים יכול לעשות זאת
דרך הרסיבר ולא ע'י הסאב עצמו. אבל אם מבצעים שינוי הוא חייב להתבצע ב 2 הסאבים באותה מידה.
הסיבה שלא רצוי להשתמש באפליקצית ה SPL ב CELL היא שהאפליקציה משתמשת במיקרופון של ה CELL אבל
הוא כויל רק לתדרים של קול אדם ובפירוש לא לתדרים הנמוכים של הסאב וגם לא לגבוהים באמת כמו במוזיקה.
זאת הסיבה שחייבים להשתמש ב SPL METER יעודי כדי לקבל תוצאות מדויקות. [ניסיתי את שניהם ביחד בזמן אמת
וההבדל הוא משמעותי]

THX .

הבהרה. THX זה לא פורמט בפני עצמו. THX עובד עם כל פורמט שקיים בפס הקול. ובזכות הערכים היחודיים של המוצר
ההבטחה/והתוצאה הם האיכות הטובה ביותר שאפשר לקבל מפס הקול המנוגן בעזרת השימוש ב THX .

קצת רקע. וכמה עובדות.
1.THX זה בהחלט לא גימיק. זה הדבר האמיתי. אפילו יותר מכך גם הציוד וגם ההגדרות הם מעין חוק בל יעבור
בכל אולמות הקולנוע הטובים בעולם.
2.כל סרטי הקולנוע מכילים THX .
3.מעל 80% מבתי הקולנוע בעולם משתמשים בציוד THX מוסמך.
4.כל בתי הקולנוע בעולם אשר משתמשים ב DOLBY כ 70% משתמשים במערכות THX מוסמכות.
5.כמעט כל יצרני מערכות הקולנוע הביתי [רסיברים-פרוססורים-מגברים-ורמקולים] מיצרים גם דגמים
עם THX. אצל היצרנים הג'נרים בעיקר דיגמי הדגל. אצל יצרני HI-END כמעט כל הדגמים.
6.כולם [אבל כולם] משלמים על זכות השימוש והחתימה של THX. וכנראה שקיימת סיבה מדוע. [הם לא בדיוק טיפשים]
7.עבור צפיה בסרטים .מערכת קולנוע ביתית THX עשויה נכון זה הדבר הטוב ביותר שאפשר להתקין.
8.ל THX יש גם הגדרות וכיול יעודי עבור וידאו ולא רק אודיאו וניתן למצוא אותם בחלק גדול מהמסכים הטובים והיקרים.
בכרטיסי מסך/SOUND למחשבים. וכמובן ב BD .

אלו היו העובדות.

רקע.

בשנת 1989 זכיתי בהגרלה מטעם אחד המגזינים ל A/V ביחד עם עוד 5 אחרים בסיור של 3 ימים הכל
כלול [טיסה אירוח והדרכה] ב SKYWALKER RANCH/STUDIO של GEORGE LUCAS בקליפורניה.
[המקום היה פתוח למבקרים וסיורים מודרכים] החווה משתרעת על שטח של עיר קטנה אבל רק חלק קטן
הוא מעובד ובנוי. ושם נמצאים אולפני ה SOUND של LUCAS FILMS שם הוקלטו כל פסי הקול של
STAR WARS . אינדיאנה ג'ונס. ו STAR TRECK .כל האולפנים [6] הם אולפני THX כיוון ששם זה פותח.
את הסיורים ההדגמות וההסברים ב 3 ימי הסיור עשה עבורנו האדם מס' 1 בענף האודיו הקולנועי.
TOMLINSON HOLMAN . הכרתי אותו אז ולאחר 3 ימים של הסברים והדגמות התמכרתי בעצמי לנושא.

