DOLBY ATMOS כמה הבהרות בנושאי הרכב, התקנה, וכיול.

אודיו בקולנוע-ביתי ופורמטים רב-ערוציים - רסיברים, מגברי כח-רב ערוציים, פרוססורי-אודיו וכו'
mbd (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3382
הצטרף: מאי 2013
נתן תודות: 26 פעמים
קיבל תודות: 1809 פעמים

DOLBY ATMOS כמה הבהרות בנושאי הרכב, התקנה, וכיול.

נושא שלא נקרא #1 

מאחר וחלק מחברי הפורום רוכשים כיום רסיברים או אולי פרוססורים חדשים וכנראה שרובם יגיעו

עם לפחות פורמט חדש אחד כשנכון לעכשיו זה נראה ATMOS . חשבתי לנסות ולהבהיר כמה דברים

שאולי לא כל כך ברורים בקשר להתקנה נכונה של המערכת החדשה אם עומדים להתקין כזאת.

הרכב המערכת כמובן תלוי ברסיבר שנירכש. כמה ערוצים הוא מסוגל לספק באופן כולל. הכוונה היא

שקימות כמה אפשרויות. ערוצים מוגברים. PREOUTS . ויכולת פיענוח. מבלי להכליל את יציאות הסאב

בכל הרסיברים הסטנדרטיים כיום האפשרויות נעות בין 7 ל 13 ערוצים. כאשר ה 13 זה ב PREOUTS .

המספר הגבוה של ערוצים מוגברים הוא 9 ויכולת הפענוח היא 11 . זה בקשר ליכולות ולאפשרויות.

הדבר השני הוא כמה ערוצים/רמקולים אתם רוצים/יכולים באמת להתקין [מבלי לישון במדרגות] .

השילוב הקטן ביותר זה 5.1.2 והגבוה ביותר 9.1.2 ובמקרים מסוימים 9.1.4 כל אלו מסוגלים

לספק פענוח ברמה כזאת או אחרת לפורמטים החדשים אתם חייבים להחליט באיזו רמה לבצע את ההתקנה.

היות ולחלק מהחברים יש כבר מערכות קיימות של 5.1 או 7.1 אז כאן הבסיס כבר קיים וניתן לבנות

עליו את השאר בקלות יחסית. צריך להבהיר שתמיד ניתן להוסיף רמקולים כמובן לפי המגבלות של הרסיבר

והחדר. [בסיפור שלכם עם ההנהלה... אני לא מתערב] . לכל אחת מההתקנות יש בעיקרון 3 אפשרויות.

1.רמקולים בתיקרה שקועים או חיצוניים [האפשרות הטובה והאיכותית ביותר]

2.רמקולים יעודיים ל ATMOS רצפתיים או רק החלק שמונח על האחרים. [אפשרות פשרה למי שאין ברירה]

3.שילוב של האפשרויות הקודמות 2 בתיקרה ו 2 יעודיים. [פרווה]

כך שצעד ראשון חייבים להחליט על מספר הרמקולים ועל דרך היישום של ההתקנה. ע'פ ההחלטה תוכלו

לדעת איזה רמקולים לרכוש עבור האפשרות שנבחרה.

לאחר ההכרזה על ATMOS לקולנוע הביתי פרסמה DOLBY סט הגדרות ו SPECS חדשים עבור התקנת

וכיול המערכות הביתיות בדרך הנכונה. וקיימים הבדלים לעומת ההתקנות עד עכשיו. אבל הבעיה היא שהנתונים

לא פורסמו לציבור הרחב ורק הועברו ליצרנים [רסיברים ורמקולים] אשר מסיבות שונות לא עדכנו את הציבור

באופן ברור אבל ע'פ החוק היו חייבים לפרסם את נייר ההגדרות החדשות והם העלו את הנייר לרשת אבל לא

דיווחו על כך והציבור [חובבי הענף] בעצם לא ידע על כך. לכן אני רוצה לציין חלק מהשינויים ל ATMOS אשר

נוגעים/יכולים להשפיע על איכות השמע בבית עם מערכת ATMOS . כיום המערכות הם 5.1 או 7.1 ערוצים

[ואני מדבר על קידוד DOLBY מקורי] כאשר 3 רמקולים [הקידמיים] נחשבים/נקראים ראשיים והאחרים [לא הסאב]

SURROUND [הקפיים] כאשר גובה ההתקנה המומלץ עבורם היה בין 60/75 סמ' מעל לגובה האוזניים בנקודת

הישיבה המרכזית [כמובן בהתקנה אידיאלית] . אבל בהתקנת ATMOS הדברים השתנו וישנם המלצות חדשות

[של DOLBY] הדבר הראשון הוא שבמערכת ATMOS כל הרמקולים שהם לא OBJECTS [הכוונה 5/7/9]

ע'פ ההתקנה נחשבים כערוציים ורק ה OBJECTS נחשבים כ SURROUND . הדבר השני הוא שהגובה המומלץ

לכל הרמקולים האלו זה כ 1.20 מ' מהריצפה. זה נחשב ע'י DOLBY לגובה האוזן במצב ישיבה. וזה כולל את כל

הרמקולים. קידמיים צדדיים ואחוריים. כשאין ברירה ניתן לחרוג כ 20 סמ' כלפי מעלה. לא כולל את ה CENTER .

