מאמרים אחרונים

שתף בפייסבוק שיתוף בפייסבוק
RSS - מאמריםמאמרים
RSS - פורומיםפורומים
דווח למנהל דיווח למנהל
קישור לעמוד זה קישור לעמוד זה
עוד בקבוצת HT



תעלומת הפטיפון


עמוד 1 מתוך 2
עבור לעמוד  1  |  2  |  הבא 
   פורומים > אודיו > אודיו אנלוגי
מחבר הודעה
AssafAviv (אסף אביב)
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  Sep 29, 2005

מיקום: הרצליה
הבעות תודה: 2
מספר הודעות: 800

 #1  נשלח: שבת 29/10/2005 5:12
תעלומת הפטיפון

תמיד עיניינה אותי השאלה הזו ואף פעם לא חשבתי על תשובה הגיונית....

אז ככה...
לפטיפון יש מחט 1, כמו שאנחנו יודעים, ורוב התקליטים מוקלטים בצורה של 2 ערוצים זאת אומרת סטריאו , ויש כאילה שגם 4, הקוואדרופוניים.

משגע אותי , איך זה שהחילוק בין הערוצים יכול להיות מוחלט, בין 2 או 4 ערוצים, בתוך תעלה אחת!, עם מחט אחת....

לתשובתכם אודה
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
MartinHSabag (מרטין סבג)
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך:
  Nov 10, 2004

מיקום: כפר-סבא
הבעות תודה: 1569
מספר הודעות: 59061

 #2  נשלח: שבת 29/10/2005 12:41

עוד מעט מומחי הפטיפונים יגיעו (ziv_ayalon, danlo, דוחף_לויתן ושות'....)
_________________
Making Products, Mentor, Lecturer
twitter facebook linkedin
About.me
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
אילפור
עוסק בתחום
עוסק בתחום

הצטרף בתאריך:
  Feb 03, 2005

מיקום: ירושליים /ת"א
הבעות תודה: 17
מספר הודעות: 1029

 #3  נשלח: שבת 29/10/2005 13:02
פטיפון

החריטה של התקליט היא כזו שערוץ אחד הוא תנועה של המחט במישור האנכי, והשני במישור האופקי.
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
AssafAviv (אסף אביב)
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  Sep 29, 2005

מיקום: הרצליה
הבעות תודה: 2
מספר הודעות: 800

 #4  נשלח: שבת 29/10/2005 15:36

עוד לא נתן לי פיתרון הגיוני אני רוצה לדעת איך זה יכול להיות חילוק מוחלט ומושלם בין 4 או 2 ערוצים ... אם אפשר תיאור קצת יותר מפורט בבקשה....
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
motico (מוטי כהן)
כתב
כתב

הצטרף בתאריך:
  Mar 17, 2005

מיקום: גבעתיים
הבעות תודה: 114
מספר הודעות: 1435

 #5  נשלח: ב' 31/10/2005 23:00

combina22

קצת קשה להסביר בלי ציור אז שירבטתי איזה איור מצחיק בתקווה שזה יעזור בהבנה.

לחריץ בתקליט יש צורה של V .
על שיפוע צד ימין של ה V מוקלט (בצורת חריטה) ערוץ אחד ועל שיפוע צד שמאל של ה V מוקלט ערוץ שני.
קצה המחט זה יהלום שבנוי ככדור. במחטים הטובים יותר היהלום מעוצב בחיתוך של אליפסה. היהלום מורכב על מתכת זעירה שמסוגלת לנוע. בקצה המתכת יש מגנט. את המגנט חובקים 2 סלילים קבועים שמחוברים קשיח לראש הפטיפון.
תזוזה של המגנט גורמת לשדה מגנטי משתנה ליד הסלילים וזה יוצר את האות החשמלי שמועבר למגבר.

המחט שיושבת בחריץ נוגעת בצד ימין ובצד שמאל של ה V . שינוי בשיפוע בצד אחד גורם למחט לנוע מימין למטה לכיוון שמאל למעלה.
שינוי בשיפוע בצד השני גורם למחט לנוע משמאל למטה וימין למעלה.
המגנט כאמור מחובר ליהלום ולכן נע בהתאם לתזוזת היהלום.
זוית הסלילים יחסית למגנט היא כזאת, שתנועה של המגנט בשיפוע ימין משפיעה בעיקר על סליל ימין וותנועה בשיפוע השני משפיעה בעיקר על סליל שמאל.

