תגובות, הערות ושאלות לכתבה.
קבלו את Judder: היבהוז בעברית צחה.
תגובות לכתבה: קבלו את Judder: היבהוז בעברית צחה
- ziv_r (פותח השרשור)
- עורך ראשי HTmag
- הודעות: 44361
- הצטרף: ינואר 2005
- נתן תודות: 2084 פעמים
- קיבל תודות: 4724 פעמים
- Catskinner
- חבר במועדון HT
- הודעות: 16019
- הצטרף: נובמבר 2006
- מיקום: הוד השרון
- נתן תודות: 123 פעמים
- קיבל תודות: 940 פעמים
- UltraMagnus
-
- חבר פעיל מאוד
- הודעות: 388
- הצטרף: מאי 2008
- נתן תודות: 13 פעמים
- קיבל תודות: 3 פעמים
- המהנדס
-
- חבר פעיל במיוחד
- הודעות: 974
- הצטרף: מאי 2005
- מיקום: תל אביב
- נתן תודות: 4 פעמים
- קיבל תודות: 1 פעם
שאלה
יוני_א כתב:מעניין מאוד וכל הכבוד על העיברות!...
כתבה יפה.
שאלה: האם pull down 5:5 שמשכפל כל פריים 5 פעמים,כלומר שיכפול סימטרי ולא אסימטרי כמו 3:2
נותן פתרון טוב לבעייה ?
שאלה נוספת: איך עוברים נגני blu-ray מ 24 מסגרות לשניה ל 50 ?
האם יש דמיון בין judder ל jitter שזה ריצוד לפי מייטב ידיעתי ?
שאלה נוספת : האם נגן blu-ray שמנגן בקצב 24,משלש את הקצב בפועל
כמו בקולנוע ?
נערך לאחרונה על ידי המהנדס ב 30/08/2009 9:11, נערך 2 פעמים בסך הכל.
- Itay_Pollak
- חבר במועדון ה-15K
- הודעות: 19136
- הצטרף: אוקטובר 2005
- שם מלא: איתי פולק
- מיקום: הולנד
- נתן תודות: 825 פעמים
- קיבל תודות: 878 פעמים
- Catskinner
- חבר במועדון HT
- הודעות: 16019
- הצטרף: נובמבר 2006
- מיקום: הוד השרון
- נתן תודות: 123 פעמים
- קיבל תודות: 940 פעמים
- oferlaor
- מנהל
- הודעות: 75316
- הצטרף: נובמבר 2004
- שם מלא: עפר לאור
- מיקום: מודיעין, ישראל
- נתן תודות: 640 פעמים
- קיבל תודות: 4750 פעמים
UltraMagnus,
ממש לא. משחקים לרוב מורכבים מגרפיקה ממוחשבת. בד"כ הם כבר פרוגרסיביים (ואז ב-30HZ) וחלקם נעשים מראש עם 2:2 PULLDOWN במידה והקונסולה היא INTERLACED.
המהנדס,
5:5 PULLDOWN לא באמת קיים. בד"כ מוסיפים פריימים ביניים, זה לא שכפול של פריימים והמטרה של זה היא להגדיל את מספר הפריימים השונים ובכך להוסיף חלקות לתנועה.
נגני בלוריי לא אמורים להעביר 24FPS ל-50HZ. בד"כ 24FPS ישאר ככזה או לכל היותר יועבר ל-60HZ עם 3:2 PULLDOWN.
המעבר ל-50HZ נעשה כבר בשלב מוקדם כשמחליטים לייצר דיסק כזה מראש. למשל כשמשדרים סרט קולנוע ביס או בהוט צריך לשדר אותו ב-50HZ. לשם כך לוקחים את ה-24FPS ומאיצים אותו ב-4% (גם את הסאונד), כך שהוא יוצא קצר יותר אבל ב-5% מאותו סרט בארה"ב או בקולנוע. התאוצה הזו משנה את קצב הפריימים ל-25FPS ומרבית האנשים לא יוכלו לזהות את ההבדל. את ה-25FPS ממירים ל-50HZ בקלות (על ידי INTERLACING פשוט).
JITTER זה רעד ואי דיוק בשעונים, ולא קשור ל-JUDDER, שהוא בעיה תנועתית.
לגבי 72HZ, מי שלרוב צריך לעשות את זה זה המסך. מסכי LCD עם 100HZ יגבירו את הקצב עוד יותר. בזמנו היו אנשים זקוקים למעבדי תמונה בכדי לשדרג ל-72HZ ורבים היו משתמשים בכך לצורך מקרנים (שם השדרוג היה משמעותי).
כיום, כשיש לנו פלזמה ו-LCD, אין משמעות גדולה ל-72HZ ואפשר גם לצפות ב-24FPS בלי בעיות גדולות (אך עם הבהוז).
liqnit,
שאלה טובה - אכן, ההשקעה הטכנולוגית ב-24FPS היא מטורפת ולשנות את זה כעת יהיה לא פשוט בכלל וכלכלית לא הגיוני. יש מאמץ לשפר זאת, אך קח בחשבון שהקהל לאו דווקא יקבל זאת בברכה כי זה יראה לו ראליסטי יותר ופחות קולנועי.
בכל מקרה, כחלק מהטרנד של תלת מימד, אין ברירה אלא לצלם יותר פריימים בשניה בכדי לשמר את הקצב ושם כבר יצטרכו לעשות שינויים מהותיים בוידאו. לדוגמא, אי אפשר לצלם שני סטים של 24FPS לכל עין כי 48HZ לא קצב שאפשר לעשות איתו משהו. משמעות הדבר היא 30FPS לכל עין בכדי ליצור וידאו של 60HZ. זה כבר שיפור מעניין.
ממש לא. משחקים לרוב מורכבים מגרפיקה ממוחשבת. בד"כ הם כבר פרוגרסיביים (ואז ב-30HZ) וחלקם נעשים מראש עם 2:2 PULLDOWN במידה והקונסולה היא INTERLACED.
המהנדס,
5:5 PULLDOWN לא באמת קיים. בד"כ מוסיפים פריימים ביניים, זה לא שכפול של פריימים והמטרה של זה היא להגדיל את מספר הפריימים השונים ובכך להוסיף חלקות לתנועה.
נגני בלוריי לא אמורים להעביר 24FPS ל-50HZ. בד"כ 24FPS ישאר ככזה או לכל היותר יועבר ל-60HZ עם 3:2 PULLDOWN.
המעבר ל-50HZ נעשה כבר בשלב מוקדם כשמחליטים לייצר דיסק כזה מראש. למשל כשמשדרים סרט קולנוע ביס או בהוט צריך לשדר אותו ב-50HZ. לשם כך לוקחים את ה-24FPS ומאיצים אותו ב-4% (גם את הסאונד), כך שהוא יוצא קצר יותר אבל ב-5% מאותו סרט בארה"ב או בקולנוע. התאוצה הזו משנה את קצב הפריימים ל-25FPS ומרבית האנשים לא יוכלו לזהות את ההבדל. את ה-25FPS ממירים ל-50HZ בקלות (על ידי INTERLACING פשוט).
JITTER זה רעד ואי דיוק בשעונים, ולא קשור ל-JUDDER, שהוא בעיה תנועתית.
לגבי 72HZ, מי שלרוב צריך לעשות את זה זה המסך. מסכי LCD עם 100HZ יגבירו את הקצב עוד יותר. בזמנו היו אנשים זקוקים למעבדי תמונה בכדי לשדרג ל-72HZ ורבים היו משתמשים בכך לצורך מקרנים (שם השדרוג היה משמעותי).
כיום, כשיש לנו פלזמה ו-LCD, אין משמעות גדולה ל-72HZ ואפשר גם לצפות ב-24FPS בלי בעיות גדולות (אך עם הבהוז).
liqnit,
שאלה טובה - אכן, ההשקעה הטכנולוגית ב-24FPS היא מטורפת ולשנות את זה כעת יהיה לא פשוט בכלל וכלכלית לא הגיוני. יש מאמץ לשפר זאת, אך קח בחשבון שהקהל לאו דווקא יקבל זאת בברכה כי זה יראה לו ראליסטי יותר ופחות קולנועי.
בכל מקרה, כחלק מהטרנד של תלת מימד, אין ברירה אלא לצלם יותר פריימים בשניה בכדי לשמר את הקצב ושם כבר יצטרכו לעשות שינויים מהותיים בוידאו. לדוגמא, אי אפשר לצלם שני סטים של 24FPS לכל עין כי 48HZ לא קצב שאפשר לעשות איתו משהו. משמעות הדבר היא 30FPS לכל עין בכדי ליצור וידאו של 60HZ. זה כבר שיפור מעניין.
- המהנדס
-
- חבר פעיל במיוחד
- הודעות: 974
- הצטרף: מאי 2005
- מיקום: תל אביב
- נתן תודות: 4 פעמים
- קיבל תודות: 1 פעם
אני חושב שאתה לא מדייק
המהנדס,
5:5 PULLDOWN לא באמת קיים. בד"כ מוסיפים פריימים ביניים, זה לא שכפול של פריימים והמטרה של זה היא להגדיל את מספר הפריימים השונים ובכך להוסיף חלקות לתנועה.
נגני בלוריי לא אמורים להעביר 24FPS ל-50HZ. בד"כ 24FPS ישאר ככזה או לכל היותר יועבר ל-60HZ עם 3:2 PULLDOWN.
pull down 5:5 קיים למשל במסכי טושיבה והיצרן אומר במפורש שכל מסגרת משוכפלת ללא שנוי
5 פעמים.התחושה שלי שהגורם העיקרי להווצרות ה judder הוא חוסר הסימטריה ב pull down 3:2.
אתה בעצמך כתבת כי שילוש המסגרות במקרני קולנוע פותר את הבעייה,ולא נראה לי שהמקרנים יוצרים
מסגרות ביניים.
בהקשר למוצא נגני blu-ray:
במדריך ההפעלה של הנגן שקניתי(bd370 מתוצרת LG),כתוב כדלהלן:
גם כאשר נבחר מצב 24hz,במידה והטלביזיה אינה תואמת ל 1080p/24hz,קצב הריענון של
הוידאו יהיה 50hz.אתה כתבת בעבר כי באמצעות תקשורת דרך כבל hdmi הנגן יכול
ללמוד על היכולות של הטלביזיה.מכאן שהנגן מבצע pulldown.
מה שמוזר, שהטלביזיה שלי מוגדרת כתואמת 1080p/24,אבל בטבלת אותות הוידאו הנתמכים בשקעי
hdmi אין 24hz.
5:5 PULLDOWN לא באמת קיים. בד"כ מוסיפים פריימים ביניים, זה לא שכפול של פריימים והמטרה של זה היא להגדיל את מספר הפריימים השונים ובכך להוסיף חלקות לתנועה.
נגני בלוריי לא אמורים להעביר 24FPS ל-50HZ. בד"כ 24FPS ישאר ככזה או לכל היותר יועבר ל-60HZ עם 3:2 PULLDOWN.
pull down 5:5 קיים למשל במסכי טושיבה והיצרן אומר במפורש שכל מסגרת משוכפלת ללא שנוי
5 פעמים.התחושה שלי שהגורם העיקרי להווצרות ה judder הוא חוסר הסימטריה ב pull down 3:2.
אתה בעצמך כתבת כי שילוש המסגרות במקרני קולנוע פותר את הבעייה,ולא נראה לי שהמקרנים יוצרים
מסגרות ביניים.
בהקשר למוצא נגני blu-ray:
במדריך ההפעלה של הנגן שקניתי(bd370 מתוצרת LG),כתוב כדלהלן:
גם כאשר נבחר מצב 24hz,במידה והטלביזיה אינה תואמת ל 1080p/24hz,קצב הריענון של
הוידאו יהיה 50hz.אתה כתבת בעבר כי באמצעות תקשורת דרך כבל hdmi הנגן יכול
ללמוד על היכולות של הטלביזיה.מכאן שהנגן מבצע pulldown.
מה שמוזר, שהטלביזיה שלי מוגדרת כתואמת 1080p/24,אבל בטבלת אותות הוידאו הנתמכים בשקעי
hdmi אין 24hz.