ההמלצה הנוספת של DOLBY לגבי סוג הרמקולים היא שכל הרמקולים במערכת ATMOS אמורים להיות

FULL RANGE כלומר להיות מסוגלים להעביר את מלא תחום התדרים וזה כולל גם את ה OBJECTS .

מאחר וב ATMOS אין בעצם הבדל בי ההקלטה ה MIX והקידוד לקולנוע מסחרי או ל BD ו וכל טווח התדרים

מוכנס לכל הערוצים ההמלצה של DOLBY היא FULL RANGE לכל הרמקולים. אם הרמקולים אשר בשימוש

לא מסוגלים לכך אז חייבים להשתמש בהגדרות CROSSOVER עבור הנמוכים אבל הרמקולים חייבים להיות

מסוגלים לרדת ל 90HZ וה CROSS לא מעל 100HZ . כל הרמקולים במערכת חייבים להיות מסוגלים לתפקד

כמו הקידמיים . ההמלצה עבור העליונים [OBJECTS] היא MONOPOLE רמקול כיווני אבל עם יכולת פיזור

רחבה. בכדי לאפשר אפילו למספר רמקולים קטן לפזר את הצלילים באופן טוב בחלל החדר. וכן ברור שהתדרים

הנמוכים הם לא כיווניים אבל בגלל ה MIX הם עדיין קיימים שם בדיוק כמו בקידמיים וכדי לקבל את אותו גוון

של צליל עוטף בלי שינויים משמעותיים ההמלצה היא FULL RANGE עוצמתיים לכולם. אני מצרף את הציטוט

של DOLBY לקולנוע ביתי.


Overhead Speakers

Overhead sound is a vital part of the Dolby Atmos experience.
There are a variety of options for adding this capability to a room.
One solution is to install speakers overhead. Most high-power,
full-frequency conventional overhead speakers with wide dispersion
characteristics will work in a Dolby Atmos home theater.

Characteristics

Dolby Atmos audio is mixed using discrete, full-range audio objects
that may move around anywhere in three-dimensional space. With this
in mind, overhead speakers should complement the frequency response,
output, and power-handling capabilities of the listener-level speakers.
Choose overhead speakers that are timbre matched as closely as possible
to the primary listener-level speakers. Overhead speakers with a wide
dispersion pattern are desirable for use in a Dolby Atmos system.
This will ensure the closest replication of the cinematic environment,
where overhead speakers are placed high above the listeners.

הסבר קצר מדוע היתה עד היום אי הבנה מסוימת הקשר לרמקולים העליונים. והסיפור הוא כזה.כש DOLBY הכריזו על

ATMOS לקולנוע הביתי הם הפתיעו כמעט את התעשיה ובמשך תקופה מסוימת לא סיפקו פרטים מלאים לגבי ה MIX

והקידוד לקולנוע הביתי כיוון שעדיין לא היו תכנים ל BD והם עצמם בדקו מה יעבוד טוב יותר בבית. יצרני הרמקולים הבינו

שיש כאן צורך ברמקולים עליונים לתיקרה אבל מחוסר מידע לסוג הרמקולים הם התחילו לפרסם את הרמקולים השקועים

שלהם כיעודיים ל ATMOS .אבל כמעט כל הרמקולים שהיו קיימים היו עבור שימוש למוזיקת רקע ולא עבור קולנוע ביתי

רובם יחסית חלשים עם אלמנטים קטנים וברך כלל יכולת פיזור רגילה/צרה דבר שכיום ברור שלא מתאים לשימוש עבור

OBJECTS במערכת ATMOS . והאמת היא שחלק מהלקוחות הראשונים באמת רכשו כאלה רמקולים. אבל לאחר ש DOLBY

מסרו ליצרנים את הדרישות וה SPECS עבור הרמקולים היצרנים החלו בייצור רמקולים מתאימים וקצת לפני CEDIA 2015

התחילו להופיע הרמקולים החדשים. כרגע יש כבר די הרבה יצרנים עם רמקולים שעונים על הדרישות [כולם מסוגלים לרדת

לפחות ל 50HZ ואפילו יותר נמוך] אני אצרף רשימה של היצרנים [מדובר בשקועים] IWC . לדוגמא ל GOLDENEAR יש

את סדרת Invisa שמכילה 6 דגמים שונים 1 יורד ל 27HZ ו 5 יורדים ל 25HZ .