THX נוסדה ב 1983ע'י Tomlinson Holmanו George Lucas כאשר השם עצמו זה ראשי
התיבות של [T]omlinson [H]olman e[X]periment שהוא הממציא והמפתח
של THX . למי שלא מתמצא הוא נחשב לאדם מס'1 בעולם ב 25-30 שנים האחרונות בכל
מה שנוגע לאודיו רב ערוצי ואודיו עבור סרטים. בין היתר זכה גם בפרסי אוסקר על תרומתו בפיתוח
האודיו עבור הסרטים. וגם עבור הסרטים של LUCAS כמו מלחמת הכוכבים אינדיאנה ג'ונס וגם
STAR TREK . הוא זה שעומד מאחורי כל פסי הקול המוכרים ששינו את חווית הצפיה בסרטים.
בנוסף לכך הוא גם המציא/פיתח את מערכת ה 10.2 הראשונה שבעצם זאת המערכת שבגרסה
שלה משתמשים בבתי הקולנוע. דבר נוסף שהוא ייסד זה Audyssey Laboratories כן
הוא בעצם המייסד והמפתח של מערכת הכיול המוכרת. והוא צירף את Chris Kyriakakis
בתור שותף ומפתח. ה DSX של אודיסיי מבוסס על ה 10.2 שלו. ומשנת 2011 הוא זה שאחראי
על כל האודיו של APPLE . אחד הספרים שהוא כתב . Sound for film and television
הוא ספר חובה בכל בי'ס לקולנוע ובכל קורס לקולנוע באוניברסיטה. ובעצם נחשב לספר התנך של
האודיו הקולנועי. בשנת 2001 נרכשה החברה ע'י Creative Labs שמחזיקה בשליטה בחברה
אבל כל זה תחת השליטה האמיתית של COMCAST . כיום כל סירטי דיסני מופקים ונערכים שם.
וכל האולפנים הוסבו גם ל DOLBY ATMOS .

תמונה

היחודיות של THX.
THX שונה מציוד אחר בכמה מישורים.
1.CROSSOVER ותחום תדרים בחלק מהציוד.
2.אפשרות השמעה ב REFERENCE קולנועי בכל תחום התדרים ללא עיוותים וקיצורים.
3.הגדרות שמע שונות.
4.התקנה אחידה ויחודית ע'פ התקן.
5.שימוש בציוד יעודי.
6.אפשרות ל MIX&MATCH מיצרנים שונים היות וכל המרכיבים מיוצרים בדיוק לפי אותם
SPEC'S הם ישמעו כאחד.

הציוד.
הדבר העיקרי בשימוש נכון במערכת THX זה שכל המרכיבים חייבים להיות THX מוסמך.
[כרגע לא משנה איזו גירסה] זאת לפעמים גם הבעיה העיקרית למשתמש הביתי. היות וזה אומר
הרסיבר/פרוססור ההגברה והרמקולים. כולם חייבים להיות THX כדי לספק את התוצאה הנכונה.
בדרך כלל אצל חלק מהמשתמשים הביתיים ניתן למצוא רק חלק מהציוד. לרוב רסיבר מסידרה גבוהה
עם THX .ואולי זוג רמקולים ל SURROUND עם THX חתום. אבל נדיר למצוא שלישיה קידמית של
THX בנוסף לכל השאר. אחת הסיבות העיקריות היא שמערכת THX שלמה מתומחרת יקר.ניתן למצוא
את כל החבילה אצל משתמשים שרכשו אותה בכוונת תחילה בכדי להשתמש ב THX .

רסיבר. זאת הדרך הקלה והפשוטה ביותר להתחיל. היות והוא מכיל גם הגברה יעודית וחתומה ע'י THX
ובנוסף מאפשר את ההגדרות והמיתוג. [בדרך כלל גם יותר זול מהאלטרנטיבות]

פרוססור+הגברה . האפשרות הטובה יותר וגם היקרה יותר אבל מספקת גמישות גדולה יותר בהרכב
המערכת ובשידרוג עתידי. [בדרך כלל גם איכות גבוהה יותר]

רמקולים . אחד הדברים החשובים והעיקריים ב THX זה אחידות הצליל. ולכן השלישיה הקידמית LCR
חייבת להיות זהה. רוב הרמקולים הקידמיים הם מדפיים ונועדו לשבת על STANDS בגובה אחיד.
[לפני או מאחורי המסך] אבל כמו שכולם יודעים לא תמיד זה אפשרי.[במיחד בסלון] אז לקולנוע הביתי
THX הסכימו לחרוג ואיפשרו גם CENTER שוכב אבל דרשו מהיצרנים למקם את האלמנטים [הזהים] כך
שהצליל ישמור על אחידות מלאה. הסיבה שהקידמיים הם מדפיים היא שהרבה יותר קל ונוח לכוון את גובה
הרמקולים לאוזני הצופים ע'י רכישת STANDS בגובה המתאים. דבר שלא ניתן לעשות עם רצפתיים.
.והדבר האחרון הוא שהרמקולים הם נוטרליים כמעט לחלוטין וההשפעה היחידה על הצליל יכולה להגיע
מהחדר או מהמיקום. תחום התדרים ל LCR אמור להיות מ 50HZ ל 20KHZ
ה SURROUNDS חייבים להיות DIPOLE והכוונה רק לצדדיים. האחוריים לא נחשבים כ SURROUNDS ע'י
THX והם אמורים להיות MONOPOLE [ישירים] . תחום התדרים עבור הצדדיים והאחוריים אמור להיות
80HZ ל 20KHZ .
הסאב חייב לעבוד מ 20HZ ל 200HZ ב REFERENCE THX קולנועי ללא עיוותים במינימום 112DB ל 20HZ .
THX ממליצים על לפחות 2 סאבים במערכת. חלק גדול מהיצרנים מייצרים סאב פסיבי ל THX ומצרפים מגבר
ניפרד ויעודי עבור הדרישות של THX לסאב. רק כדי להבהיר מה ההבדל בין ה THX REFERENCE קולנועי
וקולנוע ביתי לבין מה שכל ציוד אחר מספק/ומסוגל נכון להיום. כשאתם מבצעים כיול למערכת היום כל
היצרנים ממליצים על השוואת עוצמה של 75DB בעזרת מד SPL . ב THX זה 85DB SPL מקורי עם
headroom 20dB ללא הנחתה בכלל. כלומר העוצמה ששומעים בקולנוע מגיעה הביתה.
ד.א. 10DB זה הבדל משמעותי.

[imgbig]http://i.imgur.com/harvNQs.jpg[/imgbig]

התקנה.
LCR [הקידמיים] כמו שכבר כתבתי למעלה אחידות זה אחד הדברים החשובים והבסיסיים ב THX ולכן
שלושת הקידמיים חייבים להיות אחידים. הגובה האחיד בהתקנה נקבע ע'י ה CENTER כיוון שבדרך
כלל זה הרמקול היותר קשה/מוגבל בגובה ההתקנה ואילו את L+R הרבה יותר קל להתקין בגובה
הדרוש. הצליל של הקידמיים אמור להשאר אחיד גם בישיבה וגם בעמידה ולכן בדרך כלל הרכב
האלמנטים הוא יחודי לכך. ב THX לא מנסים להרחיב את הבמה הקידמית כמו בסטריאו עבור מוזיקה.
להיפך מנסים למקד/לפקס את הצליל מכל רמקול לעבר הצופים. את ה L+R ממליצים THX לכוון כ 45
מעלות פנימה לכיוון נקודת הישיבה המרכזית. וגובה הטוויטר אמור להיות בגובה האוזן בזמן ישיבה.

SURROUNDS [צדדיים] חייבים להיות DIPOLE ולהיות מותקנים על הקירות הצדדיים אם אפשרי
או לחילופין על STANDS לצדי איזור הישיבה המרכזי בזווית של בין 90 ל 110 מעלות. ובגובה של 60 סמ'
ומעלה מעל גובה האוזניים בזמן ישיבה. THX לא מגבילים את הגובה כיוון שהשימוש ב DIPOLE נועד
לפזר ולעטוף את הצופים ולא להיות ממוקד. ומערכת הכיול כבר תדאג להשוות את העוצמות לשאר הרמקולים.