למעשה כל סליל מקבל ערוץ נפרד ויוצר את ה STEREO הרצוי. תנועת המגנט שתיאורטית צריכה להשפיע רק על ערוץ אחד, מעשית, משפיעה במקצת גם על הערוץ השני כך שאין הפרדה מלאה בין הערוצים (משהו כמו 30-40dB).

4 ערוצים נוצרים אלקטרונית. בדומה ל PRO LOGIC, גם כאן לפני הכנסת המידע לתקליט, מקודדים בפאזות את הערוצים והופכים 4 ערוצים ל 2 ערוצים וזה מה שמוכנס לתקליט. האלקטרוניקה במגבר הופוכת את 2 הערוצים בחזרה ל 4 ערוצים.



| פרופיל | שלח הודעה | חפש
dudib (דודי)
חבר מכור קשה
חבר מכור קשה

הצטרף בתאריך:
  May 01, 2005

מיקום: מצפה יאבוייה על הים
הבעות תודה: 34
מספר הודעות: 5069

 #6  נשלח: ב' 31/10/2005 23:52

motico לא חשבתי אף פעם איך פטיפון עובד , אבל עכשיו הבנתי
תודה על ההסבר והציור
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
tamiral (תמיר אלוש)
חבר ותיק
חבר ותיק

הצטרף בתאריך:
  Apr 16, 2005

מיקום: ירושלים
מספר הודעות: 1171

 #7  נשלח: ג' 01/11/2005 2:48

אחלה הסבר!!
מובן וקולע.

גם אני לא ציפיתי אבל למדתי משהו

_________________
Good advise $5, me shut up $10
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
oferlaor (עפר לאור)
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך:
  Nov 10, 2004

מיקום: מודיעין, ישראל
הבעות תודה: 3675
מספר הודעות: 69052

 #8  נשלח: ג' 01/11/2005 8:33

הי מוטי.

מעניין מאוד - יש כאן הרבה CO DEPENDENCE בין הערוצים, לפחות לפי המימוש שאתה מציג.

הם זה לא פוגע בהפרדת הערוצים?

_________________
נודה לכם אם לא תשתפו את מחירי הקניות הקבוצתיות בכדי שנוכל לקיים עוד כאלה בעתיד
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
MartinHSabag (מרטין סבג)
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך:
  Nov 10, 2004

מיקום: כפר-סבא
הבעות תודה: 1569
מספר הודעות: 59061

 #9  נשלח: ג' 01/11/2005 13:09

אחלה הסבר מוטי, רק אוסיף שמה שהסברת הוא למעשה ראש MM - MOVING MAGNET, כמו כן יש ראש MC- MOVING COIL שבמקום מגנט שזז בין שני סלילים, מדובר על סליסל שזז בין מגנטים.
_________________
Making Products, Mentor, Lecturer
twitter facebook linkedin
About.me
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
kobb
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד

הצטרף בתאריך:
  Jan 18, 2005
מספר הודעות: 130

 #10  נשלח: ג' 01/11/2005 15:53

combina22,
קבל על השאלה. מעניין שאף פעם זה לא שאלתי את עצמי את השאלה הזו.


motico,
קבל על ההסבר.

_________________
אין לי תשובות וכל התקוות הלכו להן לכל הרוחות.
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
aquarius
חבר פעיל במיוחד
חבר פעיל במיוחד

הצטרף בתאריך:
  May 06, 2005
מספר הודעות: 667

 #11  נשלח: ג' 01/11/2005 22:48

[quote="motico"]combina22

.

זוית הסלילים יחסית למגנט היא כזאת, שתנועה של המגנט בשיפוע ימין משפיעה בעיקר על סליל ימין וותנועה בשיפוע השני משפיעה בעיקר על סליל שמאל.

quote]

שמתי לב שכתבת בעיקר- האם יש כפילויות בצליל
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
danlo
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד

הצטרף בתאריך:
  Mar 04, 2005
מספר הודעות: 167

 #12  נשלח: ד' 02/11/2005 0:49

ההסבר שניתן לוקה בחסר.
ראשית אסביר איך מקודדים הקלטת סטראו, ואז הקלטה קוודרופונית .