ל KLIPSCH יש את השקועים החדשים שהוצגו ב CEDIA ואני מצרף את ה SPECS .

CDT-5800-C II In-Ceiling Speaker
Frequency Response: 49Hz-23KHz ± 3dB
SENSITIVITY: 95dB @ 2.83V / 1m
POWER HANDLING: 50W RMS / 200W Peak
NOMINAL IMPEDANCE: 8 ohms compatible
RECOMMENDED AMPLIFIER POWER: 100 W
Low Frequency Driver: 8" (20.32cm) pivoting Cerametallic cone woofer
CROSSOVER FREQUENCY: 2230Hz

וזה רק דגם אחד מהמבחר העצום של DEF-TEC .
Definitive Technology DI 5.5R
In-ceiling speaker
1" aluminum dome tweeter and 5-1/4" woofer
frequency response 28-30,000 Hz

זאת רק רשימה חלקית של יצרנים אשר מייצרים היום במיוחד עבור ATMOS .

Golden Ear
Atlantic Technology
Selby | Krix
Triad Speakers
Klipsch
Axiom
Definitive Technology
Truaudio
Monitor Audio
Jamo
Kestrel
JBL
Kef
B&W
Sonance
Polk Audio
MartinLogan
SpeakerCraft
RSL
Boston Acoustics
Niles
Infinity
focal
כפי שניתן לראות כרגע לא חסר יצרנים כאשר לכולם יש רמקולים שקועים שמסוגלים לפעול ב FULL RANGE .

עבור אלו שלא רוצים/יכולים להתקין שקועים קיימת האופציה להתקין תיקרתיים חיצוניים. גם כאן יש 2 אפשרויות.

אפשרות 1 זה רמקול צמוד תיקרה . ואפשרות 2 זה רמקול עם תושבת/רגל קטנה אשר מוברגת לתיקרה. למען האמת

אפשרות 2 היא הטובה יותר מבחינת אפשרויות כיוון והתאמה לחלל החדר ומקום הישיבה המרכזי. ואפשרות 2 אולי

טובה יותר מבחינה קוסמטית ומושכת פחות צומת לב. ורק כדי להבהיר ב 1 קיימת האפשרות לכוון את האלמנטים

לכיוון הרצוי/הדרוש . בחדרים קטנים קיימת אפשרות נוספת להתקנה כאשר לא רוצים/יכולים להתקין בתיקרה עצמה.

ניתן להתקין על תושבת בנקודת החיבור בין הקיר לתיקרה ולכוון את כולם ישירות לנקודת הישיבה המרכזית. היות

והחדר קטן וצר יחסית הצלילים יכסו את כל השטח בלי בעיה. [אבל כמובן שזאת פשרה מחוסר ברירה].

האפשרות הקלה ביותר ליישום ATMOS היא הוספת יחידות/רמקולים יעודיים ל ATMOS כאשר אלו יכולים להגיע

ב 3 צורות. רצפתיים. מדפיים. או יחידות תוספת להנחה על הרמקולים הקיימים כבר במערכת. ברצפתיים ובמדפיים

החלק העליון מובנה באופן יעודי ל ATMOS כאשר האלמנטים כבר פונים בזווית הנכונה לעבר התיקרה והצליל החוזר

אמור להגיע לאזור הישיבה. ברור שזאת פשרה לדבר האמיתי אבל למי שאין ברירה אחרת זה עדיין מאפשר דרך להנות

מהפורמטים החדשים. קיימים כרגע די הרבה יצרנים אשר מייצרים את הרמקולים היעודיים ל ATMOS . ב CEDIA

האחרונה SpeakerCraft הציגו תוספת יעודית ל ATMOS עבור רמקולים שקועי קיר קידמי עם הטייה לתיקרה

וכיוון לייזר לכיוון מהתיקרה לאיזור הישיבה. כל הרמקולים היעודיים מגיעים כ FULL RANGE עם פיזור צליל רחב.

האפשרות האחרונה היא שילוב של האפשרויות הקודמות. 2 בתיקרה ו 2 יעודיים. גם זאת נחשבת כפשרה אבל

עם התקנה נכונה ורמקולים טובים מתקבלת תוצאה די טובה ומהנה.

ההתקנה עצמה. [המלצות DOLBY להתקנת רמקולים עבור ATMOS]

[imgbig]http://i.imgur.com/QBgXXpN.png[/imgbig]
כמעט כל אפשרויות ההתקנה הביתית למכשירים ג'נרים


כל מי שראה תמונות/שירטוטים של הנחיות DOLBY להתקנת הרמקולים בוודאי שם לב שמקום הישיבה המרכזי

נמצא כמעט תמיד באמצע החדר והרמקולים האחוריים כ 1.5מ' - 2.0מ' מאחרי איזור הישיבה. אז כן זה אולי

הסידור האידיאלי אבל לא תמיד פרקטי/אפשרי במיוחד כאשר המערכת מותקנת בסלון ישראלי ממוצא שבו כרגע

כנראה מותקנות רוב המערכות. ברור שבחדר קולנוע יעודי האפשרויות שונות ובדרך כלל ישנה אפשרות להתקנה

בהתאם להמלצות. עבור מי שיחליט להשתמש ברמקולים יעודיים בעצם אין הרבה מה לחשוב. עם משתמשים

רק בזוג אחד אז ההמלצה היא להשתמש כתוספת על הקידמיים והיות והם כבר מגיעים עם הזווית הנכונה אין

הרבה אפשרויות לשינויים. אם מחליטים וקיימת האפשרות [של פיענוח והגברה] להשתמש ב 4 רמקולים אז

המיקום המומלץ עבור הזוג השני זה על הרמקולים האחוריים [לא על הצדדיים] וגם כאן הזוויות כבר מובנות.

[imgbig]http://i.imgur.com/auENQM1.jpg[/imgbig]
מערכת עם רמקולים יעודיים 7.1.4


אבל. כפי שציינתי המלצות DOLBY הם כאשר איזור הישיבה מרוחק מהקיר האחורי ולפי זה מחושבות זוויות

הרמקולים. היות וכמעט בכל ההתקנות בסלון הספה/איזור הישיבה המרכזי צמודים לקיר האחורי הדברים

קצת שונים. DOLBY לא ממליצים על התקנה צמודה לקיר האחורי [אבל הם לא מתגוררים בסלון ישראלי]

כאן חייבים לעשות כמה שינויים. דבר ראשון חייבים לשנות את הזווית בה יורים הרמקולים כלפי התיקרה.

יש 2 דרכים לעשות זאת. דרך אחת היא להרים את החלק האחורי של הרמקולים בכדי להגדיל את הזווית.

והדרך השניה היא בעזרת מערכת הכיול. [כרגע רק דגמים מסויימים של YAMAHA עושים זאת מבין הג'נרים]

וזאת רק אחת הסיבות מדוע מערכות הכיול חייבות להתעדכן ולהתאים את עצמן לאפשרויות ולצרכים החדשים.

הדבר האידיאלי זה שילוב של 2 הדרכים שהזכרתי כדי לקבל תוצאה טובה. אבל אם מערכת הכיול לא יכולה

לפצות עבור הזוויות אז חייבים לשחק עם הזווית של הרמקולים עצמם עד לקבלת צליל המעטפת הטוב ביותר

באיזור הישיבה. הדבר השני שחייבים לשים אליו לב זה גובה הרמקולים. הרמקולים היעודיים לא אמורים להיות

גבוהים יותר מ 40% מגובה הקיר עד לתיקרה. והסיבה היא שבכדי לקבל החזר צליל נכון מהתיקרה הרהקולים

לא יכולים להיות קרובים מידי לתיקרה. זאת גם הסיבה הנוספת מדוע הגובה המומלץ לכל הרמקולים הוא

כ 1.20מ' ואז הרמקולים אשר יושבים עליהם עדיין בגובה המתאים.

תמונה
מערכת עם רמקולים תיקרתיים 7.1.4


כאשר מחליטים להתקין רמקולים בתיקרה עצמה [שקועים או חיצוניים] ישנם כמה כללים שצריך לשמור .

המרחק מהקירות הצדדיים אמור להיות כ 1/3 מרוחב החדר/איזור השמע. ולא משנה בכמה רמקולים משתמשים.

כאשר משתמשים רק בזוג 1 רצוי להתקין כ 2/3 מהמרחק בין הקידמיים למקום הישיבה המרכזי ולכוון את

זווית האלמנטים לכיוון מקומות הישיבה. אם לא משתמשים ברמקולים עם פיזור רחב רצוי לכוון את זווית

האלמנטים למקום הישיבה המרכזי. אם מתקינים 4 רמקולים בתיקרה וקיים מרחק בין מקום הישיבה והקיר

האחורי אז הזוג האחורי אמור להיות מותקן בערך במחצית הדרך בין הקיר האחורי למקום הישיבה והזוג

הקידמי במחצית הדרך בין הקידמיים למקום הישיבה. אם מקום הישיבה צמוד לקיר האחורי אז הזוג האחורי

אמור להיות כ 50סמ' מהקיר האחורי וזוויות האלמנטים לכיוון איזור הישיבה. אם מערכת הכיול מסוגלת

לתאם ולפצות על הזוויות בזמן הכיול תובוצע התאמה נוספת לצלילים אבל אם לא אז רצוי להשתמש במודד

SPL כדי להבטיח איזון נכון בין כל הרמקולים. כאשר נעשית התקנה משולבת אז הדרך העדיפה היא להתקין

את היעודיים על גבי הקידמיים ואת הזוג בתיקרה כמטר 1 מהקיר האחורי. כלל נוסף ודי ברור הוא את הרמקולים

ל OBJECTS מתקינים רק בזוגות [L+R] . היכן מתאים ולא מתאים להתקין. לא מומלץ להתקין תקרתיים

בתיקרה בגובה של יותר מ 3.5מ' למרות ש DOLBY טוענים שניתן להתקין עד גובה של 4.5מ' זה לא

עובד טוב [בדקתי] רמקולים יעודיים לא מומלץ להתקין בחדר עם תיקרה קמורה כיוון שהכיפה תפנה את

הצלילים לכיוונים שונים מהרצוי. כמו כן לא מומלץ להתקין יעודיים אם קיימים חומרים סופגים בתיקרה

היות וחלק מהצלילים יספג בתיקרה ולא יחזור לחדר עצמו במלא העוצמה והאיכות תפגע.

[imgbig]http://i.imgur.com/iWwlNZw.jpg[/imgbig]
מערכת עם רמקולים תיקרתיים 7.1.4 מכל הזוויות


לאחר שבחרנו והתקנו הגיע זמן הכיול.

קיימות מערכות כיול שונות אבל ההמלצות של DOLBY עבור ATMOS תקפות לכולן. וההמלצות למערכת

ATMOS שונות מהמלצות הכיול המוכרות לכולם עד היום וגם יספקו הסבר לכמה מההמלצות האחרות.

נכון להיום ההמלצות למערכת ביתית הינחו REFERENCE של 75DB עבור כל הערוצים בנקודת הישיבה

המרכזית. ואמנם בכיול אוטומטי בכל מערכות הכיול במכשירים הקיימים ה PINK NOISE אמור לספק

גל אוטומטי בעוצמה של 75DB ובזמן הכיול לא ניתן לשנות את עוצמת ה MASTER VOLUME במכשיר.

בעלי מכשירים עם מערכת כיול של אודסיי מוזמנים לנסות בזמן כיול אוטומטי. ובכן ההמלצות החדשות

של DOLBY הם כיול בעוצמה של בין 79DB ל 82DB עבור כל הרמקולים במערכת ותוספת של 10DB

לסאב. כל זה כמובן תלוי באיכות והיכולת של הרמקולים . מדובר ביכולת לעבודה קבועה ולכך צריך להוסיף

כ 20DB ב PEAK . הסיבה לכך היא שפס הקול ל ATMOS מגיע ל BD ישירות מה MIX הקולנועי ללא

הפחתה בעוצמה. יתכן וזה מבהיר יותר את הצורך וההמלצה של DOLBY עבור רמקולים FULL RANGE

לכל הערוצים. ובנוסף מבהיר גם מדוע מערכות הכיול במתכונתם הנוכחית לא מותאמות לעבודה נכונה

עם ATMOS . כמובן שאפשר בעזרת מודד SPL להעלות את העוצמה של הערוצים באופן ידני לאחר הכיול

אבל זה אומר שהמערכת כוילה לעבודה ב 75DB ועוצמת הערוצים הוגברה אבל ללא כיול נכון. כך שעבור

מי שרציני לגבי כיול המערכת זה לא מה שרצוי. רק לצורך דוגמא כמעט כל מערכות הכיול במכשירי HI-END

מסוגלות להגדיר את עוצמת הצליל לכיול וזה מאפשר כיול בעוצמה הנכונה אבל דבר נוסף שהמערכת

חייבת לכיול נכון זו היכולת לבדוק ולפצות בהתאם לזוויות הנכונות . כל הצרכים והיכולות הללו דורשים

יכולת עיבוד וזיכרון חזקים ומהירים. זאת הסיבה ש YAMAHA מפעילים את המערכת ב PRE/PRO החדש

עם מעבד 64 לעומת כל השאר שמשתמשים ב 32 . רוב מכשירי ה HI-END משתמשים במערכות

חיצוניות דרך המחשב ואז אין להם את בעית העיבוד. ואלו שמשתמשים במערכת מובנת משתמשים

ב 64 וגם יותר. הדבר האחרון זה לגבי כיול הסאב. הקידוד של ATMOS הוא רק לסאב יחיד אבל ניתן

בעצם להשתמש במספר לא מוגבל של סאבים אבל בכפוף להמלצות. אם רוצים להשתמש ביותר

מסאב אחד ההמלצה היא לשרשר את הסאבים לאותה יציאה למרות שבחלק מהמכשירים היום ניתן

למצוא 2 יציאות ואפילו אפשרות כיול ניפרדת עבור כל סאב. ההמלצה היא להתעלם מהיציאה השניה

ולבצע כיול רק לסאב 1 ואליו לשרשר את הנוסף כך הם יקבלו בדיוק את אותו קידוד יעודי ל ATMOS

למען האמת זאת ההמלצה ש THX ממליצים כבר הרבה שנים ו DOLBY אימצו. בהתקנת סאב 1

המיקום המומלץ הוא מלפנים בין ה CENTER לאחד הצדדים לפי האפשרויות בחדר עצמו. במקרה

של 2 גם כאן במידה ואפשר מומלץ את שניהם קדימה משני צידי ה CENTER .כפי שכבר הזכרתי

לאחר כיול הסאב צריך להוסיף 10DB לעוצמה שלו. אבל אם זה נשמע חזק מידי או מעוות ו BOOMY

אפשר להנמיך עד לקבלת תוצאה ראויה.

לסיום כמה פרטים נוספים. היות ו DOLBY לא מוכרים דבר ללקוחות פרטיים ואך ורק ליצרנים הם

לא חייבים לפרסם את ההמלצות ואת הנתונים לצרכנים. אבל ע'פ החוק הם חייבים לספק אותם

ליצרנים והם חייבים לפרסם את המידע. והם עשו זאת דרך הרשת בתור PDF אבל לא באמת יידעו

את הציבור בפירסום. היצרנים חששו שקיימים יותר מידי שינויים תוספות וחידושים בפורמט החדש

וזה עלול לפגוע במכירות של המכשירים ושל הרמקולים היעודיים . כש DOLBY החליטו לצאת עם

הפורמט הביתי הם פנו ל ONKYO בכדי לייצר ולבחון את הרסיבר הראשון וגם את הרמקולים

היעודיים הראשונים שיאפשרו לנסות ולבדוק איך ישמע הפורמט עם הרמקולים החדשים היות

ו DOLBY הבינו שלא כולם יוכלו/יסכימו להתקין רמקולים בתיקרה . לכן הם פיתחו את הרמקול

בעצמם ונתנו ל 3 יצרנים לייצר דגמים שונים. כך בעצם נולד ה 636 של ONKYO ומערכת הרמקולים

הנילווים אליו.

מצורפות תמונות של אפשרויות הרמקולים השונים עבור ATMOS . תיקרתיים. רצפתיים עם
ATMOS מובנה. מדפיים עם ATMOS מובנה. ותוספות ה ATMOS בנפרד להנחה על רמקולים.
תיקרתיים
[imgbig]http://i.imgur.com/QFAC8dL.jpg[/imgbig]

[imgbig]http://i.imgur.com/0Fb5gIq.jpg[/imgbig]

תמונה

[imgbig]http://i.imgur.com/Eh31lOF.jpg[/imgbig]
THX
תמונה

דוגמא לצמוד תיקרה
[imgbig]http://i.imgur.com/o1xvpC8.jpg[/imgbig]
ריצפתי + יעודי ותוספת להנחה.
[imgbig]http://i.imgur.com/C3pJ7Io.jpg[/imgbig]

תוספת
תמונה

[imgbig]http://i.imgur.com/moLaR84.jpg[/imgbig]

מדפי
[imgbig]http://i.imgur.com/4lN5KGD.jpg[/imgbig]

אני מקווה שהמידע יעזור קצת לחברים אשר מעוניינים ביישום של ATMOS בבית.

כל שנשאר זה רק להתקין ולהנות.

ride
סמל אישי של משתמש
אחראי תחום מקרנים
אחראי תחום מקרנים
הודעות: 6445
הצטרף: נובמבר 2004
שם מלא: יניב דיין
מיקום: יבנה
נתן תודות: 226 פעמים
קיבל תודות: 466 פעמים
יצירת קשר:

נושא שלא נקרא #2 

Respect ובענק ! תודה על המאמר המעלף (Y)

(G)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 2280
הצטרף: אפריל 2014
נתן תודות: 191 פעמים
קיבל תודות: 187 פעמים

נושא שלא נקרא #3 

תודה על המאמר!

ולשאלה, עד כמה רמקולים ש"יורים" לתקרה טובים לדמות סאונד שמגיע מהתקרה.
אני חושב, שרמקולים ש"יורים" לתקרה יהיו אפקטיבים רק מעוצמה מסויימת ומעלה, הרי אם הסאונד יהיה חלש, קרוב לוודאי
שהוא בקושי "יגיע" לתקרה ויקפוץ חזרה לאזני המאזין.(עקב העוצמה הנמוכה הוא כנראה ישמע מקדימה ולא מלמעלה)

menny
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד
הודעות: 914
הצטרף: יוני 2009
נתן תודות: 459 פעמים
קיבל תודות: 117 פעמים

נושא שלא נקרא #4 

תודה רבה

mbd (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3382
הצטרף: מאי 2013
נתן תודות: 26 פעמים
קיבל תודות: 1809 פעמים

נושא שלא נקרא #5 

לאחר כיול נכון ומדויק הצלילים של כל הרמקולים אמורים להגיע לנקודת הישיבה המרכזית
באותה עוצמה ובאותו הזמן. בהנחה שלא מורידים רק את עוצמת היעודיים ומורידים את
עוצמת כל הרמקולים במערכת ממשיכים לשמוע את כל הערוצים בלי קשר לעוצמת הניגון
גם בעוצמות נמוכות עדיין שומעים את הצלילים די טוב. אבל תמיד יהיה הבדל לעומת הצליל
שמגיע מרמקולים שמותקנים בתיקרה.

MrHicUp
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1548
הצטרף: יוני 2006
מיקום: רמת הגולן
נתן תודות: 110 פעמים
קיבל תודות: 48 פעמים

נושא שלא נקרא #6 

שאני אבין, נניח שרכשתי שניים או ארבעה רמקולים לדולבי לתקרה. מה בדיוק הולך בקדמיים+סנטר ולסראונד?
צריך גם משהו ייעודי או שרק את התוספת של האטמוס?
אם יש ברשותי סראונד דיפולאריים או ביפולאריים זה טוב? ומדפיים וסנטר שהייתי רוכש היום כבר לא עונים לדרישה אם הם לא full range? :?

mbd (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3382
הצטרף: מאי 2013
נתן תודות: 26 פעמים
קיבל תודות: 1809 פעמים

נושא שלא נקרא #7 

MrHicUp כתב:שאני אבין, נניח שרכשתי שניים או ארבעה רמקולים לדולבי לתקרה. מה בדיוק הולך בקדמיים+סנטר ולסראונד?
צריך גם משהו ייעודי או שרק את התוספת של האטמוס?
אם יש ברשותי סראונד דיפולאריים או ביפולאריים זה טוב? ומדפיים וסנטר שהייתי רוכש היום כבר לא עונים לדרישה אם הם לא full range? :?
...
·
אם רכשת 2 או 4 לתיקרה אתה כבר לא זקוק ליעודיים . כל מה שאתה זקוק לו זה הרכב רגיל לפי רצונך
5.1 או 7.1 . CENTER רצפתיים ומדפיים DP וגם BP כמעט תמיד מגיעים כ FULL RANGE ויעבדו טוב.
אין צורך להחליף אם יש לך את הציוד הזה שים לב לתחום התדרים ותחתוך בהתאם.

sam22
סמל אישי של משתמש
חבר במועדון ה-20K
חבר במועדון ה-20K
הודעות: 20360
הצטרף: נובמבר 2006
מיקום: תל אביב
נתן תודות: 938 פעמים
קיבל תודות: 819 פעמים

נושא שלא נקרא #8 

תודה רבה...איפה היית לפני שבוע.... הייתי חוסך לי מחקר.
לגבי גובה הסראונד בהמלצות החדשות, אני חייב להעיר,
עם כל הכבוד לדולבי, ויש כבוד, לשים סראונד בגובה האוזניים, זה יכול להפוך למטרד בהרבה מאוד מקרים ובהרבה מאוד סלונים.
לא כל פורמט הוא אטמוס
ולכן, אל תעבדו על פי הנחיות באופן עיוור, תפעילו שיקול דעת, אחרת תסיימו עם רמקולים שיושב לכם על הראש כמו מייבש שיער במספרה :)
או עם בליל צלילים נטולי כיוון
יש גם כאלו של KEF T301, הדגם הזה הוא 60 על 14 ועובי 3 ס"מ
 יש גם כאלו של KEF T301, הדגם הזה הוא 60 על 14 ועובי 3 ס"מ

mbd (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3382
הצטרף: מאי 2013
נתן תודות: 26 פעמים
קיבל תודות: 1809 פעמים