תמונה

BACK [האחוריים] MONOPOLE [ישירים] ואותו גובה כמו הצדדיים. כאן יש ל THX שתי אפשרויות שונות
להתקנה ולהגדרה. האפשרות הראשונה היא עבור מכשירים מיושנים יותר [ללא HDMI ובלי אפשרות
ל HD-SOUND] כאן מתבצעת התקנת האחוריים בצמוד אחד לשני במרכז הקיר האחורי ובהגדרות
הרמקולים ב THX MENU מפעילים הגדרה בשם ASA וזה מספק את הצליל המתאים. באפשרות השניה
אשר תומכת ב HDMI וב HD SOUND ההתקנה נעשית בזווית של 60 מעלות בין הרמקולים למקום
הישיבה המרכזי וההגדרות נעשות בהתאם.

תמונה

SUBWOOFERS [סאבים] כאן המלצת THX היא שימוש ב 2 סאבים אבל ההגדרות לקולנוע ביתי מתחילות
בסאב יחיד. ההבדל העיקרי הוא המיקום בהתקנה. [לעומת התקנת מערכת 7.1/2 רגילה] המלצת ההתקנה
עבור סאב יחיד היא ממש במרכז הקיר הקידמי כמה שיותר קרוב לרמקול ה CENTER אם זה אפשרי ממש
מתחת ל CENTER . אם משתמשים ב 2 סאבים ההמלצה היא למקם את השני במרכז הקיר האחורי ממש
ממול הסאב הראשון. ההמלצה של THX היא רק להתקנת מספר זוגי של סאבים.

תמונה

ובהתקנה של 4 סאבים ה 3+4 אמורים להיות מותקנים במרכז הקירות הצדדיים [שמאל וימין] אחד מול השני.
הבדל נוסף זה המלצת השימוש היא בתדרים הנמוכים של כל הרמקולים+LFE כך שכל התדרים הנמוכים
בפסקול מועברים רק לסאב. זאת גם הסיבה שמאפשרת שימוש רק ברמקולים מדפיים במערכת.

THX מסוגל לספק חווית קולנוע ביתית הרבה מעבר למה שמערכת קולנוע ביתית רגילה מסוגלת לספק. [ולא
משנה כמה היא איכותית] זה באמת להביא את עוצמת הצליל הקולנועי הביתה. אבל כל זה נכון רק ע'פ כמה
תנאים.
1.כל חלקי המערכת חייבים להיות THX מאושר.
2.ההתקנה חייבת להתבצע לפי THX .
3.כל ההגדרות והמדידות חיבות להערך במדויק.

כיום יש כבר שילוב של הפורמטים החדשים כמו ATMOS+DTS-X ו THX והפעם השילוב הוא קל יותר
לביצוע. היות וה REFERENCE הקולנועי של ATMOS [גם ב BD] זה 82DB ה THX הקולנועי המשולב
מגיע ל 92DB אבל בבית זה לפחות כרגע ישאר על 85DB . כל מי שצפה בסרט MAD MAX ואהב את
ה SOUND זאת הסיבה. היות וה BD הוקלט ב ATMOS מלא ללא הנחתה התוצאה הביתית מרשימה מאוד.
THX מגיע הביתה בכמה גרסאות שונות . THX-UL2P לחדרים/חללים גדולים. THX-SEL2P לחדרים
בגודל סטנדרטי. THX-I/S-P לכל השאר. בנוסף יש גרסה יעודית עבור שימוש במחשבים וקונסולות משחקים.

מה שנישאר זה רק להנות.

Itay_Pollak
סמל אישי של משתמש
חבר במועדון ה-15K
חבר במועדון ה-15K
הודעות: 19136
הצטרף: אוקטובר 2005
שם מלא: איתי פולק
מיקום: הולנד
נתן תודות: 825 פעמים
קיבל תודות: 878 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

תודה, אבל למה לא להכין כבר כתבה לאתר?

spacedude
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3501
הצטרף: פברואר 2005
מיקום: מזכרת בתיה
נתן תודות: 183 פעמים
קיבל תודות: 169 פעמים

נושא שלא נקרא #3 

מרתק,
בהזדמנות אשמח אם יהיה לך זמן להסביר על אטמוס 2 ו 4 רמקולים על התקנה נכונה, מרחקים זוויות וכדמ'...
(Y)
שחר

Lior_M
סמל אישי של משתמש
חבר שלא מהעולם הזה
חבר שלא מהעולם הזה
הודעות: 7870
הצטרף: מרץ 2006
מיקום: נס-ציונה
נתן תודות: 404 פעמים
קיבל תודות: 390 פעמים

נושא שלא נקרא #4 

כל הכבוד על ההשקעה !
זה בהחלט שווה קישור בולט מהעמוד הראשי.

ליאור
בעבר טכנאי סאונד באולפני טריטון כיום עוסק בתחום ההי-טק.
הקולנוע שלי

mbd (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3384
הצטרף: מאי 2013
נתן תודות: 26 פעמים
קיבל תודות: 1812 פעמים

נושא שלא נקרא #5 

spacedude כתב:מרתק,
בהזדמנות אשמח אם יהיה לך זמן להסביר על אטמוס 2 ו 4 רמקולים על התקנה נכונה, מרחקים זוויות וכדמ'...
(Y)
...
·
אתה יכול כרגע לבדוק בקישור המצורף. ולאחר חודש אוקטובר אני מקווה להביא סדרת נתונים שלמה יותר.
http://www.hometheater.co.il/vp2304987#2304987

mbd (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3384
הצטרף: מאי 2013
נתן תודות: 26 פעמים
קיבל תודות: 1812 פעמים

נושא שלא נקרא #6 

Lior_M כתב:כל הכבוד על ההשקעה !
זה בהחלט שווה קישור בולט מהעמוד הראשי.

ליאור
...
·
תודה.

Balance
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 2528
הצטרף: פברואר 2008
נתן תודות: 82 פעמים
קיבל תודות: 123 פעמים

נושא שלא נקרא #7 

האם ההמלצה של THX ל-SPL של 85dB לעומת 75dB של שאר היצרנים, נובעת מסוג הציוד או מסיבה אחרת?

mbd (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3384
הצטרף: מאי 2013
נתן תודות: 26 פעמים
קיבל תודות: 1812 פעמים

נושא שלא נקרא #8 

85DB SPL זה ה REFERENCE הקולנועי המקורי ללא ההנחתה [10DB] שמבוצעת ע'י היצרנים [הגברה ורמקולים]
וב MIX המיוחד עבור BD לניגון בבית . אבל כדי להיות מסוגלים לנגן את זה ב REFERENCE הקולנועי 0'
ללא עיווטים ונזק לציוד חייבים להשתמש בציוד מיוחד [שנוצר עבור זה] וכל הציוד שהוא THX מוסמך מסוגל לכך.

Alon_Solo
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4147
הצטרף: ספטמבר 2008
מיקום: קרית אונו
נתן תודות: 71 פעמים
קיבל תודות: 443 פעמים

נושא שלא נקרא #9 

mbd כתב:85DB SPL זה ה REFERENCE הקולנועי המקורי ללא ההנחתה [10DB] שמבוצעת ע'י היצרנים [הגברה ורמקולים]
וב MIX המיוחד עבור BD לניגון בבית . אבל כדי להיות מסוגלים לנגן את זה ב REFERENCE הקולנועי 0'
ללא עיווטים ונזק לציוד חייבים להשתמש בציוד מיוחד [שנוצר עבור זה] וכל הציוד שהוא THX מוסמך מסוגל לכך.
...
·רק לחזק את דברי ידידינו (שממש לא צריך חיזוק), שמעתי לא מזמן הסבר של מומחה סאונד שעושה מיקסים עבור סרטים שמשוחררים לצרכן הביתי. אכן יש את העיניין שבבית, להבדיל מקולנוע, קצת קשה לשמוע ב-85 בגלל שזאת עוצמה גבוהה ולכן לבית הרפרנס הוא 75. זה כמובן הגיוני מאוד כי לרוב האנשים יש שכנים / הנהלה שלא יקבלו את העוצמות בברכה שלא לדבר שלמעטים יש ציוד קל"ב מתאים.
הקושי הוא לעשות פס קול אחד שישמע טוב אצל כולם ולכן יש התאמה לאיזשהו מכנה משותף - והוא נמוך לצערינו.

Balance
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 2528
הצטרף: פברואר 2008
נתן תודות: 82 פעמים
קיבל תודות: 123 פעמים

נושא שלא נקרא #10 

mbd כתב:85DB SPL זה ה REFERENCE הקולנועי המקורי ללא ההנחתה [10DB] שמבוצעת ע'י היצרנים [הגברה ורמקולים]
וב MIX המיוחד עבור BD לניגון בבית . אבל כדי להיות מסוגלים לנגן את זה ב REFERENCE הקולנועי 0'
ללא עיווטים ונזק לציוד חייבים להשתמש בציוד מיוחד [שנוצר עבור זה] וכל הציוד שהוא THX מוסמך מסוגל לכך.
...
·


מה ההבדל בין לכוון ל- 75 ואז להגביר ווליום לבין לכוון מראש ל- 85?

mbd (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3384
הצטרף: מאי 2013
נתן תודות: 26 פעמים
קיבל תודות: 1812 פעמים

נושא שלא נקרא #11 

ההבדל הוא לא בלהגביר את הווליום ל 85 .
ההבדל הוא להיות מסוגל לנגן מקור שהוקלט ב 85DB REFERENCE
ב REFERENCE 0 בבית בלי לעווט את ה SOUND או לפרק את הרמקול/מגבר.

Balance
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 2528
הצטרף: פברואר 2008
נתן תודות: 82 פעמים
קיבל תודות: 123 פעמים

נושא שלא נקרא #12 

mbd כתב:ההבדל הוא לא בלהגביר את הווליום ל 85 .
ההבדל הוא להיות מסוגל לנגן מקור שהוקלט ב 85DB REFERENCE
ב REFERENCE 0 בבית בלי לעווט את ה SOUND או לפרק את הרמקול/מגבר.
...
·

עדיין לא ענית על שאלתי...
האם יש הבדל בין לכוון ל-75 ולהגביר ווליום ראשי לבין לכוון מראש ל-85 ולהוריד את הווליום הראשי במידת הצורך?

Alon_Solo
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4147
הצטרף: ספטמבר 2008
מיקום: קרית אונו
נתן תודות: 71 פעמים
קיבל תודות: 443 פעמים

נושא שלא נקרא #13 

@Balance
·הוא ענה לך באופן מלא שיש הבדל.
הכיול נעשה כדי שתגיע ל"תנאי מעבדה" בבית ותשמע בדיוק איך שיוצר המיקס התכוון.
כל דבר אחר יוסיף עיוות מסוים. לא אומר שזה משהו מורגש אל שזה לא אופטימאלי.
אם עכשיו תקליט אותי מדבר ותרצה להשמיע את ההקלטה כך שזה ישמע בדיוק כמו שאתה שמעת את זה ולא חזק יותר או חלש יותר או מעוות - יש צורך שיהיה סטנדרט להקלטה וסטנדרט להשמעה. כאן יש סטנדרט והכיול נעשה כדי לעמוד בו בדיוק המירבי.

mbd (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3384
הצטרף: מאי 2013
נתן תודות: 26 פעמים
קיבל תודות: 1812 פעמים

נושא שלא נקרא #14 

Balance כתב:
...
...
·

עדיין לא ענית על שאלתי...
האם יש הבדל בין לכוון ל-75 ולהגביר ווליום ראשי לבין לכוון מראש ל-85 ולהוריד את הווליום הראשי במידת הצורך?
...
·
אם הבנתי נכון את השאלה אז כן יש הבדל.
כל רסיבר שיוצא מבית החרושת של היצרן יוצא מכויל ומותאם לעבודה בדרך מסויימת.
רסיבר רגיל [לא THX] יוצא בין היתר מכויל ותואם עבודה ב REFERENCE של 75DB
כשמבצעים כיול בבית והרסיבר משמיע PINK NOISE הוא אוטומטי מושמע ל 75DB
ב REFERENCE 0 כשמשתמשים בזמן הכיול במד SPL ניתן לבדוק כל רמקול במקום
הישיבה המרכזי וכמובן לשנות את העוצמה של כל אחד מהרמקולים ל75DB בהתאמה
למרחק והדגם של הרמקולים שאילו הם המשתנים בכיול.אם מנסים להגביר את עוצמת
ה PINK NOISE בזמן הכיול [יש מכשירים שלא מאפשרים את זה] כשמנסים לנגן
ב REFERENCE 0 הצליל יצא מעווט ויכול להגרם נזק גם להגברה וגם לרמקול.
לעומת זאת במכשירים עם הסמכת THX בדרך כלל כשבוחרים בהתקנת THX יש
אפשרות לכיול ב 85DB REFERENCE 0 ומערכת הכיול באופן אוטומטי משמיעה
את הצליל המתאים. לאחר מכן בהשמעה דרך רמקולים נכונים הצליל לא מתעווט.
מקווה שההסבר היה מובן.

Lior_M
סמל אישי של משתמש
חבר שלא מהעולם הזה
חבר שלא מהעולם הזה
הודעות: 7870
הצטרף: מרץ 2006
מיקום: נס-ציונה
נתן תודות: 404 פעמים
קיבל תודות: 390 פעמים

נושא שלא נקרא #15 

עוצמת הכיול לא רלוונטית לרפרנס level.
עוצמת הכיול נבחרה כפשרה בין מה שהמיקרופון צריך ( יחס אות לרעש ) לבין עוצמה סבירה לאדם שנמצא בחדר.
רפרנס level בכותרי bd הוא משהו מוחלט לפי תקן . עד 105db לכל הערוצים ועד 115db עבור ערוץ ה lfe. כאשר משאירים 20db עבור headroom
כלומר המיקסים נעים סביב ה 85db לכלל הערוצים ו 95db עבור ה lfe.

המיקסים לקולנוע לא רלונטים, בעבר היו משתמשים באותו המיקס גם עבור כותרי ה dvd ואז נולד ה thx re eq שניסה לפתור את הבעיות שצצו בניגון מיקס שיועד לחדרים גדולים בחדר קטן.
היום ממקססים מחדש עבור כותרי bd ורוב המיקסים בכותרי BD נעים סביב ה 85db כאשר נהוג להשאיר כאמור 20db headroom . ה headroom הוא זה שמגדיר את הדינמיות של המיקס.
יש מעט סרטים שמתעלמים מההמלצה וממקסים הכל סביב ה 105/115 . מיותר לציין שהמיקסים האלה נשמעים גרוע כי בלאו הכי אף אחד לא יכול להגיע בבית לעוצמות האלו (ראו הערה ) ואנחנו נשארים עם מיקס דחוס ולא דינאמי.
הערה - בהנחה שמדובר בחדר בגודל סביר ואתם יושבים 3-4 מטר מהרמקולים , באזור ה 85db השיער מתחיל להתעופף לכם.
לפי מחקרים/שאלונים/פוסטים באתרי אודיו, רוב האנשים שומעים במערכת מכויילת בין 15-18db מתחת לרפרנס level .

עוד חומר קריאה
http://www.acousticfrontiers.com/201331 ... nce-level/

ליאור
בעבר טכנאי סאונד באולפני טריטון כיום עוסק בתחום ההי-טק.
הקולנוע שלי

שלח תגובה

חזור אל “אודיו רב-ערוצי (ק''ב)”