סיגנל סטראו מורכב משני סיגנלי משנה עצמאיים. לכן הוא גודל דו-מימדי.
המחט נעה יחסית לתקליט במישור המאונך לו. למישור יש שתי דרגות חופש , לכן אין בעיה לתאר גודל דו-מימדי בעזרתו.
נשאלת השאלה רק איך לעשות את זה.

הדרך המתבקשת במבט ראשון היא ציר אופקי וציר אנכי. שתי בעיות בכך :
- מודולציה אנכית הרבה פחות איכותית (בעיה פיזית).
- אין תאימות אחורה לתקליטי המונו. אנו מעוניינים שתקליט מונו ינוגן כהלכה במחט סטראו ולהיפך. תקליטי המונו היו מקודדים במישור האופקי.
במקרה שלנו אם ננגן תקליט מונו בראש סטראו נקבל סגנל מערוץ אחד בלבד (במקום סגנל זהה משני הערוצים). לעומת זאת אם ניקח תקליט סטראו וננגן בפטיפון מונו במקום לקבל סגנל המהווה את סכום הערוצים נקבל סגנל השווה לערוץ בודד.
לכן הפיתרון הזה ירד מהפרק.
הפיתרון הנכון הוא , כמו שנכתב מקודם , מערכת צירים מסובבת ב-45 מעלות.
התעלה תהיה בצורת V , כשהקירות כאמור בזווית של 45 מעלות משני צידי האנך. המודולציה של כל ערוץ היא וקטור נורמלי (מאונך) לקיר. קל לראות ששני הוקטורים מאונכים אחד לשני - וזה עונה על הדרישה הבסיסית ביותר שלנו.
נוסף לכך בגלל הסימטריה שני הערוצים נפגעים באותה מידה מנחיתות האפנון האנכי . התחלה טובה.

כעת נניח ששני הסגנלים המקוריים שלנו הם L,R .
כלומר ההעתקה על ציר X היא 0.7 * (L-R) (מכיוון שההעתקות הפוכות בכיוון על X)
וההעתקה על ציר Y היא 0.7 * (L+R) (מכיוון שההעתקות באותו כיוון על Y)

0.7 הוא קבוע - ניתן להתעלם ממנו. גם בהמשך אתעלם מקבועים.


איך התקליט יקרא בראש מונו? הסגנל המתקבל יהיה הסכום של רכיבי ה-x , כלומר *הפרש* הערוצים. בדיוק ההפך ממה שאנו רוצים (סכום הערוצים).
לעומת זאת אם ניקח תקליט מונו, שהאות בו הוא S, וננגן בשיטה הזו נקבל
L-R=S, L+R=0 . כלומר : ( L=S, R=(-S .
אנחנו רוצים 2/L=R=S .
כלומר הפיתרון הזה לא מוצלח לגמרי.
כעת - אם נשתמש בשיטה האחרונה, אבל נקבע שההעתקה המיצגת את ערוץ ימין הפוכה בסימנה (כלומר כל בליטה הופכת לשקע ולהיפך), הוקטור הרלוננטי יהיה (R-) במקום R. אם נציב את זה בביטויים למעלה נקבל:
ההעתקה על ציר X היא 0.7 * (L+R)
וההעתקה על ציר Y היא 0.7 * (L-R)

כעת תקליט מונו ינוגן כהלכה , כיוון שנקבל : L-R=0, L+R=S .
כלומר L=R=S/2. בדיוק מה שרצינו.
אם ננגן תקליט כזה במחט מונו נקבל את סכום הערוצים. גם זה מה שרצינו.
לכן זה הפתרון.


הקלטה קוודרופונית - היא עסק הרבה יותר בעייתי.
לא משנה איך נסתכל על זה - למחט יש רק שתי דרגות חופש. לקודד משהו 4-מימדי זה בעייתי.
הדרך היחידה לעשות זאת היא כך שכל דרגת חופש של המחט תיצג שני ערוצים. כלומר מודולציה. הבעייה היא שרוחב הפס של תקליט קטן מדי לכך (היתה שיטה כזו אך היא הייתה מאד נדירה).
מה עושים? מבלפים.
אי אפשר לקודד 4 ערוצים לתוך 2 ערוצים ולקבל בחזרה שחזור מושלם של 4 ערוצים. אבל אפשר לקבל משהו די דומה . יש מספר שיטות לכך . כל השיטות דורשות מקודד קוודרופוני .