נושא שלא נקרא #9 

sam22 כתב:תודה רבה...איפה היית לפני שבוע.... הייתי חוסך לי מחקר.
לגבי גובה הסראונד בהמלצות החדשות, אני חייב להעיר,
עם כל הכבוד לדולבי, ויש כבוד, לשים סראונד בגובה האוזניים, זה יכול להפוך למטרד בהרבה מאוד מקרים ובהרבה מאוד סלונים.
לא כל פורמט הוא אטמוס
ולכן, אל תעבדו על פי הנחיות באופן עיוור, תפעילו שיקול דעת, אחרת תסיימו עם רמקולים שיושב לכם על הראש כמו מייבש שיער במספרה :)
או עם בליל צלילים נטולי כיוון
...
·
לגבי ה SURROUND זאת הסיבה שצינתי ש DOLBY מראים התקנות כאשר מקומות הישיבה
מרוחקים מהקיר האחורי והצדדי מרחק די גדול ואז הצלילים נשמעים טוב . אבל כשהקיר האחורי
והצדדי גובלים עם הספה זה כמובן סיפור שונה. בקשר לרמקול יש כבר די הרבה יצרנים שהחלו
לייצר צמודי תיקרה וזה אכן פתרון טוב מאוד במקום חציבה בתיקרה.

arikbi
חבר פעיל
חבר פעיל
הודעות: 54
הצטרף: דצמבר 2012
נתן תודות: 6 פעמים
קיבל תודות: 5 פעמים

נושא שלא נקרא #10 

תודה על המאמר! אני פשוט לומד מכל פוסט שלך.

אני לא מצליח להבין את המשפט הזה: ״המרחק מהקירות הצדדיים אמור להיות כ 1/3 מרוחב החדר/איזור השמע. ולא משנה בכמה רמקולים משתמשים. ״

לפי האיור שלהם התיקרתיים נמצאים פחות או יותר בקו אחד עם הקידמיים, האם אתה אומר שהם אמורים להיות מרכזיים יותר?

אני בדיוק מתכנן לקדוח ביום ראשון בתקרה האקוסטית עבור רמקולי האטמוס בחדר יעודי שאני בונה, מבחינת המיקום ביחס לקירות הקידמיים והאחוריים אני כמו שציטטת אבל מבחינת קירות הצד אני לא סגור.

גודל החדר הוא בערך 7 על 5 גובה של בערך 2.5 (לפני הנמכה) ואני מתכנן מערך של 7.1.4.

שוב תודה!

mbd (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3382
הצטרף: מאי 2013
נתן תודות: 26 פעמים
קיבל תודות: 1809 פעמים

נושא שלא נקרא #11 

הכל תלוי במיקום של הקידמיים ואיך/היכן הם ממוקמים בחדר יחסית לרוחבו.
אבל עקרונית התיקרתיים אמורים להיות קצת יותר מרכזיים מהקידמיים היות
ולא רצוי שהם יהיו קרובים מידי לקירות הצדדיים. שים לב שבשירטוטים שלהם
החדר הוא במידות אידיאליות . במציאות שלנו קשה למצוא מידות כאלה.

arikbi
חבר פעיל
חבר פעיל
הודעות: 54
הצטרף: דצמבר 2012
נתן תודות: 6 פעמים
קיבל תודות: 5 פעמים

נושא שלא נקרא #12 

אוקי, ובהנחה שהחדר הוא מלבן כמעט מושלם לפי המידות שנתתי והקידמיים נמצאים בפינות הקיר הקידמי (הייתי מצרף תמונה אבל לא נראה לי שזה יעזור) באיזה מרחק מקירות הצד היית ממקם את רמקולי התקרה?

nirmv
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1416
הצטרף: אוגוסט 2006
נתן תודות: 59 פעמים
קיבל תודות: 117 פעמים

נושא שלא נקרא #13 

מאמר רפרנס! למה לא להפוך לכתבה באתר? מנהלים..

אני מתחיל עכשיו בתכנון של בית פרטי, הדרישה הראשונה לאדריכלית (לפני מספר חדרים אפילו) - סלון אטמוס! חחח...

mbd (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 3382
הצטרף: מאי 2013
נתן תודות: 26 פעמים
קיבל תודות: 1809 פעמים

נושא שלא נקרא #14 

arikbi כתב:אוקי, ובהנחה שהחדר הוא מלבן כמעט מושלם לפי המידות שנתתי והקידמיים נמצאים בפינות הקיר הקידמי (הייתי מצרף תמונה אבל לא נראה לי שזה יעזור) באיזה מרחק מקירות הצד היית ממקם את רמקולי התקרה?
...
·
בין 75 סמ' ל 1 מ' ולכוון את זווית הטוויטרים לאיזור הישיבה .

arikbi
חבר פעיל
חבר פעיל
הודעות: 54
הצטרף: דצמבר 2012
נתן תודות: 6 פעמים
קיבל תודות: 5 פעמים

נושא שלא נקרא #15 

מצוין, אני אמקם את השקועים כמטר מהקיר כי בשקועים שקניתי אין אפשרות לכוון את הטוויטרים.

שלח תגובה

חזור אל “אודיו רב-ערוצי (ק''ב)”