הסבר טכני:
בונים טרנספורמציה לינארית (מטריצה) שמעבירה גודל 4 מימדי לדו-מימדי, כך שבפעולה ה"הופכית" שלה ( זו לא טרנספורמציה הופכית מבחינה מתמטית) נקבל בחזרה 4 גדלים כך שבכל אחד מהם יש העדפה מסוימת לגודל המקורי.
כלומר : אם הסגנל המקורי היה מורכב מ- LF,RF,LR,RR . נעביר את זה לשני גדלים l,r ואז בחזרה ל - *LF*,RF*,LR*,RR כך שלדוגמא *LF יכיל רכיב גדול יותר של RR* ,LF יכיל רכיב גדול של RR וכו'.
דוגמא:
l = LF - 0.707*j*LR + 0.707RR
r = RF - 0.707LR + 0.707*j*RR

כש - j מיצג הזזה ב- 90 מעלות, כלומר הציר המדומה.
ניתן בקלות לראות שאפשר לשלוף בחזרה ארבע קרובים גסים לגדלים המקוריים. הם יהיו:
LF* = l = LF - 0.707*j*LR + 0.707RR
RF* = r = RF - 0.707LR + 0.707*j*RR
LR* = LR + 0.707*j*LF - 0.707 *RF
RR* = RR -0.707*j*RF + 0.707LF

שימו לב שההפרדה בין הערוצים לא משהו...
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
MartinHSabag (מרטין סבג)
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך:
  Nov 10, 2004

מיקום: כפר-סבא
הבעות תודה: 1569
מספר הודעות: 59061

 #13  נשלח: ד' 02/11/2005 3:16

מלך !

danlo, יש מצב לצרף כמה איורים ושנהפוך את זה לפרק נוסף בסדרת הכתבות שלך על פטיפונים ?

_________________
Making Products, Mentor, Lecturer
twitter facebook linkedin
About.me
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
motico (מוטי כהן)
כתב
כתב

הצטרף בתאריך:
  Mar 17, 2005

מיקום: גבעתיים
הבעות תודה: 114
מספר הודעות: 1435

 #14  נשלח: ד' 02/11/2005 9:46

aquarius ועפר

תנועת המגנט בכיוון מסויים אמורה להשפיע רק על ערוץ אחד (סליל אחד), אבל למעשה חלק מהשדה המגנטי משפיע גם על הערוץ השני (הסליל השני) ולכן כתבתי בעיקר.

עפר כמו שאמרת, זה בהחלט פוגע בהפרדה בין הערוצים, 40dB נחשה כבר מספר טוב.

_________________
מוטי
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
oferlaor (עפר לאור)
מנהל
מנהל


הצטרף בתאריך:
  Nov 10, 2004

מיקום: מודיעין, ישראל
הבעות תודה: 3675
מספר הודעות: 69052

 #15  נשלח: ד' 02/11/2005 10:18

danlo,

אוקיי, עכשיו אני חושב שאני מבין יותר טוב - מה שאתה אומר זה שהמחט זזה בעצם על שני צירים שהם 45 מעלות ולכן מושפעים באותה מידה בדיוק על ידי כח המשיכה.

אם כך, בעצם הסלילים צריכים פשוט להיות מונחים בצורת X וכך סליל אחד מודד את התנועה של ציר אחד של ה-V והשני את הציר השני ללא כל תלות בין הערוצים.

תודה!!

_________________
נודה לכם אם לא תשתפו את מחירי הקניות הקבוצתיות בכדי שנוכל לקיים עוד כאלה בעתיד
| פרופיל | שלח הודעה | חפש
כל הזמנים הם שעון חורף - ישראל (GMT+2) הצג הודעות קודמות:    
פורומים > אודיו אנלוגי עבור לעמוד  1  |  2  |  הבא 


  
    שם משתמש:
נתוני כניסה לכל אתרי HT:

  סיסמא:
 

  


 | 

קפוץ אל: 
לא ניתן לשלוח הודעות בפורום זה
לא ניתן להגיב להודעות בפורום זה
לא ניתן לערוך את הודעותיך בפורום זה
לא ניתן למחוק את הודעותיך בפורום זה
לא ניתן להצביע לסקרים בפורום זה
לא ניתן לצרף קבצים בפורום זה
לא ניתן להוריד קבצים בפורום זה

תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht